خبر

نگرانی رشد اقتصادی، قاتل مس

نگرانی رشد اقتصادی، قاتل مس

فلز مس امروز به دلیل نگرانی‌ها از کندی رشد اقتصادی در کمترین سطح 1.5 سال اخیر باقی می‌ماند.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز، قیمت مس در کمترین سطح در 1.5 سال اخیر باقی می‌ماند، زیرا نگرانی‌ها از کندی رشد اقتصادی بر فلز صنعتی در جلسه آسیایی روز دوشنبه فشار آورده است.

با این حال، قیمت فلز قرمز به عنوان قرارداد آتی سه ماهه در بورس فلزات لندن (LME) پس از رسیدن به کمترین میزان از فوریه 2021 در روز قبل با 7955 دلار، حدود 8040 دلار دریبل شد. علاوه بر این، پرمعامله‌ترین قرارداد مس آگوست در شانگهای بیش از 2.0 درصد کاهش یافت و به 61250 یوان در هر تن رسید.

شایان ذکر است که اعداد فعالیت اخیر نشان می‌دهد که PMI از ایالات متحده به منطقه یورو، اقتصاد سطوحی را که آخرین بار در موج اولیه همه‌گیری مشاهده شده بود، بازبینی می‌کند. با در نظر گرفتن این موضوع، بانک ANZ گفت: «داده‌های بررسی‌شده از PMI و ISM ایالات متحده، همگی به تزلزل رشد سفارش‌ها، کاهش شاخص‌های کار و تولید نرم‌تر در تابستان اشاره می‌کنند. فرار از بدبینی فزاینده رشد، که همچنین انتظارات اوج تورم و درگیری بانک مرکزی را تقویت می‌کند، دشوار است.»


لازم به ذکر است که ادعای روسیه مبنی بر کنترل کامل لیسیچانسک و اخبار حاکی از افزایش موارد کووید در استان آنهویی چین، فشار نزولی بیشتری بر قیمت فلز وارد می‌کند.

برعکس، به نظر می‌رسد اخبار مبنی بر اینکه شیلی، بزرگترین تولیدکننده مس جهان، در حال تغییر سیستم مالیات و حق امتیاز تولیدکنندگان مس است، کف قیمت‌ها را کاهش داده است. با این حال، به نظر می‌رسد افزایش تولید و افزایش موجودی، قیمت فلزات را تحت فشار نگه می‌دارد. وزیر دارایی شیلی، ماریو مارسل، روز جمعه لایحه اصلاح مالیاتی را ارائه کرد که حق امتیاز معدن مس را برای شرکت‌هایی که بیش از 50 هزار تن در سال تولید می‌کنند افزایش می‌دهد و مالیات افراد پردرآمد را برای تامین مالی برنامه‌ها و اصلاحات اجتماعی پیشنهادی دولت افزایش می‌دهد. 

با نگاه به آینده، تعطیلات روز استقلال ایالات متحده حرکات فوری بازار را محدود می‌کند، اما صورتجلسه کمیته بازار باز فدرال (FOMC) و گزارش مشاغل ایالات متحده در ماه ژوئن برای مسیرهای کوتاه‌مدت بسیار مهم به نظر می‌رسد.

 

نویسنده: معصومه دانش
دوشنبه 13 تیر 1401 ساعت 09:41
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین