خبر

سرقت 1.2 میلیارد دلار aUSD از شبکه آکالا

سرقت 1.2 میلیارد دلار aUSD از شبکه آکالا

هکرها با هک شبکه‌ آکالا بیش از 1 میلیارد دلار استیبل کوین را دزدیدند. اکنون این شبکه و توکن آن مسدود شده، و این مسئله کاربران را به شدت نگران کرده است.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از کوین تلگراف، هکرها در روز گذشته شبکه‌ی آکالا را هک کرده و بیش از 1 میلیارد دلار استیبل کوین aUSD را از این شبکه به سرقت بردند. این استیبل کوین پیوند دلاری خود را از دست داد و ارزش آن بیش از 99 درصد کاهش یافت. در نتیجه، تیم آکالا مجبور شد کیف پول آن هکر را مسدود کند؛ آن‌ها با مسدود کردن کیف پول فرد هکر کار نادرستی انجام ندادند، ولی این کار ادعای غیرمتمرکز بودن این شبکه را زیر سوال برد.

در 14 آگوست (23 مرداد)، یک هکر با سوءاستفاده از یک باگ در استخر نقدینگی iBTC/aUSD، حدود 1.2 میلیارد دلار استیبل کوین را بدون وثیقه برای خود ضرب کرد. این اتفاق ارزش این استیبل کوین دلاری را تا حد چند سنت پایین آورد. تیم آکالا در واکنش به این رویداد، با قرار دادن کل شبکه در وضعیت تعمیر و نگهداری، توکن‌ها را مسدود کرد.

با مسدود شدن این شبکه، ویژگی‌های دیگری مانند مبادلات، ارتباطات کراس چین (میان زنجیره‌ای) با پولکادات و برخی دیگر از ویژگی‌های این شبکه تا «اطلاع ثانوی» متوقف شدند.

نمودار قیمت استیبل کوین آکالا

با این‌که تصمیم مسئولان شبکه‌ی آکالا در مسدود کردن وجوه کیف پول هکر و قرار دادن شبکه در وضعیت تعمیر و نگهداری برای محافظت از کاربران و شبکه در برابر هر گونه آسیب بیش‌تر اتخاذ شد، طرفداران غیرمتمرکزسازی در دنیای کریپتو از این کار انتقاد کردند و آن را برخلاف آرمان غیرمتمرکزسازی امور مالی دانستند.

آکالا یک شبکه‌ی مالی غیرمتمرکز کراس‌چین است که استیبل کوین aUSD را بر پایه‌ی بلاک چین پولکادات (DOT) منتشر می‌کند. aUSD استیبل کوینی است که طبق ادعاهای مسئولان آکالا در برابر هر گونه سانسور و دستکاری مقاوم است. iBTC نیز نوعی رپد بیت کوین (BTC) است که در پروتکل‌های دیفای مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برخی از اعضای جامعه‌‌ی کریپتو ادعاهای مسئولان آکالا را در خصوص مقاوم بودن این شبکه در برابر سانسور و دستکاری زیر سوال بردند. یکی از کاربران توییتر با نام مستعار Gr33nHatt3R.dot در 14 آگوست به کنایه گفت، تصمیمات آکالا ابتدا باید به بخش مدیریت مالی بروند تا «غیرمتمرکز» شده و سپس اجرا شوند!

نویسنده: امیر رضا مصطفایی
دوشنبه 24 مرداد 1401 ساعت 10:11
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین