خبر

نبرد ارزی در بازار / سکه یک کانال بالا رفت

روز گذشته بازار ارز شاهد نبرد صیادان بزرگ و بازیگر رسمی بازار بود؛ به‌طوری‌که با پایان یافتن مذاکرات هسته‌ای صیادان برای جبران زیان‌های اخیر خود اقدام به ایجاد هیجان و خرید ارز کردند تا از کاهش بیش از حد قیمت‌ها جلوگیری کنند. در مقابل نیز بازیگر رسمی بازار با افزایش عرضه سعی در مدیریت وضعیت بازار و جلوگیری از افزایش قیمت‌ها داشت. برآیند این تقابل در بازار موجب شد دلار با افزایش 65 تومانی به 3280 تومان برسد.  روز گذشته بازار ارز روز پر نوسانی را تجربه کرد. دلار که در ساعات پایانی فعالیت بازار در روز سه‌شنبه به 3215 تومان رسیده بود صبح چهارشنبه در نخستین ساعت فعالیت بازار 3240 تومان قیمت‌گذاری شد. دلار روز گذشته پس از آنکه 3240 تومان قیمت‌گذاری شد در مدار صعود قرار گرفت و تا ساعت 16 به قیمت 3280 تومان رسید. در حالی روز گذشته بازار روز پر نوسانی را تجربه کرده بود که پیش از این «دنیای اقتصاد» در گزارشی نسبت به نوسان‌گیری صیادان بزرگ بازار پس از مذاکرات هسته‌ای هشدار داده بود. بر همین اساس تنها یک روز پس از توافق هسته‌ای صیادان بزرگ به‌منظور جبران زیان‌های اخیر با ایجاد هیجان در بازار اقدام به نوسان‌گیری کردند.

فعالان بازار درباره علل نوسان قیمت ارز در روز گذشته می‌گویند دلیل اصلی این موضوع از بین رفتن تعادل میان عرضه و تقاضا است که از سوی بازیگران غیر رسمی ایجاد شده است؛ به‌طوری‌که دلالان به‌منظور جلوگیری از کاهش بیشتر قیمت‌ها تحت‌تاثیر فضای روانی حاصل از توافق هسته‌ای و همچنین جبران خسارت‌های اخیر اقدام به خرید ارز کردند. این موضوع تعادل میان عرضه و تقاضا را از بین برد و در نهایت منجر به افزایش قیمت‌ها شد.

این اتفاق در حالی رخ داد که روز گذشته بازیگر رسمی به‌منظور مدیریت بازار و جلوگیری از افزایش بیش از حد قیمت‌ها اقدام به عرضه ارز کرد و مانع از افزایش بیش از حد قیمت شد. در مجموع تقابل بازیگران رسمی و دلالان موجب شد دلار با 65 تومان افزایش به 3280 تومان برسد. این اتفاق در حالی در بازار رخ داد که پیش از این در آذرماه سال گذشته و همزمان با تمدید توافق هسته‌ای ژنو بازار ارز چنین اتفاقی را تجربه کرده بود. روز گذشته درهم امارات با 24 تومان افزایش به 888 تومان رسید که این موضوع نیز به افزایش قیمت دلار در بازار کمک کرد.

روز چهارشنبه در حالی که دلار در بازار آزاد افزایش 65 تومانی را تجربه کرد بانک مرکزی قیمت مبادلاتی دلار را با یک ریال کاهش 29 هزار و 449 ریال تعیین کرد.

روز گذشته قیمت یورو و پوند نیز همانند دلار افزایش یافت؛ به‌طوری‌که یورو با 40 تومان افزایش به 3690 تومان و پوند با 120 تومان افزایش به 5100 تومان رسید.


بازگشت سکه به مدار صعود

روز گذشته افزایش قیمت دلار در بازار موجب شد تا قیمت سکه نیز افزایش قابل توجهی را تجربه کند. سکه در نخستین ساعت فعالیت بازار 890 هزار تومان قیمت‌گذاری شد و در طول فعالیت بازار همزمان با افزایش قیمت دلار روند صعودی خود را طی کرد و در نهایت به قیمت 900 هزار تومان رسید. علاوه‌بر افزایش قیمت دلار در بازار، افزایش 5 دلاری اونس و رسیدن به قیمت 1155 دلار و همچنین نزدیک شدن به عید سعید فطر و افزایش تقاضا برای خرید سکه عوامل دیگر تحریک سکه برای افزایش قیمت بود.

روز گذشته همچنین نیم سکه با 8 هزار تومان افزایش به 468 هزار تومان و ربع سکه نیز با همین مقدار افزایش به 268 هزار تومان رسید.

منبع: نویسنده: ادمین سیستم
پنجشنبه 25 تیر 1394 ساعت 09:31
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین