خبر

فرانک؟ چه کم‌ارزش!!

فرانک؟ چه کم‌ارزش!!

پیرو اعلام افزایش 50 واحدی نرخ بهره، امروز از ارزش فرانک سوئیس کاسته شد.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از رویترز، پس از تصمیم بانک ملی سوئیس (SNB) مبنی بر افزایش 50 واحدی نرخ بهره در روز پنج‌شنبه، رئیس هیئت مدیره توماس جردن خاطرنشان کرد که فرانک سوئیس دیگر به دلیل کاهش بهای اخیر، ارزش بالایی ندارد. 


هدف سیاست پولی سخت‌گیرانه‌تر جلوگیری از گسترش  و مهار تورم در سوئیس است. سوئیس نیز مانند اکثر کشورهای جهان در تورم بی‌سابقه و سرسام‌آور اخیر دچار مشکلات زیادی شده است. چرا که در اینجا نیز هزینه‌های بالای مواد غذایی و انرژی بر مصرف‌کنندگان فشار آورده و تنها راه‌حلی که می‌تواند تا حدی از بروز فشارهای تورمی بیشتر جلوگیری کند، اعمال یک سیاست پولی سخت و شدید است.

شاید تایید این افزایش نرخ بهره، غیرمنصفانه به نظر برسد اما بدون تغییر و افزایش نرخ امروز، تورم پیش‌بینی‌شده بسیار بالاتر خواهد بود.

نشانه‌هایی وجود دارد که تورم اغلب به کالاها و خدماتی سرایت می‌کند که هنوز تحت تأثیر اوکراین و بیماری همه‌گیر قرار نگرفته‌اند.

تاثیر تورم

افزایش قیمت نسبت به گذشته سریع‌تر و با سهولت بیشتری پذیرفته می‌شود. به نظر می‌رسد این پذیرش اجتناب‌ناپذیر و از روی ناچاری است.

اگر تورم برای مدت طولانی بالای 2 درصد بماند، خطر اثرات دور دوم وجود دارد؛ چرا که قطعاْ در دور دوم و مراحل بعد شرایط سخت‌تر می‌شود و واضح است که شرایط مهار و جلوگیری از پیشرفت بیشتر آن، کار بس دشوار و گاهی غیرممکن خواهد بود. 

بانک مرکزی آماده مداخله در بازارها برای بررسی افزایش بیش از حد یا تضعیف فرانک سوئیس است.

واکنش بازار

جفت USD/CHF تحت فشار نزولی شدید به دنبال این نظرات باقی می‌ماند و آخرین بار با کاهش 1.3% در روز در 0.9817 مشاهده شد.

نویسنده: معصومه دانش
پنجشنبه 26 خرداد 1401 ساعت 13:12
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین