خبر

استیبل‌کوین‌ها، متزلزل و دارای آینده‌ای نامطمئن

استیبل‌کوین‌ها، متزلزل و دارای آینده‌ای نامطمئن

استیبل‌کوین‌ها، پسرعموهای به ظاهر مطمئن و باثبات ارزهای دیجیتال، این روزها غیرقابل پیش‌بینی و به طور بالقوه خطرناک به نظر می‌رسند.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از رویترز، تتر (USDT)، یواس‌دی کوین (USDC) و سایر استیبل کوین‌ها که قرار بودن فارغ از نوسان‌های بازار، همواره باثبات (استیبل) بمانند، در هفته‌ی گذشته در آشفتگی‌ها و نوسان‌های شدید بازار کریپتو متزلزل عمل کردند و پیوند ارزشمند خود را با دلار از دست دادند. ولی آیا این یک اتفاق اجتناب‌ناپذیر و موقتی بود، یا این‌که تمام ادعاهای بنیانگذاران این استیبل‌ کوین‌ها پوچ و بیهوده بوده‌اند؟

به گزارش کوین‌مارکت‌کپ، قیمت استیبل‌کوین‌های مهم بازار در هفته‌ی گذشته بین 0.95 تا 1.02 دلار در نوسان بود.

با این حال، این نخستین بار نیست که استیبل کوین‌ها دچار تزلزل شده‌اند.

طبق داده‌های کوین‌مارکت‌کپ، تتر و یو‌اس‌دی کوین - بزرگ‌ترین استیبل کوین‌های بازار کریپتو - در سال‌های گذشته نوسان‌های کم‌تری را تجربه کرده‌اند؛ با این حال، در برخی مواقع (در سال 2021) به 1.01 دلار افزایش یافته و (در سال 2020) به حدود 97 سنت کاهش یافته‌اند.

با وجود این، بر اساس گزارش موسسه‌ی مالی مورگان استنلی، هفته‌ی گذشته بی‌ثبات‌ترین هفته در تاریخ این دسته از ارزهای دیجیتال بود.

به گفته‌ی یکی از کارشناسان، «استیبل کوین‌ها ملموس‌ترین و تاثیرگذارترین دارایی‌ها در بازارهای کریپتو هستند و هر گونه تأثیری بر ارزش یک یا چند استیبل کوین می‌تواند بر کل این سیستم تاثیر بگذارد. .

در حال حاضر، مقررات بسیار ساده‌ای در خصوص استیبل کوین‌ها وضع شده‌اند؛ این مسئله بسیار عجیب است، زیرا با یک نگاه ساده به نحوه‌ی عملکرد یک استیبل کوین متمرکز، در می‌یابیم که آن اساسا همان سپرده‌ی بانکی است.»

استیبل کوین‌ها برای افزایش اعتماد معامله‌گران و کاربران، ارزش خود را با دارایی‌های مهمی نظیر دلار پیوند می‌زنند؛ هم‌چنین، آن‌ها به عنوان واسطه‌ی مهمی برای انتقال وجوه بین ارزهای دیجیتال یا ارز فیات (پول نقد معمول) عمل می‌کنند.

چاد کاسکاریلا، مدیر عامل پکسوس، شرکت پشتیبان استیبل کوین پکسوس (USDP)، گفت: «اقتصاد به سمت اینترنتی شدن و فعالیت بیست‌وچهار ساعته حرکت می‌کند، ولی سیستم مالی اینطور نیست. بنابراین برای داشتن دلارهایی که بتوانند با چنینی سرعت بالایی حرکت کنند، به یک استیبل کوین نیاز داریم.»

نمودار قیمت ترا یو‌اس‌دی

هفته‌ی گذشته، شاهد سقوط چشمگیر ترا یو‌اس‌دی (UST) بودیم - اتفاقی عجیب و دور از ذهن؛ زیرا قرار بود پیوند آن با دلار به وسیله‌ی یک مکانیسم پیچیده‌ی الگوریتمی حفظ شود - نه مانند سایر استیبل کوین‌ها به وسیله‌ی ذخایر دلاری.

بر اساس پژوهش‌های صرافی کراکن، مشکلات ترا یواس‌دی منجر به سقوط بازارهای کریپتو شدند؛ بر اثر این اتفاق، بیش از 357 میلیارد دلار یا 21.7 درصد از سرمایه بازار دارایی‌های دیجیتال از دست رفت.

با این حال، چنین تحولاتی همیشه برندگان و بازندگانی دارند؛ این مسئله درباره‌ی استیبل کوین‌ها نیز صدق می‌کند.

بر اساس گزارش کوین‌مارکت‌کپ، در دوشنبه‌ی گذشته ارزش بازار تتر از 83 میلیارد دلار به 75.6 میلیارد دلار کاهش یافت؛ و در مقابل، ارزش یواس‌دی کوین (USDC) از 48 میلیارد دلار به 51 میلیارد دلار رسید.

نویسنده: امیر رضا مصطفایی
سه شنبه 27 اردیبهشت 1401 ساعت 12:24
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین