خبر

حل مشکلاتی که در بورس نیست!

کارشناس بازار سرمایه گفت: هنگامی که شرکت‌های کارگزاری نتوانند بزرگ شوند، چون سودآور نیستند، در نهایت ضرر آن به سرمایه گذار‌ها می‌رسد.

به گزارش پول نیوز، رضا اعجازی کارشناس بازار سرمایه، با اشاره به گفته رئیس سازمان بورس در رابطه با اعطای مجوز جدید به کارگزاری‌ها، در پاسخ به این سوال که آیا درحال‌حاضر اهدای مجوز به کارگزاری‌های جدید، می‌تواند دوای درد بازار سرمایه باشد؟ اظهار کرد: اعطای مجوز جدید به کارگزاری‌ها، دغدغه بازار سرمایه نیست بلکه، دغدغه یک سری از افراد خاص است و این اقدام اصلا به نفع بازار سرمایه نیست.

او بیان کرد: هنگامی که به جای ۱۰۰ کارگزاری ۲۰۰ کارگزاری در بازار فعال باشد، یعنی کارمزدی که از فعالان بازار سرمایه اتخاذ می‌شود، بین این ۲۰۰ کارگزاری تقسیم می‌شود. در این صورت، سوددهی کارگزاری کاهش می‌یابد و در نتیجه سبب می‌شود، کارگزاری‌ها نتوانند خدماتی خوب و دارای ارزش افزوده به مشتری ارائه دهند و در نهایت مشتریان ضرر می‌کنند. فقط به این علت که، عده‌ای خاص تمایل به فعالیت در حوزه کارگزاری‌ها دارند.

او افزود: بار‌ها به سازمان بورس گفته شده که، اگر یک دلیل موجه اقتصادی و منطقی از سوی شخصی که درخواست اعطای مجوز دارد، ارائه شود، کمک شایانی به بازار سرمایه و سرمایه‌گذاران می‌شود، اما همواره هیچ دلیل قانع‌کننده اقتصادی در راستای این مسئله وجود ندارد.

کارشناس بازار سرمایه در رابطه با معایب افزایش تعداد کارگزاری‌ها گفت: طبق محاسبات من، هنگامی که، ۱۰۰ کارگزاری در بازار سرمایه وجود دارند، اگر کارگزاری‌ها در نقطه سر به سر قرار بگیرند، با توجه به میزان سرمایه گذاریشان هر کدام باید دو درصد از سهم بازار سرمایه را داشته باشند و وقتی تعداد کارگزاری‌ها به ۲۰۰ عدد برسد، به طور میانگین هر کارگزاری، اگر یک درصد از سرمایه خود را از دست بدهد، عمده کارگزاری‌ها در زیان خواهند بود و هنگامی که کارگزاری‌ها در زیان باشند، دیگر خدمات مناسبی به مشتریان ارائه نمی‌شود.

او بیان کرد: شرکت‌های کارگزاری ما نمی‌توانند بزرگ شوند و سرمایه‌گذاری قوی انجام دهند و، چون سودآور نیستند، در نهایت ضرر آن به سرمایه گذار‌ها می‌رسد. اما درحال‌حاضر با وجود تمام مشکلات موجود در بازار سرمایه که باید پیگیری شود، برخی از افراد به دنبال اخذ مجوز هستند، بنابراین به این موضوع باید پرداخته شود چرا که قطعا زیان آن در بلندمدت برای سهامداران است.

اعجازی در پایان در پاسخ به این پرسش که قانون اعطای مجوز‌های جدید برای کارگزاری‌ها چه نتیجه‌ای به دنبال خواهد داشت؟ گفت: اگر قرار بود تعداد زیادی کارگزاری جدید بیایند و به بازار سرمایه، ارزش افزوده‌ای اضافه کنند، این اقدام مثبت بود، ولی هنگامی که ورود کارگزاری‌های جدید، فقط هزینه برای بازار سرمایه ایجاد می‌کند، اجرای این قانون قطعا یک اقدام منفی است.
 
منبع:
چهارشنبه 1 اردیبهشت 1400 ساعت 18:52
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین