خبر

روبل در لاین سبقت!

روبل در لاین سبقت!

با تاثیر چشم‌انداز پرداخت مالیات، روبل روسیه در بورس مسکو در برابر دلار و یورو به بالاترین سطح هفت ساله خود رسید.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از رویترز، روبل روسیه در بورس مسکو در برابر دلار و یورو به بالاترین سطح هفت ساله خود رسید که تحت تاثیر کنترل سرمایه و چشم‌انداز پرداخت‌های مالیاتی مطلوب در پایان ماه قرار گرفت.

در ساعت 1423 به وقت گرینویچ، روبل در برابر دلار 2.1 درصد قوی‌تر شد و به 54.44 رسید. پیش از این به 54.20 دلار در هر دلار رسیده بود که قوی‌ترین رقم از ژوئن 2015 تاکنون بود. به نظر می‌رسد روبل گوی سبقت را از سایر ارزها ربوده است.

در برابر یورو، این ارز 1.8 درصد افزایش یافت و در 57.80 معامله شد و پیش از این به 57.0250 رسید که قوی‌ترین نقطه آن از می 2015 بود.

روبل که به بهترین ارز دنیا تبدیل شده است در سال جاری، به دلیل درآمدهای بالای روسیه از صادرات کالاها، کاهش شدید واردات ارز خارجی و ممنوعیت برداشت ارز خارجی و کاهش شدید واردات خانوارها، هدایت می‌شود.

سیاستگذاران ارشد از مجمع اقتصادی سالانه روسیه در سن پترزبورگ هفته گذشته برای برجسته‌کردن قدرت اخیر روبل استفاده کردند. نگرانی‌هایی وجود دارد که این امر می‌تواند بر اقتصاد تأثیر بگذارد، زیرا در بحبوحه تحریم‌های شدید به دلیل آنچه مسکو «عملیات نظامی ویژه» در اوکراین می‌خواند، به رکود می‌رود.

ولز کپیتال در یادداشتی اعلام کرد: در آغاز روز معاملاتی، بازار روسیه ممکن است به حرکت صعودی خود به دلیل عدم وجود محرک‌های خارجی و داخلی قابل توجه برای فروش ادامه دهد.

بی سی اس اکسپرس گفت که احتمالا روبل به شدت تحت تاثیر عدم تعادل بازار بین تقاضا و عرضه است.

BCS گفت: «هنوز خریداران ارزهای خارجی به اندازه کافی وجود ندارند تا بتوانند فروش خود را برآورده کنند، بدون اینکه نرخ ارز خارجی را پایین بیاورند.»

روبل توسط شرکت‌هایی که باید در اوایل هفته آینده مالیات بپردازند، تقویت می‌شود. برای شرکت‌های صادرات محور، این به معنای تبدیل درآمد دلار و یورو به روبل است.

تحقیقات سرمایه‌گذاری SberCIB گفت که این باید در روزهای آینده افزایش یابد و افزود که به سختی می‌توان دستاوردهای اخیر روبل را به پیشنهادهای فزاینده ارزهای سخت صادرکنندگان نسبت داد، زیرا این حرکت‌ها بر اساس حجم معاملات کم بوده است.

شاخص‌های سهام روسیه با هم متفاوت بودند.

شاخص RTS بر اساس دلار با 1 درصد افزایش به 1370.9 واحد رسید که بالاترین میزان از 21 فوریه، اندکی قبل از اعزام ده‌ها هزار نیروی نظامی روسیه به اوکراین بود.

شاخص MOEX روسیه مبتنی بر روبل با 1.4 درصد کاهش به 2374.2 واحد رسید.

نویسنده: معصومه دانش
چهارشنبه 1 تیر 1401 ساعت 11:24
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین