خبر

ترس از رکود، طلا را کُشت

ترس از رکود، طلا را کُشت

در حالی که قیمت مس به بالاترین حد خود در هفته‌های اخیر رسید، قیمت طلا امروز به دلیل ترس از رکود اقتصادی کاهش یافت.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از اینوستینگ، قیمت طلا در روز پنج‌شنبه با کاهش ترس از رکود اقتصادی آمریکا به دلیل آمارهای تورم ملایم کاهش یافت، در حالی که با عقب نشینی دلار، قیمت مس به بالاترین حد در پنج هفته گذشته رسید.

در ساعت 2113 ET (0113 GMT)، طلای نقدی 0.1 درصد کاهش یافت و به 1789.91 دلار رسید، در حالی که معاملات آتی طلا 0.5 درصد کاهش یافت و به 1805.45 دلار رسید.

پس از آنکه داده‌ها نشان داد فشارهای تورمی آمریکا در ماه ژوئیه کاهش یافته و ارزش دلار را کاهش داده است، قیمت طلا در روز چهارشنبه به بالاترین حد یک ماه گذشته رسید. اما آنها به زودی از اوج خود عقب‌نشینی کردند، زیرا داده‌ها باعث افزایش گسترده دارایی‌های ریسک‌محور شد.

اکنون به نظر می‌رسد قیمت طلا بین تضعیف دلار و افزایش ریسک‌پذیری گیر افتاده است. تورم قیمت تولیدکننده ایالات متحده که در 0830 ET در روز پنج‌شنبه قرار دارد، ممکن است نشانه‌های بیشتری برای فلز زرد ارائه دهد.

انتظار می‌رود تورم قیمت تولیدکننده منعکس‌کننده‌ی کاهش قیمت مصرف کننده باشد. اما هر نشانه‌ای مبنی بر عدم گسترش این روند به قیمت‌های کارخانه می‌تواند اشتهای ریسک را کاهش دهد.

معاملات آتی نقره 1% کاهش یافت در حالی که معاملات آتی پلاتین تا حد زیادی بدون تغییر باقی ماندند. شاخص دلار در روز پنج‌شنبه پس از کاهش 1.1 درصدی در جلسه قبل ثابت بود.

ضعف دلار، در بحبوحه شرط‌بندی‌های رو به رشد برای افزایش کمتر نرخ بهره توسط فدرال رزرو در ماه سپتامبر، قیمت فلزات صنعتی را افزایش داد.

معاملات آتی مس پس از افزایش 1.7 درصدی در جلسه قبل، با 0.2 درصد افزایش به 3.64 دلار در هر پوند رسید. معاملات آتی روی و نیکل در روز چهارشنبه به ترتیب 2.5 و 4.2 درصد افزایش یافتند.

اما افزایش قیمت فلزات صنعتی علیرغم کاهش فعالیت کارخانه‌ها در سراسر جهان رخ می‌دهد. تورم قیمت تولیدکننده در چین تا ماه جولای کاهش یافت، در حالی که فعالیت‌های تولیدی در مواجهه با قرنطینه‌های کووید 19 کاهش یافت.

فعالیت صنعتی در ایالات متحده و منطقه یورو نیز در پی افزایش قیمت کالاها و افزایش مشکلات زنجیره تامین در اوایل سال جاری رو به کاهش است.

زنجیره تامین

نویسنده: معصومه دانش
پنجشنبه 20 مرداد 1401 ساعت 09:39
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین