خبر

درس 30 : منحنی کوپوک

درس 30 : منحنی کوپوک

در این مطلب به معرفی اندیکاتور تعاملی منحنی کوپوک می‌پردازیم و به کمک نمودار نمونه، چگونگی محاسبه این اندیکاتور را بررسی خواهیم کرد.

منحنی کوپوک

نوع اندیکاتور: فقط تعاملی

منحنی کوپوک (Coppock) یک اندیکاتور مومنتوم است که توسط ادوین سج کوپوک  Edwin Sedge Coppock، که یک اقتصاددان آموزش‌دیده بود، توسعه یافته است. کوپوک Coppock در اکتبر 1965 این اندیکاتور را در بارونز Barron's معرفی کرد. هدف این اندیکاتور، شناسایی فرصت‌­­های خرید بلند مدت در S&P 500 و صنایع داو (Dow Industrials) است. این سیگنال بسیار ساده است. کوپوک از داده‌های ماهانه برای شناسایی فرصت‌­­های خرید در زمانی که شاخص از ناحیه منفی به ناحیه مثبت منتقل می‌شود، استفاده می‌کند. اگرچه کوپوک از آن برای سیگنال­­‌های فروش استفاده نمی‌کند، بسیاری از تحلیلگران فنی، عبور از ناحیه مثبت به منفی را به­­‌عنوان سیگنال فروش در نظر می‌گیرند.

منحنی کوپوک صرفاً یک نوسانگر مومنتوم هموارشده است. اگرچه در ابتدا برای نمودارهای ماهانه و تجزیه و تحلیل طولانی­­‌مدت طراحی شده بود، می‌­­توان از آن در نمودارهای میان­­ه‌روز، روزانه یا هفتگی استفاده کرد و تنظیمات را می­­‌توان متناسب با سبک فرد تطبیق داد. سیگنال­­‌های اصلی با تقاطع­­‌های بالا و زیر خط صفر تولید می‌­­شوند. نمودارهای تهاجمی بیشتر می‌توانند به دنبال واگرایی‌­­های صعودی و نزولی برای پیش­­‌بینی چنین متقاطع­­‌هایی باشند. هر چند مراقب باشید. واگرایی­­‌ها همیشه منجر به معکوس­­‌شدن روند نمی‌شوند، زیرا روند می­­‌تواند به سادگی کُند شود و در همان جهت ادامه یابد.

اندیکاتور نرخ تغییر یک نوسانگر مومنتوم است که در بالا و پایین خط صفر نوسان می‌کند. کوپوک از دوره‌های 11 و 14 استفاده می‌کرد، زیرا به گفته یک کشیش اسقفی، این دوره متوسط ​​سوگواری، در هنگام سوگواری از دست‌­­دادن یکی از عزیزان بود. کوپوک این نظریه را مطرح کرد که دوره بهبود زیان­­‌های بازار سهام، مشابه این بازه زمانی خواهد بود.

سپس شاخص‌های نرخ تغییر با میانگین متحرک وزنی، هموارسازی شدند. همانطور که از نام آن پیداست، میانگین متحرک وزنی، وزن بیشتری را به داده‌­­­های اخیر و وزن کمتری را برای داده‌­­های قدیمی­­‌تر وارد می‌کند. به ­­عنوان مثال، یک  WMA 3 دوره‌ای اولین نقطه داده را در 1، دومین نقطه داده را در 2 و سومین نقطه داده را در 3 ضرب می­­‌کند. سپس مجموع این سه عدد بر 6 تقسیم می‌شود که مجموع وزن­­‌های (3 + 2 + 1)، برای ایجاد میانگین وزنی است.

با استفاده از داده­­‌های ماهانه، این اندیکاتور سیگنال­­‌های بسیار زیادی را راه‌اندازی نمی‌کند. یک سیگنال خرید با تقاطع را در ناحیه مثبت راه‌اندازی می‌کند، در حالی که سیگنال فروش با تقاطع را در ناحیه منفی راه‌اندازی می‌کند.

همانطور که در بالا ذکر شد، منحنی کوپوک صرفاً یک اندیکاتور مومنتوم هموارسازی­­‌شده است. اندیکاتور نرخ تغییر، حرکت را اندازه‌گیری می‌کند و آنگاه میانگین متحرک وزنی داده‌­­ها را هموار می‌کند. این بدان معنی است که اندیکاتور را می‌توان در هر بازه زمانی استفاده کرد. داده‌­­های میان­­ه‌روز، روزانه و هفتگی را می‌­­توان متناسب با سبک معاملاتی/سرمایه‌گذاری و افق زمانی فرد، مورد استفاده قرار داد.

علاوه بر چارچوب­­‌های زمانی مختلف، پارامترها را می‌­­توان طوری تنظیم کرد تا اندیکاتور سریع‌­­تر یا کُندتر شود. تنظیم کوتاه‌تر نرخ تغییر، منحنی کوپوک را حساس‌تر و سریع‌تر می‌کند، در حالی که تنظیم طولانی‌تر، آن را کمتر حساس و کُندتر می‌کند.

محاسبه:

منحنی کوپوک= WMA 10 دوره‌ای (RoC 14 دوره­­ای + RoC 11 دوره ای)

WMA= میانگین متحرک وزنی

RoC= نرخ تغییر

پارامترهای پیش‌­­فرض:

  • nPeriodWma: 10
  • PeriodRocLong: 14
  • PeriodRocShort: 11

نمودار نمونه:

نمودار نمونه

نویسنده: معصومه دانش
سه شنبه 24 اسفند 1400 ساعت 18:44
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین