خبر

چشم‌انداز دلار/ین؛ صعودی یا نزولی؟

چشم‌انداز دلار/ین؛ صعودی یا نزولی؟

گرچه امروز ین در برابر دلار به سطح 143.75 صعود کرد، اما به گفته تحلیلگران، ارز ژاپن به دلیل برخی سیاست‌های بانک مرکزی این کشور تضعیف شده است.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز، وب‌سایت «اف‌ایکس‌استریت» با رویکرد بررسی نوسانات جفت ارزها نوشت: جفت دلار/ین USD/JPY در روز سه‌شنبه با اندکی کاهش خرید مواجه شد و در نیمه اول جلسه اروپا با رسیدن به مرز بالای محدوده‌ی معاملاتی چهار روزه، به حدود منطقه 143.75 صعود کرد.

دلار آمریکا پس از افت اولیه به پایین‌ترین حد یک هفته‌ای، دوباره کشش مثبت را به دست می‌آورد و مشخص می‌شود که در واقع حکم یک عامل کلیدی را دارد که جفت USD/JPY را برای دومین روز متوالی بالاتر می‌برد. علاوه بر آن، انتظارات مبنی بر اینکه فدرال رزرو با تشدید سیاست پولی خود با سرعت بیشتری برای مهار تورم اقدام کند، همچنان حامی افزایش بازده اوراق قرضه خزانه‌داری است. این امر به نوبه‌ی خود می‌تواند به عنوان بادگیر برای دلار عمل کند.

از سوی دیگر، ین ژاپن تحت تأثیر این واقعیت تضعیف شده است که بانک ژاپن همچنان به حفظ نرخ‌های بهره فوق‌العاده پایین و دستورالعمل‌های سیاستی نامطلوب خود متعهد است. این موضوع، یک تفاوت بزرگ را در مقایسه با موضع جنگ‌طلبانه‌تر بانک‌های مرکزی کشورهای دیگر منعکس می‌کند و حامی چشم‌انداز صعودی معنادار برای جفت دلار/ین USD/JPY خواهد بود. بنا به گفته‌ی تحلیلگران، ترکیبی از عوامل می‌تواند سود را محدود کند.

تضعیف ین

شایان ذکر است که در بحبوحه‌ی نگرانی‌ها مبنی بر اینکه افزایش سریع هزینه‌های استقراضی منجر به رکود عمیق‌تر اقتصاد جهانی می‌شود، احساسات بازار همچنان شکننده باقی می‌ماند. علاوه بر این، بادهای ناموافق ناشی از سیاست چین در برابر کووید صفر و بحران طولانی روسیه و اوکراین، به ترس از رکود دامن زده است. این مسائل به نوبه‌ی خود می‌توانند حمایتی را برای ین ​​امن ارائه دهند و از هرگونه سود بیشتر برای جفت USD/JPY جلوگیری کنند.

از آن گذشته، سرمایه‌گذاران ممکن است از شرط‌بندی تهاجمی خودداری کنند و ترجیح دهند پیش از ریسک‌های اصلی رویداد بانک مرکزی به حاشیه بروند. فدرال رزرو قرار است تصمیم سیاست پولی خود را در پایان نشست دو روزه روز چهارشنبه اعلام کند. به دنبال آن، جلسه روز پنج‌شنبه بانک مرکزی ژاپن (BoJ) برگزار خواهد شد که نقش کلیدی در تعیین مرحله بعدی حرکت جهت‌دار برای جفت USD/JPY ایفا خواهد کرد.

در عین حال، معامله‌گران در روز سه‌شنبه ممکن است از داده‌های بازار مسکن ایالات متحده - مجوزهای ساختمانی و احداث مسکن- سرنخ‌هایی بگیرند. این داده‌ها، همراه با بازده اوراق قرضه ایالات متحده، بر پویایی قیمت دلار تأثیر می‌گذارد و انگیزه‌ای برای جفت USD/JPY ایجاد می‌کند.

پویایی قیمت دلار

تحلیل فنی جفت ارز دلار/ین

از منظر فنی به نظر می‌رسد که این جفت در قلب شروع یک مثلث متقارن قرار دارد که به وضوح در نمودار چهار ساعته قابل مشاهده است؛ نموداری که به نظر می‌رسد در وسط تشکیل موج D از یک الگوی پنج موجی معمولی A تا E باشد. مثلث‌ها معمولاً در جهت روند گسترده‌تر شکسته می‌شوند که نشان‌دهنده‌ی گرایش صعودی است. آنها معمولاً حرکت ماقبل آخر در یک روند هستند که حاکی از وجود این احتمال است که پس از افزایش نرخ شکست نهایی، خطر تغییر بازارها وجود دارد و ممکن است اصلاح طولانی‌تری آغاز شود.

جدای از تمام این موارد، احساسات ریسک بازار بیشتر می‌تواند به ایجاد فرصت‌های معاملاتی کوتاه‌مدت در سراسر بازار کمک کند.

نویسنده: معصومه دانش
سه شنبه 29 شهریور 1401 ساعت 16:58
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین