خبر

وضعیت پیچیده سهامداران در یک بورس بی‌جان

مصطفی صفاری، کارشناس بازار سرمایه با بررسی وضعیت بورس تا پایان سال گفت: اگر نرخ بهره افزایش یابد، مردم تمایل پیدا می‌کنند که سرمایه‌های خود را در بانک‌ها نگه‌داری کنند و در آن شرایط وضعیت بازار در ماه‌های مانده از سال خوب نخواهد شد.

روند نزولی پی‌درپی در بازار سرمایه باعث شد شاخص کل بورس برای چندمین مرتبه در ماه‌های گذشته به کانال یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد عقب‌گرد کند. شاخص کل بورس روز دوشنبه با ۲۳ هزار و ۶۴۰ واحد کاهش رقم یک میلیون و ۳۸۴ هزار واحد را ثبت کرد. شاخص کل با معیار هم وزن هم ۷۹۲۷ واحد کاهش یافت تا به رقم ۳۸۰ هزار و ۱۵۷ واحد رسید. معامله‌گران این بازار ۴۷۰ هزار معامله انجام دادند که ۳۷ هزار و ۲۹۵ میلیارد ریال ارزش داشت.


باز هم شوک


این روز‌ها شوک بار دیگر مهمان بازار سرمایه شده و روند نزولی شاخص تشدید شده است. از دست رفتن کانال یک میلیون ۴۰۰ هزار واحد بار دیگر ترس را به دل سهام‌داران انداخت و حالا اینکه وضعیت بازار در ماه‌های آتی چگونه می‌شود مهم‌ترین پرسش سهام‌داران بوده که کارشناسان و تحلیلگران پاسخ‌های متفاوتی را مطرح می‌کنند. بر اساس گزارشی از تجارت‌نیوز مریم محبی، کارشناس بازار سرمایه در خصوص چگونگی وضعیت بازار سرمایه گفته است: «در کوتاه‌مدت به بازار سهام چندان خوش‌بین نیستم، اما در بلندمدت مثلا سال ۱۴۰۱ شاید اوضاع بهتر شود.»

نیما میرزایی، یکی دیگر از کارشناسان بازار سرمایه گفته است: «اگر دلار در امسال به ۳۰ هزار تومان افزایش پیدا کند، بهترین بازار سال‌های آینده بازار سهام خواهد بود، اما در مقطع فعلی مهم‌ترین ریسک این بازار فروش اوراق دولتی است. تا پایان امسال شاخص با برجام احتمالا ریزش داشته باشد و بعد تا ۱٫۵ میلیون واحد تا پایان سال ممکن است برسد. بدون برجام هم با حفظ روند فعلی ممکن است تا پایان امسال شاخص کل بورس به رقمی بین ۱٫۶ میلیون تا ۱٫۸ میلیون واحد برسد.»

مهدی سماواتی نیز گفته است: «به نظر می‌رسد شاخص کل بورس تا پایان امسال نوسانی معادل منفی ۱۰ تا مثبت ۲۰ درصد نسبت به مقطع کنونی را تجربه کند.»

میلاد صادقی، کارشناس بازار سرمایه نیز معتقد است جهش بازار از سال ۱۴۰۳ شروع خواهد شد. وی گفته است: «نقطه تعادلی در شاخص کل بورس ۱٫۴ میلیون واحد است و ممکن است شاخص تا ۱٫۷ میلیون واحد هم افزایش پیدا کند، اما بعد از آن تا پایان سال احتمالا به ۱٫۵ میلیون واحد برسد. جهش بورس ممکن است از سال ۱۴۰۳ شروع شود.»


فروش اوراق عامل اصلی ریزش شاخص


مصطفی صفاری، نیز وضعیت بازار بورس را وابسته به چند مسئله می‌داند. وی با بررسی شرایط در بازار سرمایه به «ابتکار» گفت: یکی از مسائلی که بر روند بازار سرمایه اثرگذار بوده، نرخ بهره است. من معتقدم اگر نرخ بهره تغییری نکند امسال، سال خوبی برای بازار خواهد بود. اما اگر نرخ بهره افزایش یابد، مردم تمایل پیدا می‌کنند که سرمایه‌های خود را در بانک‌ها نگه‌داری کنند و در آن شرایط وضعیت بازار در ماه‌های مانده از سال خوب نخواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه در بخش دیگری از صحبت‌هایش به عامل موثر در ریزش‌های پی‌در‌پی شاخص طی هفته‌های گذشته اشاره کرد و در این خصوص گفت: واقعیت این است که دولت یک کسری بودجه دارد و اعلام شده است که بدون استفاده از بانک مرکزی هزینه‌ها پرداخت می‌شود یعنی دولت از فروش اوراق هزینه‌ها را تامین می‌کند.

وی همچنین افزود: روز گذشته حدود ۱۰ درصد سهام به فروش رفت و ۹۰ درصد اوراق معامله شده است. پس دولت کسری بودجه داشته و از این طریق اقدام به تامین آن کرده است، بنابراین دولت در چنین وضعیتی تمایلی به مثبت شدن بازار ندارد.


وضعیت عملکرد شرکت‌ها در سال جاری خوب بود


صفاری در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به وضعیت عملکرد شرکت‌ها در سال جاری ادامه داد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که وضعیت عملکرد شرکت‌ها در سال جاری خوب بوده و بازار از لحاظ عملکردی نسبت به گذشته وضعیت خیلی خوبی دارد. اما این‌روز‌ها نقدینگی در بخش سهام نبوده و حجم زیادی از سرمایه به سمت اوراق جذب می‌شود.

وی اظهار کرد: بازار این روز‌ها از کمبود نقدینگی رنج می‌برد و کمبود نقدینگی مریضی امروز بازار است.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر موثر بودن نرخ بهره بر روند بازار بورس ادامه داد: متاسفانه با اومدن و رفتن افراد وضعیت بازار تغییر نمی‌کند و اگر به دنبال بهبود فضای معاملات هستند دولت باید هرچه سریع‌تر برنامه و موضع خود را نسبت به نرخ بهره اعلام کنند و قیمت‌گذاری دستوری را سروسامون بدهند.

وی همچنین در ادامه گفتگو به عوامل سیاسی تاثیرگذار بر روند بازار اشاره کرد و گفت: علاوه‌بر تعیین و تکلیف نرخ بهره و یا قیمت‌گذاری دستوری، باید منتظر ماند و دید عوامل سیاسی همچون به نتیجه رسیدن مذاکرات برجام چه می‌شود، تمام این مسائل بر روند بازار موثر بوده و برای هرگونه پیش‌بینی باید این مسائل روشن شود.
منبع:
سه شنبه 4 آبان 1400 ساعت 11:03
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین