خبر
 

فیروزه سنگ متولدین آذرماه

 

 

فیروزه سمبل موفقیت و شادکامی و آینده نیک است و سلامتی، زیبایی و عشق را به ارمغان می‌آورد. فیروزه نیشابور را از بهترین سنگ‌های فیروزه در جهان ارزیابی می کنند به طوری که موسسه GIA (انستیتوی جواهرشناسی امریکا) آن را مورد تایید قرار داده است.

تاریخ فیروزه و کاربرد آن از هفت هزار سال پیش در ایران استخراج شده است. در سال  1966در فرانسه در موزه هنر هفت هزار ساله ایران، مجسمه یک گوسفند ساخته شده از فیروزه به تماشای عموم گذاشته شد.

وزن مخصوص این سنگ 8/2 – 6/2 و ضریب شکست آن 65/1 – 61/1 است. وزن مخصوص فیروزه ایران 85/2 – 75/2 است. این کانی به علت جلاپذیری و رنگ جالب و زیبای آن، از دیرباز مورد توجه جهانیان بوده است. فیروزه به رنگ‌های آبی آسمانی، آبی مایل به سبز. سبز، سبز مایل به زرد و خاکستری مایل به سبز دیده می‌شود که مرغوب‌ترین آن آبی آسمانی است.

 

روغن دشمن فیروزه

تغییر رنگ فیروزه ممکن است در نتیجه تابش نور آفتاب، تبخیر آب طبیعی موجود در فیروزه و یا حتی در اثر مواد شیمیایی موجود در مواد آرایشی بانوان رخ دهد. از همین‌روست که هنگام شستن دست‌ها بهتر است انگشتری فیروزه را از انگشت بیرون آورد.
خلل و فرج طبیعی موجود در کانی فیروزه با تزریق روغن یا پارافین یا مواد پلاستیک مایع پر می‌شود و فیروزه را سخت‌تر می‌کند.  این کانی به آسانی کثیف و گردآلود می‌شود و چنانچه مدت زیادی در آب بماند جلای آن کاهش می‌یابد. چربی و روغن مالیده شده بر سطح فیروزه، جلای آن را از میان می‌برد.

 

نیشابور مهد فیروزه جهان

مکان‌های نخستین پیدایش فیروزه در ایران، مصر، آمریکا، افغانستان، چین و تانزانیا بوده است. در معدن نیشابور، انواع فیروزه وجود دارد که مرغوب‌ترین آن فیروز عجمی نامیده می‌شود. فیروزه یکی از سنگ‌های گرانبهاست که در عهد باستان در ایران شناخته شده و از معدن نیشابور استخراج می‌شده است برخی از کتب جواهر، کشف آن را به حضرت اسحاق نسبت داده‌اند.

 از کتیبه بنیاد کاخ داریوش کبیر در شوش معلوم می‌شود که در آن تاریخ فیروزه «اخشایین» نامیده می‌شده و از خوارزم برای زینت‌آلات کاخ آورده شده بود.

 در گذشته‌های دور فیروزه برای ساختن مواد آرایشی، جواهرآلات و طلسم، به طور مکرر مورد استفاده قرار می‌گرفت. بومیان آمریکای‌جنوبی، فیروزه را به معنای با ارزش‌ترین و والاترین سنگ دنیا می‌نامند و معتقدند که رنگ آبی فیروزه منسوب به بهشت و سبز آن به زمین منسوب می‌شود.

 

خواص و فواید فیروزه

فیروزه سمبل موفقیت و شادکامی و آینده نیک است و سلامتی، زیبایی و عشق را به ارمغان می‌آورد. نگاه به فیروزه چشم را تقویت کرده و با تقویت قلب باعث سعه‌صدر می‌شود. این سنگ معجزه‌آسا افسردگی‌های روحی و روانی و همچنین ناراحتی‌های عصبی را درمان می‌کند و باعث آرامش می‌ گردد. استفاده از گردنبند، دستبند و انگشتر مزین به فیروزه برای دور کردن انرژی‌های منفی به ویژه زخم و آثار آن بسیار مناسب است.

این سنگ مانند عقیق، سد بسیار مهمی در برابر حوادث و بلایا به شمار می‌رود و برای آسان شدن کارها و رونق در کسب و کار بسیار مفید است. همچنین گفته شده رنگ فیروزه هنگام بیماری صاحب این سنگ تغییر می‌کند و زمانی که حال او بهتر می‌شود رنگ آن به حالت اولیه برمی‌گردد. فیروزه سنگ شانس متولدین ماه دسامبر (دهم آذر – دهم دی) است و نماد پنجمین سالگرد ازدواج است.

 
نویسنده: ادمین سیستم
جمعه 25 مهر 1393 ساعت 01:29
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین