خبر

وضعیت فعلی بورس چگونه خواهد بود؟

یک فعال بازار سرمایه گفت: زمانی که بازار رشد میکرد شناوری بازار افزایش پیدا کرد مخصوصا با عرضه‌های اولیه‌ای که به بازار می‌آمدند و وقتی که قیمت‌ها افزایش پیدا کردند بسیاری از شرکت‌ها سهم‌های خودشان را در مرحله رشد در بازار فروختند و باعث شد تا شناوری بازار افزایش یابد.

به گزارش پول نیوز، هفته اخیر برای بیشتر سهامداران خوشایند نبود. بازار بورس و اوراق بهادار تهران نیز امروز با ریزش ۳ هزار و ۹۴۵ واحدی به عدد ۱ میلیون و ۱۸۱ و ۶۶۰ واحد رسید. اما با این حال در ساعت پایانی معاملات بسیاری از سهم‌ها مثبت بسته شدند. در ادامه احمد اشتیاقی به تحلیل وضعیت امروز پرداخت.

احمد اشتیاقی، کارشناس و فعال بازار سرمایه وضعیت فعلی بورس را اینگونه تحلیل کرد: زمانی که بازار رشد میکرد شناوری بازار افزایش پیدا کرد مخصوصا با عرضه‌های اولیه‌ای که به بازار می‌آمدند و وقتی که قیمت‌ها افزایش پیدا کردند بسیاری از شرکت‌ها سهم‌های خودشان را در مرحله رشد در بازار فروختند و باعث شد تا شناوری بازار افزایش یابد.

وی افزود: هم اکنون با توجه به نقدینگی که توسط عموم مردم به بازار وارد شده بود این پول در حال خارج شدن است بنابراین بازار با ضعف نقدینگی مواجه شده است. یعنی پول‌هایی که در حال خرید در بازار هستند همان پول‌های قبلی موجود در بازار است و پول جدید وارد بازار نشده است. پول اهالی بازار هم برای این سطح از شناوری کفایت نمی‌کند.

اشتیاقی ادامه داد که بنابراین مسئله مشهود، ضعف تقاضا است. درحال حاضر بسیاری از سهم‌ها ارزنده هستند یعنی p/e‌های خیلی خوبی دارند، اما به دلیل ضعف تقاضا باعث شده تا این روند فعلی بازار را ببینیم.
 

بیشتر بخوانید: دلیل هجوم مردم به بازار ارز‌های دیجیتال چیست؟

امیدواریم با توجه به این وضعیت بازار و گزارش‌های خوبی که در حال حاضر به بازار می‌آید و می‌شود برآورد خوبی هم از eps سال ۹۹ داشت که تقریبا نزدیک به واقعیت است، بازار از ۲۰ اسفند از وضعیت موجود خارج شود و رشد تدریجی داشته باشد.

این تحلیلگر بازار سهام درواکنش به اینکه برخی میگویند اواخر اسفندماه سیگنال‌های مثبتی به بازار می‌آید، گفت: به طور ستنی ما از ۲۰ اسفند به بعد فشار فروش در بازار کم می‌شود. وقتی الان می‌گوییم ضعف در تقاضا داریم به دلیل عرضه بیش از حد است که این تقاضا حریف عرضه نمی‌شود و از ۲۰ اسفند به بعد با توجه به اینکه فشار فروش مخصوصا از جانب حقوقی‌ها کم می‌شود و هر فردی که پول لازم داشته از بازار خارج شده است، بنابراین به طور سنتی از ۲۰ اسفند به بعد بازار با رشد مواجه می‌شود.

او خاطرنشان کرد: درنتیجه امیدواریم با توجه به این وضعیت بازار و گزارش‌های خوبی که در حال حاضر به بازار می‌آید و می‌شود برآورد خوبی هم از eps سال ۹۹ داشت که تقریبا نزدیک به واقعیت است، بازار از ۲۰ اسفند از وضعیت موجود خارج شود و رشد تدریجی داشته باشد.
 
منبع:
یکشنبه 17 اسفند 1399 ساعت 16:42
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین