خبر

درس 26 : تعهد معامله

درس 26 : تعهد معامله

در این مطلب به معرفی و بررسی اندیکاتور تعهد معامله می‌پردازیم و تقسیم‌بندی معامله‌گران و مقایسه گزارش تعهد تفکیک‌نشده با تعهد لجیسی را بررسی خواهیم کرد.

تعهد معامله­­‌گران تفکیک­­‌نشده

نوع اندیکاتور: مستقل

کمیسیون معاملات آتی کالا(کمیسیون) در 4 سپتامبر 2009 شروع به انتشار تعهد تفکیک‌­­نشده معامله­­­‌گران (تجزیه COT ) کرد. گزارش تعهد معامله­­‌گران تفکیک‌­­نشده، با تقسیم معامله­­‌گران به چهار گروه زیر، شفافیت گزارش­­‌های تعهد معامله­­­‌گران را افزایش می‌­­دهد:

  • تولیدکننده/ تاجر/ پردازنده/ کاربر: تولیدکننده/ تاجر/ پردازنده/ کاربر نهادی است که عمدتاً در تولید، پردازش، بسته‌­­بندی یا جابجایی یک کالای فیزیکی شرکت می­­‌کند و از بازارهای آتی(فیوچرز) برای مدیریت یا پوشش تامینی ریسک­­‌های مرتبط با آن فعالیت‌­­ها استفاده می­­‌کند.

  • معامله­­‌گر پایاپای: یک معامله‌­­گر پایاپای نهادی است که به­­‌طور اولیه در مبادلات یک کالا شرکت می‌کند و بازارهای آتی را برای مدیریت یا پوشش ریسک­­‌های مرتبط با آن معاملات پایاپای مورداستفاده قرار می‌­­دهد. همتایان معامله‌­­گر پایاپای ممکن است معامله­­‌گران سفته­­‌بازی، نظیر صندوق‌­­های تامینی، یا مشتریان تجاری سنتی باشند که ریسک ناشی از معاملات خود را در کالای فیزیکی مدیریت می­­‌کنند.

  • پول مدیریت‌­­شده: مدیر پول یا پول مدیریت‌­­شده برای اهداف این گزارش، یک مشاور معاملاتی کالای ثبت­­‌شده (CTA) است؛ یا صندوق ثبت‌­­نشده که توسط CFTC شناسایی شده است. این معامله‌­­گران به مدیریت و انجام معاملات آتی سازمان‌­­­­یافته از طرف مشتریان مشغول هستند.

 

  • سایر معامله­­‌گران قابل‌­­گزارش: هر معامله­­‌گر قابل­­‌گزارش که در یکی از سه گروه دیگر قرار نمی­­‌گیرد، در گروه «سایر قابل­­‌گزارش­­‌ها» قرار می­­‌گیرد.

معامله‌گران قابل گزارش

تعهد معامله­­‌گران تفکیک­­‌نشده، بهره باز را برای کوتاه‌­­مدت و بلندمدت و پخش یکسان برای سه گروه معامله‌گران «معامله­­‌گران پایاپای»، «پول مدیریت­­‌شده» و «سایر معامله‌­­گران قابل گزارش» تنظیم می­­‌کند. برای دسته تولیدکننده/تاجر/پردازنده/ کاربر بهره باز، تنها در موقعیت­­‌های بلندمدت و کوتاه­­­‌مدت گزارش می‌­­شود. پخش یکسان، مقدار محاسبه­­‌شده­­ با تهاتر موقعیت­­‌های بلندمدت و کوتاه‌­­مدت ایجادشده توسط معامله‌­­گر است. مقدار پخش یکسان به­­‌صورت مقدار معاملات آتی تهاتری در ماه‌­­های تقویمی مختلف یا معاملات آتی تهاتری و اختیارات معامله در ماه‌­­های تقویمی یکسان یا مختلف محاسبه می­­‌شود. هرگونه موقعیت بلندمدت یا کوتاه‌­­مدت در دو ستون بلند یا کوتاه گزارش می‌شود. پخش­­‌های یکسان درون-بازاری درنظر گرفته نمی‌شوند.

 

  • تعداد معامله­­‌گران: مجموع تعداد معامله­­‌گران در هر دسته مجزا معمولاً از تعداد کل معامله­­‌گران قابل‌گزارش بیشتر است. این امر ناشی از این واقعیت است که در معامله‌­­گران پایاپای، معامله­‌گران پول مدیریت‌شده، و سایر معامله­­‌گران قابل گزارش، پخش یکسان می‌تواند یک فعالیت جزئی باشد، بنابراین یک معامله‌­­گر واحد را می‌­­توان در هر دو دسته معامله‌­­گر «بلندمدت» یا «کوتاه‌­­مدت» و همچنین در دسته «پخش یکسان» قرار داد. به‌­­علاوه دسته تولیدکننده/ تاجر/ پردازنده/ کاربر ممکن است در هر دو ستون موقعیت بلندمدت و کوتاه­­­‌مدت باشد. به­­‌منظور حفظ قابلیت اعتماد معامله‌گران، برای هر کالای فرضی، اندازه موقعیت‌های مربوطه ارائه می­­‌شود، اما تعداد معامله‌­­گر موقوف خواهد شد.

مقایسه گزارش تعهد تفکیک­­‌نشده معامله­­‌گران با تعهد لجیسی(Legacy) گزارش معامله‌­­گران

تعهد لجیسی گزارش­­­‌های معامله‌­­گران، معامله­­‌گران قابل­­‌گزارش را به دو دسته گسترده «تجاری» و «غیرتجاری» تقسیم می­­‌کند. دسته تجاری همیشه شامل تولیدکنندگان، تاجران، پردازندگان و کاربران کالای فیزیکی است که ریسک­­‌های کسب­­‌ و کارشان را با خرید و فروش تامینی مدیریت می­­‌کنند. این دسته همچنین شامل معامله‌­­گران پایاپای نیز می­­­‌شود که ممکن است در بازار خارج از بازار بورس (OTC) متحمل ریسک شده باشند و آنگاه آن ریسک را در بازارهای معاملات آتی تهاتر کنند. آن دو گروه از آنچه تحت­­‌عنوان معامله‌­­گر «تجاری» گزارش شده، به­­‌طور مجزا در تعهد معامله­­‌گران تفکیک­­‌نشده گزارش می‌شوند. دسته غیرتجاری تعهد لجیسی معامله‌­­گران شامل مدیران پولی حرفه‌­­ای (CAT‌ها، CPO‌ها و بودجه­­‌های تامینی) و همچنین صف گسترده‌­­ای از معامله‌­­­گران غیرتجاری(سفته­­‌باز) است. این دو دسته از آنچه تحت‌­­عنوان معامله‌­­گر «غیرتجاری» گزارش می‌شوند به­­‌طور مجزا به‌­­عنوان مدیران پولی و سایر معامله­­‌گران قابل­­‌گزارش در تعهد تفکیک‌­­نشده معامله‌­­گران گزارش می‌­­شوند.

همه تعهدات گزارشات معامله­­‌گران، تفکیک هر بهره باز را برای بازارهایی ارائه می­­‌کنند که در آن 20 معامله‌­­گر یا بیشتر، حائز موقعیت‌­­هایی برابر یا بالاتر از سطوح گزارش ارائه‌­­شده توسط CFTC هستند.

در نمایش نموداری، در واقع چیزی را مشاهده می‌­­کنید که به موقعیت‌­­های خالص معامله­­‌گران موسوم است که تفاوت واقعی بین تعداد موقعیت‌­­های بلندمدت هر گروه منهای عدد موقعیت‌های کوتاه‌­­مدت است. ازاین‌رو، عدد مثبت بدان معناست که آنها موقعیت­­‌های بلندمدت بیشتری از موقعیت‌­های کوتاه‌­­مدت دارند و بالعکس.

دوره زمانی: نمودار هفتگی

چهار نوع موقعیت نشان داده شده در جدول عبارتند از :

  • تولیدکنندگان (خط قرمز)- شامل تولیدکننده/ تاجر/ پردازنده / کاربران
  • معامله‌­­گر پایاپای (خط سبز)
  • پول مدیریت­­­‌شده (خط آبی)
  • سایر معامله‌­­گران قابل­­‌گزارش (خط زرد)

نمودار نمونه

نمودار نمونه

 

نویسنده: معصومه دانش
سه شنبه 24 اسفند 1400 ساعت 18:43
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین