خبر

گزارش وضعیت جهانی انرژی

گزارش وضعیت جهانی انرژی

قیمت گاز طبیعی در حال حاضر در اروپا به دلیل شرایط آب و هوایی معتدل و همین طور کاهش نگرانی های کمبود عرضه کاهش یافته.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از وب سایت «اینوستینگ»، ذخایر استراتژیک نفت هفته گذشته به میزان 3.4 میلیون بشکه کاهش یافت. به این ترتیب میزان ذخایر استراتژیک نفت خام آمریکا به رقم 401.7 میلیون بشکه کاهش یافته است که کمترین میزان آن از سال 1980 است. 

بحران‌های اقتصادی جهانی در حال حاضر عرضه و تقاضای نفت را در محدوده‌های معاملاتی پایین نگاه داشته است، و به این ترتیب عرضه نفت و سایر محصولات وابسته در سراسر جهان محدود شده است. این طور به نظر می رسد که چشم انداز نفت صعودی باشد، و صرفا مسئله زمان شروع روند صعودی بازار است. 

همه این‌ها در حالیست که آژانس بین المللی انرژی (IEA) که پیش‌تر گزارش داده بود، سرمایه‌گذاری در سوخت‌های فسیلی باید فورا متوقف شود، اکنون اعتراف می‌کند که سقف قیمت نفت روسیه به هیچ عنوان کارساز نبوده، و جهان همچنان به نفت روسیه نیاز دارد. 

به گفته رییس آژانس بین المللی انرژی (فاتح بیرول)، ما در حال حاضر شاهد اولین بحران واقعی انرژی در جهان هستیم. وی همچنین به رویتر اعلام کرد که، افزایش واردات گاز طبیعی اروپا در بحبوحه بحران اوکراین و همین طور افزایش تقاضای سوخت چینی‌ها، می‌تواند بازار را به چالش بکشد. چرا که در سال آینده تنها 20 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی (LNG) وارد بازار خواهد شد. 

در عین حال، تصمیم اخیر سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش، موسوم به اوپک پلاس، برای کاهش تولید 2 میلیون بشکه در روز، تصمیمی «خطرناک» است. بیرول گفت که رشد تقاضای نفت در سال جاری، نزدیک به 2 میلیون بشکه در روز است. این تصمیم از آن جهت خطرناک است که اقتصاد جهانی در آستانه رکود قرار دارد. 

فاتح همچنین گفت؛ واقعا مایه تاسف است که آژانس بین المللی انرژی به ایجاد بحران انرژی در جهان کمک کرده است. این آژانس در انجام وظایفش مبنی بر حفاظت از یکپارچگی انرژی اروپا و جهان موفق عمل نکرد و در عوض به سمت پروژه های انرژی سبز حرکت کرد، که جهان را به سمت اولین بحران واقعی انرژی خود سوق داده است. قیمت نفت در کوتاه مدت، در یک محدوده معاملاتی قفل شده است، چرا که هنوز بحران واقعی شروع نشده و ما تحت تاثیر نگرانی‌های اقتصاد جهانی و همین طور نرخ بهره هستیم. در اینجا و تا این مرحله دلار و افزایش شاخص آن کاملا بر بازار نفت و قیمت معاملاتی آن اثر گذار بوده است. اما با ورود به زمستان و افزایش نیاز به نفت، قطعا شاهد قطع ارتباط مابین قیمت دلار و نفت خواهیم شد. 

روابطه آمریکا و عربستان سعودی در پی کاهش تولید نفت اوپک تیره شده و در همین راستان وال استریت ژورنال به نقل از مقامات دولتی آمریکا گزارش داد که مشکلات بین آمریکا و عربستان در نهایت قابل حل است.

در حال حاضر روابط تیره و تار بین دولت بایدن و بن سلمان در کانون توجهات جهانی قرار گرفته است. وال استریت ژورنال گزارش داد که بن سلمان، ولیعهد 37 ساله عربستان، بایدن را در خلوت به تمسخر گرفته و گاف‌های این مرد 79 ساله را مسخره می کند. وی همچنین به مشاوران خود گفته است که تحت تاثیر بایدن قرار نگرفته و ریاست جمهوری دونالد ترامپ را ترجیح می داده است. 

آقای بایدن در جریان مبارزات انتخاباتی سال 2020 گفت که «ارزش های اجتماعی بسیار کمی در دولت کنونی عربستان سعودی دیده می شود». همچنین وی بیش از یک سال از گفتگو با محمد بن سلمان امتناع کرد. سرانجام هنگامی که در ماه ژوئیه در جده ملاقات کردند، مقامات سعودی حاضر احساس کردند که بایدن نه تنها نمی خواهد آنجا باشد، بلکه علاقه‌ای هم به مباحث سیاسی ندارد. بایدن در ایجاد روابط با کشورهای خاورمیانه موفقیت چندانی نداشته است. او نه تنها در انجام ماموریت آمریکایی خود برای تبدیل عربستان سعودی به یک کشور منزوی شکست خورده بلکه در عملیات خود از افغانستان نیز به گونه‌ای عمل کرد که جهانیان دولت او را مقصر دانستند.

قیمت گاز طبیعی در اروپا اخیراً به دلیل آب و هوای معتدل کاهش یافته و ذخیره‌سازی نگرانی های کوتاه مدت مربوط به کمبود عرضه را کاهش داده است. پایانه‌های واردات ال ان جی در اروپا در حال حاضر جایی برای قرار دادن گاز ندارند. البته همه ما می دانیم که ذخیره سازی تنها بخشی از داستان است. اگر زمستان سردی داشته باشیم، این میزان ذخیره سازی ممکن است به شدت کاهش یابد. اگر روسیه تصمیم به قطع عرضه داشته باشد، بازاری که وارد زمستان می‌شود نمی‌تواند در مورد خطر افزایش احتمالی قیمت‌ها خیلی راحت باشد، حتی اگر قیمت‌ها در حال حاضر به شدت در حال کاهش هستند.

در ایالات متحده، بلومبرگ نیوز گزارش می دهد که قیمت گاز طبیعی در حوضه پرمین در غرب تگزاس بسیار کاهش یافته، زیرا تولید افزایش یافته و مازاد بر نیاز منطقه ای سوخت وجود دارد. معامله‌گران گفتند که گاز در منطقه وسیع پرمین معروف به واها در روز دوشنبه بین 20 تا 70 سنت در هر میلیون واحد حرارتی بریتانیا معامله شد.

قرارداد آتی آمریکا حدود 5.20 دلار و قیمت‌های اروپایی نزدیک به 28 دلار است. اگر قیمت‌های تگزاس غربی به محدوده منفی سقوط کند، تولیدکنندگان انرژی عملاً به کسی پول می‌دهند تا گاز را از دستشان بردارد، چیزی که در دو سال گذشته اتفاق نیفتاده است. سقوط قیمت نشان دهنده تضاد شدید بین عرضه سوخت فراوان آمریکا و بدتر شدن بحران انرژی اروپا با نزدیک شدن به زمستان است. 

نویسنده: گروه تولید محتوا
چهارشنبه 4 آبان 1401 ساعت 10:27
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین