خبر

دلار جهانی در منگنه

بیشتر تنش‌های بازارهای جهانی در سال‌های اخیر یک عامل ثابت داشت که قوی‌تر شدن دلار در برابر چشم انداز احیای اقتصاد آمریکا بود. در مقابل طی دو روز گذشته دلار چهار درصد در برابر ین نزول کرده و روز دوشنبه که بازارهای بورس جهان و ارزهای بازارهای نوظهور سقوط شدیدی را تجربه کردند، در برابر یورو به کمترین سطح در هفت ماه گذشته رسید. ضعف دلار ممکن است در کوتاه‌مدت ادامه پیدا کند، اما تحلیلگران انتظار دارند که در بلندمدت به صعود ادامه دهد. ارز آمریکا همچنان برای کسانیکه نزدیک‌ترین ارتباط را با چین دارند مانند شرکت‌ها و سرمایه گذارانی که با دلارهای استرالیا، کانادا و نیوزیلند و همچنین شماری از ارزهای بازارهای نوظهور فعالیت می‌کنند، همچنان یک پناهگاه امن دارایی به شمار می‌رود.

در کوتاه مدت دو عامل ممکن است دلار را در برابر یورو و ین تحت فشار قرار دهد.

اولا تسریع کندی اقتصادی چین که نوسان بازارهای جهانی را بدنبال داشته است، انتظارات را نسبت به افزایش نرخهای بهره از سوی بانک مرکزی آمریکا در سپتامبر کمتر کرده و به جذابیت سرمایه گذاری‌های دلار آمریکا لطمه زده است.

ثانیا به نظر می‌رسد افت بازارهای بورس جهانی معامله گران را وحشت زده کرده و آنها را ترغیب کرده از تجارتی که با استفاده از ارزهایی مانند یورو و ین انجام می‌شدند، اجتناب کنند.

شاخص دلار آمریکا در سال گذشته با انتظار سرمایه‌گذاران برای افزایش نرخ‌های بهره در آینده‌ای نزدیک، 12 درصد صعود کرد.

اما کندی اقتصادی چین واهمه درباره احتمال کندی رشد اقتصاد جهانی را ایجاد کرده و تقاضا برای کالاها را کمتر کرده است.

شرکت‌های آمریکایی و اروپایی که درآمدشان را در چین بدست می‌آورند شاهد کاهش قیمت سهامشان بوده اند که در افت بازارهای بورس بزرگ جهان سهیم بوده است. شاخص "استاندارد اند پورز 500" آمریکا بیش از 12 درصد از رکورد بالایی که در ماه مه داشت افت کرده است.

تاثیر احتمالی کندی چین و آشفتگی بازار جهانی ناشی از آن، تردیدها را نسبت به افزایش نرخ‌های بهره توسط بانک مرکزی آمریکا در سپتامبر برانگیخته است.

به عنوان مثال بانک بارکلیز هفته جاری پیش بینی خود از زمان افزایش نرخ‌های بهره بانک مرکزی آمریکا را از سپتامبر به مارس سال 2016 تغییر داد و اعلام کرد بانک مرکزی در شرایطی که نگرانی وجود دارد اقدام مذکور باعث بی‌ثباتی بیشتر بازارهای مالی می‌شود، بعید است روند افزایش نرخ‌ها را آغاز کند.

بایستی وضعیت بازارها ثبات پیدا کند تا سیاستگذاران پولی آمریکا سیاست نرخ بهره صفر را در نشست دسامبر تغییر دهند.

بر اساس گزارش رویترز، تحلیلگران بر این باورند که با وجود ضعف اخیر دلار در برابر یورو و ین، این ارز همچنان یک دارایی مطمئن برای سرمایه گذاران و شرکت‌هایی است که درآمدشان را از چین با فروش کالاها از کانادا، استرالیا و همچنین بازارهای نوظهوری که ارزش ارزهایشان اخیرا کاهش چشمگیری پیدا کرده اند بدست می‌آورند.

همچنین با در نظر گرفتن ادامه رشد مستمر اقتصاد آمریکا، احتمال افزایش نرخهای بهره در این کشور چندان دور به نظر نمی‌رسد که به معنای ازسرگیری روند صعودی دلار خواهد بود.

منبع: نویسنده: ادمین سیستم
چهارشنبه 4 شهریور 1394 ساعت 13:15
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین