خبر

آزادسازی سهام عدالت اخلالی در روند عمومی معاملات بازار سرمایه ندارد

مدیرعامل کارگزاری بانک دی با اشاره به اصلاح‌های قیمتی موردی بازار سرمایه طی هفته‌های اخیر گفت: ما یک اصلاح قیمتی مختصر طی مرور زمان مثل امروز داشتیم، اما گسیل این مقدار نقدینگی در بازار سرمایه و بورس با وجود شرایط فعلی هیچ گونه خللی ایجاد نمی‌کند و شرکت‌های پیش رو مانند صنایع پالایشی، پتروشیمی، خودرو، کانی، فولاد و ... کماکان جزو شرکت‌هایی هستند که می‌توانیم برای هفته‌های آینده هم اقبال بازار را در آن‌ها ببینیم.

فردین آقابزرگی مدیرعامل کارگزاری بانک دی در گفتگو با خبرنگار پول نیوز در خصوص روند معاملات این روز‌های بازار سرمایه تصریح کرد: مادامی که نقدینگی، حمایت‌های مسئولان اقتصادی و فقدان بازار‌های جایگزین برای جذب نقدینگی و منابع باشد، در هر شرایطی حتی زمانی که متغیر‌های اثرگذار بر وضعیت اقتصادی، رشد بازار سرمایه را تایید نمی‌کنند کماکان رویه رشد بازار ادامه خواهد داشت.

وی تاکید کرد: البته اساسا من اعتقادی ندارم وقتی که روند حرکتی ما منطبق با ادبیات اقتصادی و منطق سرمایه گذاری نیست، حرکت بازار توجیه پذیر باشد، اما روند همیشه پیش می‌رود.

مدیرعامل کارگزاری بانک دی اضافه کرد: همینطور در ETF‌های جدید که قرار است دولت واگذار کند و صنایع فولاد و خودرو نیز در آن‌ها وجود دارند، شاهد اشتیاق خرید همانند صندوق دارا یکم یا سهام عدالت خواهیم بود.

وی درباره برخی اظهارات مبنی بر افت بازار سرمایه با آزادسازی سهام عدالت گفت: آزادسازی سهام عدالت تاثیری در روند عمومی معاملات بازار سرمایه نخواهد داشت و تهدید جدی می‌تواند عدم کسب بازدهی در سایر بازار‌ها مانند مسکن، خودرو، سکه، ارز و... باشد.

آقابزرگی اظهار کرد: حجم کل سهام عدالت در یک ماه پیش نزدیک به ۵۰۰ هزار میلیارد تومان بود که اگر ۵۰ میلیون سهامدار را در نظر بگیریم این رقم اکنون به هزار هزار میلیارد تومان می‌رسد. این عدد به نسبت حجم معاملات روزانه عدد بسیار بزرگی است، اما با توجه به اینکه تنها آزاد سازی ۳۰ درصد سهام عدالت امکان پذیر بوده بنابراین سهام عدالت تهدیدکننده جدی نخواهد بود. در مقابل ممکن است عدم کسب بازدهی در سایر بازار‌ها بیشتر در تعدیل روند ورود نقدینگی بازار سرمایه اثر بگذارد.

مدیرعامل کارگزاری بانک دی درباره ترکیب مرحله دوم ETF خاطر نشان کرد: قرار بود مرحله دوم ETF شامل شرکت‌های پالایشی باشد، اما اینطور نبود. من در جریان جزییات تصمیمات نیستم، اما فکر میکنم برای اینکه این صندوق‌ها جذاب‌تر باشند، سهام شرکت‌هایی که بیشتر مورد اقبال بوده در صندوق قرار می‌گیرند. در هر حال هدف از واگذاری سهام عدالت کاهش تصدی گری و مدیریت دولت است که در قالب صنایع مختلف در حال شکلگیری می‌باشد و مهم این است این هدف محقق شود.
منبع:
سه شنبه 17 تیر 1399 ساعت 17:50
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین