خبر

برگی از دفتر طلا؛ از هفته گذشته تا روزهای آتی

برگی از دفتر طلا؛ از هفته گذشته تا روزهای آتی

با نگاهی به رویدادهای طلا در هفته گذشته می‌توان به کاهش 2 درصدی هفتگی طلا اشاره کرد؛ اما باید دید چه چیزی در هفته آتی در انتظار فلز زرد است.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز، سایت «اف‌ایکس‌استریت» با رویکرد بررسی نوسانات فلزات گرانبها نوشت:

طلا توانست در بخش اعظم هفته در قلب نوسانات بازار انعطاف‌پذیر بماند، اما در روز جمعه متحمل زیانی سنگین شد و در نهایت حدود 2 درصد به صورت هفتگی از دست داد. لازم به ذکر است که دفتر اقتصادی در نیمه اول هفته آینده هیچ گونه انتشار داده‌‌ای را ارائه نخواهد کرد و معامله‌گران می‌توانند به دنبال نشانه‌هایی مبنی بر آغاز یک اصلاح فنی باشند.

آنچه در هفته گذشته روی داد

در آستانه اعلامیه‌های مورد انتظار بانک مرکزی، طلا هفته جدید را با آرامش نسبی آغاز کرد و بدین ترتیب، زیان هفته قبل تثبیت شد. طلا XAU/USD در روز دوشنبه نزدیک به 1680 دلار بسته شد و در روز سه‌شنبه زیان اندکی را ثبت کرد.

علاوه بر آن، تشدید تنش‌های ژئوپلیتیکی به فلز گرانبها اجازه داد تا تقاضا را به عنوان پناهگاهی امن پیدا کند و در این راستا طلا XAU/USD قبل از اینکه شتاب صعودی خود را از دست بدهد، در نیمه دوم روز به بالای 1680 دلار صعود کرد.

لازم به ذکر است که فدرال رزرو ایالات متحده اعلام کرد که نرخ خود را 75 واحد پایه (bps) افزایش داده و طبق انتظار به محدوده‌ی 3 الی 3.25٪ رساند. خلاصه پیش‌بینی‌های اقتصادی (SEP)، به‌اصطلاح نمودار نقطه‌ای، نشان داد که دیدگاه سیاست‌گذاران از نرخ سیاست در پایان سال 2023، 4.6 درصد بود که در نمودار نقطه‌ای ژوئن، 3.8 درصد بوده است. علاوه بر این، چشم‌انداز متوسط ​​نرخ وجوه فدرال در پایان سال 2024 از 3.4 درصد به 3.9 درصد افزایش یافت.

افزایش نرخ بهره

گفتنی است در جریان کنفرانس مطبوعاتی، جروم پاول، رئیس FOMC اذعان کرد که هیچ «راه بی‌دردسری» برای مهار تورم وجود ندارد. پاول افزود: «تأخیر در کاهش تورم تنها منجر به آسیب‌ بیشتر خواهد شد.»

دلار آمریکا تحت فشار فروش قرار گرفت و شاخص دلار آمریکا (DXY) بخش بزرگی از سودهای خود را در روز پنج‌شنبه حذف کرد و به افزایش نرخ طلا XAU/USD کمک کرد. پس از اینکه بانک ژاپن (BoJ) تنظیمات سیاست پولی خود را در روز پنج‌شنبه بدون تغییر رها کرد، ین ژاپن به میزان قابل توجهی در برابر رقبای اصلی خود تضعیف، و باعث مداخله در بازار ارز شد. علاوه بر آن، بازده اوراق قرضه 10 ساله خزانه‌داری ایالات متحده افزایش یافت و اجازه نداد طلا (XAU/USD) به بالاترین سطح خود برسد.

از منظر شاخص‌ها، روز جمعه شاخص دلار آمریکا به بالاترین سطح خود در دو دهه گذشته بالای 112.00 رسید. این موضوع باعث شد تحت فشار تقویت مجدد دلار، طلا به زیر 1650 دلار شکسته شده و به پایین‌ترین سطح خود از آوریل 2020 رسید. 

شاخص دلار و طلا

آنچه در هفته بعد رخ خواهد داد

هیئت کنفرانس (CB) اطلاعات مربوط به اعتماد مصرف‌کننده ایالات متحده را روز سه‌شنبه منتشر خواهد کرد. S&P 500 در هفته گذشته بیش از 3 درصد از دست داد و علاوه بر آن، یک گزارش خوش‌بینانه می‌تواند راه را برای بازگشت سهام ایالات متحده باز کند و باعث شود DXY کاهش یابد. در چنین سناریویی، طلا می‌تواند یک جهش مجدد داشته باشد. با این وجود، این داده‌ها به خودی خود نباید به طور قابل توجهی بر قیمت‌گذاری بازار در مورد چشم‌انداز نرخ بانک مرکزی ایالات متحده تأثیر بگذارد. بر اساس گزارش‌ها، احتمال 70 درصد افزایش 0.75 واحدی دیگر نرخ بهره فدرال رزرو در ماه نوامبر وجود دارد.

از سوی دیگر، روز چهارشنبه، دفتر تحلیل اقتصادی ایالات متحده قرائت نهایی خود را از رشد سالانه تولید ناخالص داخلی (GDP) برای سه ماهه دوم منتشر خواهد کرد. سرمایه‌گذاران انتظار دارند تولید ناخالص داخلی سه ماهه دوم 0.6 درصد کاهش یابد که مطابق با برآورد قبلی است. از آنجایی که این داده‌ها تجدید نظر و بازبینی اطلاعات قبلی است، بعید به نظر می‌رسد که واکنش  قابل توجهی در بازار ایجاد کند.

شرایط اشباع خرید دلار نشان می‌دهد که هرگونه اظهارنظر خوش‌بینانه در مورد چشم‌انداز تورم یا اظهار نظری که می‌تواند کم‌اثرتر از اظهارات پاول تلقی شود، راه را برای اصلاح عمیق دلار هموار می‌کند و راه را برای پاک‌کردن برخی زیان‌های طلا هموار می‌سازد.

چشم‌انداز فنی طلا با نگاهی به نمودار قیمت

نمودار طلا

طلا نزدیک به مرز پایین کانال رگرسیون نزولی که از ماه مارس آغاز شده است، معامله می‌شود. علاوه بر این، شاخص قدرت نسبی در آستانه سقوط به زیر 30 است که به شرایط فروش اشباع اشاره دارد. در صورتی که طلا (XAU/USD) شروع به اصلاح کند، 1660 دلار (نقطه میانی کانال نزولی) می‌تواند به عنوان اولین هدف بازیابی بالاتر از 1680 دلار (سطح استاتیک) و 1700 دلار (SMA-20 روزه) دیده شود.

از جنبه نزولی، بسته‌شدن روزانه به زیر 1640 دلار (سطح ایستا از آوریل 2020) می‌تواند فروشندگان بیشتری را به همراه داشته باشد و باعث شود که قیمت طلا به 1630 دلار (سطح استاتیک از آوریل 2020) و 1615 دلار (سطح استاتیک از آوریل 2020) برسد.

نویسنده: معصومه دانش
چهارشنبه 6 مهر 1401 ساعت 15:42
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین