خبر

واکنش آمریکا به آزادی نازنین زاغری

واکنش آمریکا به آزادی نازنین زاغری

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مدعی شد ایران به شکلی ناعادلانه شهروندان بی گناه آمریکایی را بازداشت می کند و تهران باید آنها را هرچه زودتر آزاد کند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد: ما از اخبار آزادی نازنین زاغری و انوشه آشوری، دو شهروند انگلیسی استقبال می‌کنیم.

 ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا عصر چهارشنبه به وقت محلی در نشستی با خبرنگاران افزود که ما همچنین هر روز در تلاش برای آزادی شهروندان خود از جمله مراد طاهباز، شهروند آمریکایی- بریتانیایی هستیم و مدعی شد که به صورت غیر قانونی بازداشت شده اند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مدعی شد ایران به شکلی ناعادلانه شهروندان بی گناه آمریکایی را بازداشت می کند و تهران باید آنها را هرچه زودتر آزاد کند.

 ند پرایس گفت: تضمین آزادی این افراد یک اولویت بسیار مهم برای این دولت آمریکا است و ما از ایران می خواهیم تا برای آزادی شهروندان زندانی آمریکایی در این کشور اقدام کند.

وی ادامه داد: رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و سایر مقامات آمریکا به صورت دائم با خانواده های زندانیان در ارتباط بوده اند.

به گزارش ایرنا، ذبیح‌الله خداییان سخنگوی قوه قضاییه روز چهارشنبه اعلام کرد نازنین زاغری پس از تحمل کل مجازات و انوشه آشوری نیز پس از تحمل حدود نیمی از مجازات امروز چهارشنبه آزاد شدند.

 این مقام قوه قضاییه ایران افزود: زاغری به اتهام جاسوسی برای سرویس جاسوسی کشور انگلیس به چهار سال حبس محکوم شده بود که مدت مجازاتش را به صورت کامل کشیده و حبسش به اتمام رسیده و بر همین اساس ممنوع الخروجی وی لغو و آزاد شده است.

سخنگوی قوه قضاییه افزود: البته زاغری پرونده‌ دیگری نیز دارد که در آن محکوم به یک سال حبس شده ولی این پرونده تاکنون به اجرا گذاشته نشده است.

خداییان همچنین در مورد وضعیت قضایی پرونده انوشه آشوری اظهار داشت: آقای انوشه آشوری، به اتهام همکاری با سرویس‌های امنیتی کشورهای بیگانه و به جرم جاسوسی به ۱۰ سال حبس محکوم شده بود و حدود چهار سال و هفت ماه از مدت محکومیتش سپری شده که تقاضای آزادی مشروط کرد.

سخنگوی قوه قضاییه اضافه کرد: آشوری به عنوان دستمزد مبالغی را از سرویس‌های جاسوسی بیگانه اخذ کرده بود که این مبالغ نیز از وی دریافت شد؛ لذا با توجه به شرایط سنی و جسمی دادگاه با آزادی مشروط او موافقت و مورد رأفت حکومت اسلامی قرار گرفت و آزاد شد.

وزیر امور خارجه انگلیس نیز اعلام کرد که لندن بدهی خود به ایران بابت پیش پرداخت خرید تانک های چیفتن را که بعد از انقلاب فسخ شده بود، پرداخت کرده است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، لیز تراس در این رابطه گفت: نازنین زاغری رتکلیف و انوشه آشوری اتباع انگلیسی پس از سالها بازداشت توسط دولت ایران امروز به کشور بازخواهند گشت. مراد طاهباز نیز با مرخصی از زندان آزاد شده است. این نتیجه دیپلماسی سرسخت و خلاق انگلیس بود.

وی افزود: نازنین زاغری نزدیک به شش سال و انوشه آشوری تقریباً پنج سال در ایران در زندان بودند. مراد طاهباز نیز به مدت چهار سال در زندان بود. آنها به زودی به خانواده و عزیزان خود ملحق خواهند شد.

منبع:
پنجشنبه 26 اسفند 1400 ساعت 04:02
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین