خبر

تردید در ذخایر نقدی تتر با خروج سرمایه از این استیبل‌کوین

تردید در ذخایر نقدی تتر با خروج سرمایه از این استیبل‌کوین

پیامدهای فروپاشی ترا یو‌اس‌دی هم‌چنان ادامه دارد؛ میزان خروج سرمایه از تتر در هفته‌ی گذشته به طور متوسط روزانه به 1.1 میلیارد دلار رسیده است.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از کوین تلگراف، سرمایه‌گذاران و معامله‌گران ارزهای دیجیتال معادل ۷.۷ میلیارد دلار از استیبل کوین تتر (USDT) خود را به پول نقد تبدیل کرده‌اند؛ این اقدام آن‌ها منجر به کاهش ۷.۸ درصدی ارزش بازار آن در هفت روز گذشته شده است؛ ارزش بازار استیبل کوین تتر ۷۶ میلیارد دلار است.

بر اساس آخرین گزارش ذخایر تتر در دسامبر 2021 (آذر 1400)، میزان برداشت از تتر تقریبا دو برابر مبلغی است که این استیبل کوین در پایان سال 2021 به صورت ذخایر نقدی در اختیار داشت - 4.1 میلیارد دلار .

شرکت پشتیبانی‌کننده‌‌ی تتر (USDT)، برای حفظ پیوند آن با دلار آمریکا، از دارایی‌هایی مانند پول نقد، اوراق قرضه و اسناد خزانه استفاده می‌کند؛ هدف آن‌ها این است که هر یک توکن از این ارز دیجیتال دقیقا معادل با یک دلار آمریکا باشد. 

طبق آخرین گزارش‌ها از ذخایر تتر، مجموع دارایی‌های این شرکت حداقل 78.6 میلیارد دلار بوده که حدود 4 میلیارد دلار یا 5 درصد آن پول نقد است.

علی‌رغم مشکلات ناشی از سقوط استیبل کوین الگوریتمی ترا یو‌اس‌دی(UST) که باعث شد سرمایه‌گذاران از ترس سقوط شدید بازار، نه تنها از استیبل کوین‌ها بلکه از کل بازار ارزهای دیجیتال فراری شوند، این شرکت ظاهرا توانسته است پیوند دلاری تتر را تا حدودی حفظ کند.

نمودار یک ساله‌ی تتر

گزارش دیگری که به صورت روزانه به‌روزرسانی می‌شود، نشان داده 6.36 درصد از دارایی‌های تتر در حال حاضر به صورت نقدی نگهداری می‌شود؛ به این ترتیب، اگر ذخایر تتر با ارزش بازار آن مطابقت داشته باشد، ارزش این دارایی‌ها تقریبا به 4.8 میلیارد دلار می‌رسد.

در روز پنج‌شنبه، سطوح بالای آشفتگی و وحشت در بازار باعث شد تتر در صرافی‌های مهم زیر 0.99 دلار معامله شود؛ مسئولان تتر در آن زمان بیانیه‌ای صادر کردند مبنی بر این‌که بازخرید دارایی‌ها را با همان مبلغ 1 دلار انجام خواهند داد.

در همان روز، پائولو آردوینو، مدیر ارشد فناوری تتر، در گفتگویی توییتری گفت که اکثر ذخایر این شرکت در خزانه‌داری ایالات متحده است و طی شش ماه گذشته میزان اوراق تجاری خود را کاهش داده‌اند.

محرمانه بودن دارایی‌ها و ذخایر تتر همیشه بحث‌برانگیز بوده است؛ این شرکت نخستین گزارش مربوط به تفکیک ذخایر خود را در ماه می 2021 (اردیبهشت 1400) منتشر کرد. هنوز در مورد دارایی‌هایی که این شرکت در آن‌ها سرمایه‌گذاری می‌کند، ابهاماتی وجود دارند.

این ابهامات، همراه با از دست رفتن موقتی پیوند تتر با دلار، باعث شد برخی از سرمایه‌گذاران دچار وحشت شوند و بخواهند تتر خود را با استیبل کوین دلاری محبوب دیگر، یعنی یواس‌دی کوین (USDC) مبادله کنند؛ سرمایه‌گذاران احتمالا با این تصور این‌که یو‌اس‌دی کوین حسابرسی شده است و به طور کامل توسط پول نقد و خزانه‌داری ایالات متحده پشتیبانی می‌شود، ممکن است آن را به تتر ترجیح بدهند.

نویسنده: امیر رضا مصطفایی
سه شنبه 27 اردیبهشت 1401 ساعت 11:10
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین