خبر

طلای سیاه کدام ارزها را با خود به خاک سیاه می نشاند؟

بهای هر بشکه نفت طی یک هفته گذشته به پایین ترین سطح خود در شش سال گذشته رسیده است. این امر از یک طرف به دلیل نگرانی ها از سقوط سهام چین و از طرف دیگر به خاطر زلزله ای که رشد اقتصاد جهانی در بازارهای جهان ایجاد کرده است، رخ داده است.بهای نفت از تابستان سال 2014 روندی نزولی را در پیش گرفته است، هر چند در سال جاری رو به بهبود بود اما روز دوشنبه بیش از 5 درصد سقوط کرد. این کاهش قیمت برای کشورهای صادرکننده نفت خام خبر بسیار بدی است.کاهش بهای نفت می تواند مستقیماً روی ارز این کشورها تأثیر منفی بگذارد. در این میان روسیه که تولید کننده حدود 12 درصد از نفت جهان است بیشترین آسیب را می بیند. بر اساس اطلاعات به دست آمده از موسسه انرژی امریکا، روسیه برای تأمین بیش از 50 درصد از بودجه فدرال خود به درآمدهای حاصل از محل فروش نفت نیاز دارد. البته روبل تنها ارزی نیست که از کاهش بهای نفت آسیب دیده است.حداقل شش ارز جهانی پس از کاهش بهای نفت برنت حوزه دریای شمال با کاهش ارزش پولی مواجه شده اند. بر اساس آخرین اطلاعات به دست آمده از بانک جهانی، 60 کشور از کشورهای جهان برای تأمین بیش از یک درصد از تولید ناخالص داخلی خود به فروش نفت نیاز دارند. ده کشور نیز وجود دارند که حداقل یک سوم از تولید ناخالص داخلی خود را از طریق نفت تأمین می کنند.

در دو سال گذشته کرون نروژ و روبل روسیه وابستگی شدیدی به تغییرات نفت برنت داشته اند. برخی نیز به دلیل تغییرات دلار بوده است. یکی از مطالعات صورت گرفته توسط بانک مرکزی اروپا در سال 2007 نشان داده است که رابطه مثبتی بین بهای حقیقی نفت و نرخ ارز در روسیه وجود دارد اما در مورد نروژ و عربستان سعودی اینطور نیست.
کاهش بهای نفت تنها روی ارز کشورهایی که به نفت وابسته هستند تأثیر می گذارد. طبق اطلاعات به دست آمده از صندوق بین المللی پول، به همین خاطر است که بسیاری از اقتصادهای تولیدکننده نفت به دلار، یورو یا دیگر شاخص ها پناه می برند. در میان 25 کشوری که وابستگی بسیاری به واحدهای نفتی بانک جهانی دارند نظیر کویت، عربستان سعودی و ونزوئلا، هیچ کدام ارز خود را شناور نگه نمی دارند. در میان تمامی ارزها، روبل بیشترین کاهش را تجربه کرده است.
واقعیت این است که به صورت کلی، بازار نفت پرنوسان به نفع هیچ کسی نیست.

منبع: نویسنده: ادمین سیستم
چهارشنبه 4 شهریور 1394 ساعت 13:17
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین