خبر
 

الماس آبی ، گوهری کمیاب

الماس آبی یکی از گرانبها ترین سنگ های جواهر است که در کنار الماس قرمز و بنفش از قیمت بسیار بالایی برخوردار است. این المــــــــــاس دارای رنگـــــــــ هـــــای متفاوت آبی کـــم رنگ (Faint baby-blue ) و آبی اقیانوسی ( Ocean Blue ) که رنگ آن سبز آبی است تا آبی تیره یاقوتی ( Fancy deep blue ) می باشد. الماس های آبی بسیار کمیاب هستند و در هر جواهرفروشی مشاهده نمی شوند مگر جواهرفروشان خاص و خوش سلیقه که نسبت به ارزش این سنگ آگاهی داشته و مشتریانی به دنبال الماس آبی هستند که از ارزش آن باخبر بوده و با زیبایی آن آشنایی دارند. میانگین قیمت یک الماس آبی یک قیراطی در حدود 150،000 دلار است و این در حالی است که میانگین قیمت یک الماس یک قیراطی کاملا بی رنگ 9500 دلار است.
قیمت الماس آبی در سال 2006 نسبت به سال 2005، 15% تا 20% رشد داشته است و با توجه به افزایش 40% قیمت الماس ی بی رنگ تا زرد کمرنگ از اسفند 89 تا تیر ماه قطعا این افزایش قیمت بر رشد ارزش الماس های آبی نیز بی تاثیر نبوده است.


تاریخچه الماس آبی
معروف ترین الماس آبی جهان الماس Hope است که از نظر قدمت با الماس های کوه نور و دریای نور برابری می کند. به طور کلی این 3 الماس متعلق به اولین معدن الماس جهان است و کارشناسان الماس Hope را خواهر دو الماس کوه نور و دریای نور می دانند. بسیاری بر این باورند که این الماس توسط تاورنیه تراشیده شده و متعلق به اولین معدن الماس جهان در هندوستان است که GOLOCONA نام داشت. این الماس 112.5 قیراط وزن داشته و در سال 1342 در هندوستان یافت شده و سپس از آسیا به اروپا انتقال پیدا کرده است.

تاورنیه
تاورنیه که تاجر جواهرات و جهانگرد بود این الماس را به پادشاه وقت فرانسه ، لویی چهاردهم ، فروخت. پادشاه لویی الماس را مجدد تراش داد و وزن آن تا حدی کاهش یافت که حدودا 69 قیراط از آن باقی ماند. سپس این الماس بر روی آویزی سوار شد. در سال 1792 در جریان انقلاب فرانسه این الماس به سرقت رفت و تا 20 سال کسی از سرنوشت آن خبری نداشت.

لویی چهاردهم


در سال 1812 این الماس مشهور در لندن مشاهده شد ولی نسبت به 20 سال قبل بیش از 20 قیراط از وزن آن کم شده بود. در حدود سال 1824 این الماس به پادشاه وقت انگلستان جرج چهارم فروخته شد و پس از مرگ او در سال 1830 هنری فیلیپ هوپ بانکدار و کلکسیونر انگلیسی این الماس را خریداری کرد و از آن زمان به بعد این الماس را Hope نامگذاری کردند. تا سال 1901 این الماس در اختیار خانواده هوپ بود و از آن سال به بعد بین چند کلکسیونر و تاجر انگلیسی فرانسوی و آمریکایی خرید و فروش شد.

هنری هوپ

در سال 1912 خانم اوالین والش مک لین امریکایی که اهل واشنگتن بود این الماس را از پییر کارتیر فرانسوی خریداری نمود و آن را روی گردنبدی زیبا نصب کرد. 16 الماس سفید برای تزئین در رکاب این آویز استفاده شده و زنجیر این گردنبند نیز از 45 قطعه الماس سفید تشکیل شده است.

مک لین

در سال 1949 جواهرفروش معرف هری وینستون از نیویورک الماس Hope را از خانم مک لین خریداری کرد و این الماس تا امروز متعلق به اوست. وینستون این الماس را در نمایشگاه ها و موزه های مختلف دنیا برای نمایش به همگان قرار داد. موزه لوور نیز برای چند صباحی میزبان این الماس ارزشمند بود. وزن این الماس برای چندین سال 45.52 گزارش شده و ثابت مانده است. این الماس بی نظیر در حال حاضر در موزه اسمیت سونیا از مجموعه موزه های تاریخ طبیعی واشنگتن قرار دارد.


وینستون




الماس آبی

معادن هندوستان از 400 سال قبل از میلاد مسیح تا سال 1750 تنها تولیدکننده الماسهای بی رنگ و آبی در دنیا بوده اند اما مروزه الماسهای آبی در منطقه هایی در آفریقای جنوبی و استرالیا یافت می شوند.
طبق گزارش GIA تا سال 1998 مهمترین معادن تولیدکننده الماس آبی در دنیا معادن آفریقای جنوبی بودند که امروز ذخایر این مناطق کاهش یافته است. هر چند که معدن آرگیل استرالیا نیز یکی از تولیدکنندگان الماس آبی است ولی متاسفانه باید پذیرفت که تولید الماس ها آبی کاهش یافته و ذخایر آن روز به روز در حال کاهش است. این کمیابی سبب شده تا قیمت این الماس با ارزش بسیار افزایش یابد و تنها میان برخی تاجران خاص، جواهرفروشی های معروف و یا کلکسیونر های بزرگ رد و بدل می شود.

نویسنده: ادمین سیستم
جمعه 25 مهر 1393 ساعت 01:28
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین