خبر

آیا صعود طلا معکوس خواهد شد؟

آیا صعود طلا معکوس خواهد شد؟

با انتشار داده‌های فراتر از حد انتظار ایالات متحده و همچنین اظهارات تندروانه‌ی رئیس فدرال رزرو سنت لوئیس، بازار طلا در روز جمعه با کاهش روبرو شد.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از «کیتکونیوز»، بازار طلا روز جمعه عقب‌نشینی کرد؛ چرا که داده‌های بهتر از حد انتظار ایالات متحده و اظهارات جنگ‌طلبانه‌ی جیمز بولارد، رئیس فدرال رزرو سنت لوئیس، بر قیمت‌ها تاثیر گذاشت. البته تحلیلگران همچنان بر این باورند که روند صعودی طلا به همین زودی، معکوس نخواهد شد.

طلا پس از رسیدن به بالاترین سطح 2006.50 دلاری در اوایل جلسه، حدود 15 دلار کاهش داشت. طلا هفته‌ی پیش، بعد از مشاهده‌ی بهترین رشد خود در سه سال گذشته، به روند صعودی خود ادامه داد و در این هفته چند بار سطح 2000 دلار در هر اونس را آزمایش کرد. در زمان نگارش این مقاله، معاملات آتی طلای کامکس در آوریل با 0.77 درصد کاهش در روز به 1980.50 دلار معامله شد.

طلا روز جمعه پس از آنکه داده‌های اولیه‌ی تولید و خدمات ایالات متحده انتظارات مارس را شکست داد، شروع به کاهش کرد. شاخص مدیران خرید تولیدی ایالات متحده (PMI) به 49.3 رسید که بالاترین رقم در پنج ماه گذشته را نشان می‌دهد. و بخش خدمات شاهد جهش شاخص PMI به 53.8 در ماه مارس بود که نشان‌دهنده‌ی بالاترین سطح در 11 ماه گذشته است.

علاوه بر آن، جیمز بولارد، رئیس فدرال رزرو سنت لوئیس، روز جمعه تأکید کرد که با کاهش استرس بخش بانکی، فدرال رزرو باید نرخ بهره را بالاتر ببرد. وی مصمم است تا در واکنش به اخبار اقتصادی قوی‌تر و همچنین با این فرض که استرس مالی در هفته‌ها و ماه‌های آینده کاهش می‌یابد، جنگ‌طلب باقی بماند.

افزایش نرخ بهره

او برآورد نرخ نهایی خود را به محدوده‌ی 5.50٪  الی 5.75٪ افزایش داد، در حالی که همکارانش هدف خود را عمدتاً بین 5.00٪ تا 5.25٪ حفظ کردند.

اما طبق گفته‌ی فرانک چولی، استراتژیست ارشد بازار RJO Futures به کیتکو نیوز، بازار اوراق قرضه نشان می‌دهد که چرخش فدرال رزرو در راه است.

چولی در این زمینه اظهار داشت: «بازار اوراق قرضه به ما می‌گوید که ما کاهش نرخ خواهیم داشت. این برای طلا مطلوب است. ما شاهد اصلاح پس از یک رالی بزرگ هستیم. البته این برای تغییر روند کافی نیست. ممکن است فدرال رزرو در اوایل ژوئن شروع به کاهش کند.»

علاوه بر آن، چولی با این هشدار که بحران بانکی کار را برای فدرال رزرو انجام می‌دهد و ممکن است یک بحران اعتباری نیز در راه باشد، بیان کرد که هر اونس طلا در محدوده‌ی 1950 تا 1975 دلار حمایت می‌شود.

با تمام این‌ها، تحلیلگران بازگشت قیمت طلا پس از افزایش سریع آن را البته در کوتاه‌مدت، رد نمی‌کنند. اما روند کلی دست‌نخورده باقی می‌ماند و قیمت‌ها را به بالای 2000 دلار در هر اونس می‌رساند.

مایکل بوتروس، استراتژیست فنی ارشد فارکس با اشاره به اینکه به دنبال ازسرگیری روند صعودی است، به کیتکو نیوز گفت: «سطوحی که در راه صعود باید رصد کنید 2034 دلار، رکورد بسته‌شدن هفتگی و سپس 2075 دلار است.»

به علاوه، به عقیده‌ی بوتروس با توجه به اینکه طلا در سال 2020 یا 2022 زمان بسیار کمی را بالای 2000 دلار در هر اونس صرف کرد، خاطرنشان می‌کند که سطوح نامبرده، درها را به 2150 دلار می‌گشاید.

این استراتژیست فنی افزود، بحران بانکی، همراه با کاهش انتظارات افزایش نرخ بهره فدرال رزرو، باعث ایجاد جریان‌های پناهگاه امن بدون خطر شده است.

طلای به عنوان پناهگاه امن

بزرگترین متغیر طلا در آینده، ریسک سرایت در بخش بانکی است. و سوال اصلی این است که آیا واشنگتن مایل است تمام سپرده‌گذاران را پشتیبانی کند. در آن جبهه، جانت یلن، وزیر خزانه‌داری ایالات متحده و جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، سیگنال‌های متفاوتی ارسال کرده‌اند.

بوتروس در این زمینه خاطرنشان کرد: «ما هنوز مشکل بانکی را حل نکرده‌ایم. فرار سرمایه از بانک‌های منطقه وجود دارد و ممکن است شاهد شکست ساختاری باشیم. به علاوه، خطر اخلاقی عقب‌نشینی همه‌ی سپرده‌گذاران وجود دارد.»

نویسنده: معصومه دانش
شنبه 5 فروردین 1402 ساعت 14:11
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین