خبر

درس ۶۲ : میانگین متحرک

درس ۶۲ : میانگین متحرک

در این درس، توضیحات مفیدی را درباره‌ی میانگین متحرک، پارامترها، و محاسبات آن ارائه می‌دهیم.

میانگین متحرک (Moving Average)

نوع اندیکاتور:‌ هم‌پوشان یا Overlay

میانگین متحرک ساده (MA) عبارت است از میانگین غیر وزنی n نقطه‌ی داده قبلی. برای مثال، میانگین متحرک ۱۰ روزه‌ی قیمت پایانی عبارت است از میانگین قیمت‌های پایانی در ۱۰ روز گذشته. اگر این قیمت‌ها از  p1 تا pn باشند، آن‌گاه فرمول به صورت زیر خواهد بود:

میانگین متحرک

هنگام محاسبه‌ی مقادیر متوالی، مقدار جدید وارد این مجموع می‌شود و مقدار قدیمی از آن حذف می‌شود؛ لازم نیست هر بار کل این مجموع را میانگین‌گیری کنید.

میانگین متحرک 

در تحلیل تکنیکال مقادیر مختلفی را برای n در نظر می‌گیرند؛ از جمله ۱۰ روزه، ۴۰ روزه، یا ۲۰۰ روزه. دوره‌ی انتخابی به نوع حرکتی بستگی دارد که شما بر آن متمرکز هستید، مثلا کوتاه‌مدت، میان‌مدت، یا بلندمدت. در هر صورت، سطوح میانگین متحرک در یک بازار در حال رشد به عنوان حمایت، و در یک بازار در حال سقوط به عنوان مقاومت تفسیر می‌شوند.

در همه‌ی حالات، میانگین متحرک با تاخیر، پشت آخرین رفتار قیمت، حرکت می‌کند؛ این از ماهیت هموارسازی آن ناشی می‌شود. میانگین متحرک ممکن است به میزان نامطلوبی تاخیر داشته باشد، و می‌تواند بیش از اندازه از قیمت‌های گذشته‌ای که از میانگین خارج شده‌اند، تاثیر بپذیرد. برای حل این مسئله، وزن بیش‌تری بر قیمت‌های اخیر وارد می‌شود، نظیر آن‌چه در میانگین متحرک وزنی و میانگین متحرک نمایی مشاهده می‌شود.

یکی از ویژگی‌های میانگین متحرک این است که اگر داده‌ها دارای یک نوسان دوره‌ای باشند، آن‌گاه استفاده از یک میانگین متحرک متعلق به آن دوره می‌تواند این اختلاف را از بین ببرد (این میانگین همواره حاوی یک چرخه ی کامل است). ولی در اقتصاد یا امور مالی به ندرت اتفاق می‌افتد که با یک چرخه‌ی کاملا منظم برخورد کنیم.

توجه: کاربران نمودار تعاملی این گزینه را در اختیار دارند که تعیین کنند برای محاسبه‌ی میانگین متحرک از چه نقطه داده‌ای استفاده شود: قیمت آغازین، سقف، کف، یا پایانی. هم‌چنین، می‌توانید یک پارامتر «تغییر یا shift‌» را نیز تعیین کنید.  

میانگین متحرک

پارامترها

  • Period یا دوره (۲۰) - تعداد ستون‌ها، یا فواصل زمانی مورد استفاده برای محاسبه‌ی میانگین متحرک
  • Source یا منبع (قیمت پایانی) - نقطه داده‌ای که میانگین متحرک در آن‌ها محاسبه می‌شود، صرفا برای نمودارهای تعاملی: قیمت آغازین، سقف، کف، یا پایانی.
  • Offset یا ضریب جابه‌جایی (۰) - تعداد ستون‌ها برای جابه‌جایی میانگین متحرک
نویسنده: امیر رضا مصطفایی
سه شنبه 24 اسفند 1400 ساعت 18:53
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین