خبر

طلا هدف 1835 دلار را نشانه می‌رود

طلا هدف 1835 دلار را نشانه می‌رود

با اینکه برخی تحلیلگران فکر می‌کنند طلا هفته‌ی آینده افزایش یابد اما برخی دیگر قیمت 1800 دلار را پیش‌بینی می‌کنند.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز ، طلا پس از سقوط به زیر 1800 دلار در روز جمعه بهبود یافت اما در نهایت بیش از 3 درصد به صورت هفتگی از دست داد و دومین افت بزرگ یک هفته‌ای خود را در سال به ثبت رساند. این واقعیت که XAU/USD به مدت دو روز متوالی زیر میانگین متحرک 200 روزه (SMA 200) بسته شد، می‌تواند به عنوان یک پیشرفت نزولی قابل توجه تلقی، و باعث شود خریداران در کوتاه‌مدت در حاشیه بمانند.


هفته گذشته چه اتفاقی افتاد؟


دلار در آغاز هفته بر جریان‌های امن سرمایه‌گذاری کرد و باعث شد که XAU/USD به کاهش خود ادامه دهد. در گزارشی که در آخر هفته منتشر شد، صندوق بین‌المللی پول هشدار داد که رشد اقتصاد جهانی می‌تواند با سرعتی سریع‌تر از حد انتظار کند شود، زیرا تورم برای مدت طولانی‌تر از پیش‌بینی‌ها بالاتر است. علاوه بر این، داده‌های چین نشان داد که صادرات در ماه آوریل سالانه 1.9 درصد افزایش یافته است، که انتظار بازار 16.4 درصد را با یک حاشیه بزرگ از دست داده است.

روز سه‌شنبه، گزارش‌های مقامات چینی درباره تشدید محدودیت‌های مرتبط با ویروس کرونا در شهر شانگهای با وجود کاهش تعداد عفونت‌ها، اجازه نمی‌دهد احساس خطر بهبود یابد. در همین حال، چندین سیاستگذار FOMC حمایت خود را از دو افزایش 50 واحد پایه (bps) دیگر در دو نشست سیاستی بعدی ابراز کردند که به دلار کمک کرد تا قدرت خود را حفظ کند. علاوه بر این، لورتا مستر، رئیس فدرال رزرو کلیولند، خاطرنشان کرد که آنها برای همیشه افزایش نرخ 75 واحد در ثانیه را رد نمی‌کنند.

بهبود ملایمی که در احساس ریسک مشاهده شد باعث شد که دلار جذابیت خود را در اواسط هفته از دست بدهد و در را برای بازگشت به XAU/USD باز کند. جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا روز سه‌شنبه در یک سخنرانی گفت که آنها در حال بررسی حذف تعرفه‌های دوران ترامپ بر واردات چین برای کمک به کاهش تورم هستند. داده‌های منتشرشده توسط اداره آمار کار ایالات متحده در روز چهارشنبه نشان داد که تورم، همانطور که توسط شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) اندازه‌گیری می‌شود، از 8.5 درصد در ماه مارس به 8.3 درصد در ماه آوریل کاهش یافته است. با کاهش بازده اوراق قرضه 10 ساله خزانه‌داری ایالات متحده به زیر 3 درصد پس از این داده‌ها، طلا موفق شد روز را در محدوده مثبت ببندد.

از دست رفتن جذابیت دلار

با این وجود، رالی ریسک کوتاه‌مدت باقی ماند و جو نامناسب بازار در روز پنج‌شنبه موجب تقویت دلار امن شد و باعث شد طلا متحمل زیان‌های سنگینی شده و برای اولین بار از فوریه در زیر میانگین متحرک ساده 200 روزه بسته شود. در همین حال، جروم پاول، رئیس FOMC، تکرار کرد که انتظار دارد دو افزایش 50 واحدی دیگر در ماه ژوئن و ژوئیه نرخ بهره را داشته باشد و خاطرنشان کرد که در صورتی که داده‌ها به سمت اشتباه بروند، آماده انجام کارهای بیشتری هستند. در نتیجه، شاخص دلار آمریکا اواخر روز پنج‌شنبه با 104.92 به بالاترین سطح خود در نزدیک به دو دهه اخیر رسید.

بازارها در روز جمعه نسبتاً آرام بودند و طلا نزدیک به پایین‌ترین سطح دو ماهه خود در 1810 دلار حرکت کرد. اگرچه فلز زرد در جلسه آمریکا برای مدت کوتاهی به زیر 1800 دلار سقوط کرد، اما پس از انتشار ماهانه دانشگاه میشیگان نشان داد که اعتماد مصرف‌کننده به ایالات متحده در اوایل ماه مه بدتر شده است، توانست بخشی از زیان روزانه خود را پاک کند.

هفته بعد


سرمایه‌گذاران در اوایل دوشنبه اطلاعات خرده‌فروشی چین را زیر نظر خواهند داشت که انتظار می‌رود در ماه آوریل سالانه 6 درصد کاهش داشته باشد. در چند هفته گذشته، هر زمانی که داده‌های چین به سرمایه‌گذاران تاثیر منفی قرنطینه‌ها بر فعالیت‌های اقتصادی را یادآوری کرد طلا در تلاش برای یافتن تقاضا بوده است. در صورت کاهش فروش اشباع پیش‌بینی‌شده، می‌توان واکنش مشابهی را در ابتدای هفته شاهد بود. ارزیابی مثبت می‌تواند زیان طلا را محدود کند، اما بعید است که باعث افزایش ریسک شود مگر اینکه مقامات چینی شروع به کاهش محدودیت‌ها در شانگهای و پکن کنند.

انتظار می‌رود روز سه‌شنبه، اداره سرشماری ایالات متحده افزایش ماهانه 0.6٪ در خرده‌فروشی ایالات متحده در ماه آوریل را گزارش کند. باز هم، تعجب‌آور است که شاهد تغییر قابل توجهی در احساس ریسک در یک نقطه داده واحد باشیم. حتی اگر چاپ خوش‌بینانه بتواند به سهام ایالات متحده کمک کند تا جذب شوند، این دیدگاه فدرال رزرو را نیز تایید می‌کند که آنها می‌توانند با سرعتی تهاجمی به کاهش نرخ بهره ادامه دهند بدون اینکه نگران آسیب‌زدن به اقتصاد باشند. مهمتر از آن، تقاضای مصرف‌کننده سالم می‌تواند به عنوان عاملی در نظر گرفته شود که تورم را افزایش دهد.

در اواخر هفته، اسناد اقتصادی ایالات متحده شامل مطالبات اولیه بیکاری هفتگی و نظرسنجی تولیدی بانک فدرال رزرو فیلادلفیا برای ماه می خواهد بود.

به طور خلاصه، تضعیف طولانی‌مدت دلار در شرایط فعلی بازار محتمل به نظر نمی‌رسد. عواملی که باعث افزایش ارزش دلار شده‌اند، یعنی درگیری‌های روسیه و اوکراین، نگرانی‌ها از تورم در بحبوحه‌ی قرنطینه‌ها در چین و چشم‌اندازهای سخت‌تر فدرال رزرو، باید در هفته آینده دست‌نخورده باقی بمانند. از این رو، منطقی است که انتظار داشته باشیم تلاش‌های بازیابی طلا در کوتاه‌مدت محدود باقی بماند.

تحلیل تکنیکال طلا

شاخص قدرت نسبی (RSI) در نمودار روزانه برای اولین بار از آگوست به دنبال پرایس اکشن این هفته به 30 سقوط کرد، که نشان می‌دهد طلا می‌تواند قبل از سقوط بعدی، اصلاح فنی انجام دهد.

در حالت صعودی، میانگین متحرک ساده 200 روزه مقاومت پویا در 1840 دلار تشکیل می‌دهد که می‌تواند به عنوان یک هدف بازیابی در نظر گرفته شود. با این حال، تا زمانی که این جفت نتواند یک بسته روزانه بالاتر از آن سطح انجام دهد، سوگیری نزولی باید دست‌نخورده باقی بماند.

1800 دلار (سطح روانشناختی، پایین‌ترین سطح 13 می) به عنوان اولین پشتیبانی فنی پیش از 1790 دلار (نقطه آغاز روند صعودی فوریه تا مارس) و 1780 دلار (پایین‌ترین سطح 28 ژانویه) قرار می‌گیرد.

از طرف دیگر، اگر خریداران موفق به پرداخت 1840 دلار به پشتیبانی شوند، می‌توان شاهد افزایش بازیابی به 1860 دلار (پشتیبانی سابق، سطح ثابت) و 1880 دلار (SMA 100 روزه) بود.

تحلیل تکنیکال طلا
نظرسنجی احساسات طلا


نظرسنجی‌ها تصویر متفاوتی را برای طلا در کوتاه‌مدت ترسیم می‌کند. بسیاری از تحلیلگران می‌بینند که فلز زرد هفته آینده افزایش می‌یابد، در حالی که برخی دیگر قیمت 1800 دلار را پیش‌بینی می‌کنند. در چشم‌انداز یک ماهه یک شیب نزولی جزئی وجود دارد اما میانگین هدف روی 1835 دلار است.

نویسنده: معصومه دانش
شنبه 24 اردیبهشت 1401 ساعت 10:27
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین