خبر

غافلگیری معامله‌گران در بازارهای داخلی

دیروز، هر سکه طرح جدید با رشد 20 هزار تومانی به قیمت 900هزار تومان معامله شد. در حالی که اونس طلای جهانی تغییرات قیمتی چندانی را تجربه نکرد، جهش بیش از 2 درصدی قیمت دلار در بازار ارز رقم خورد. در کنار این موضوع می‌توان به رشد مقدار حباب قیمتی سکه(بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) نسبت به روز پیش اشاره کرد، به این ترتیب، علاوه بر رشد قیمتی دلار در بازار ارز شاهد افزایش تقاضا با توجه به نزدیک شدن به عید فطر نیز بودیم که این عامل نیز به رشد قیمتی سکه کمک کرد. در این شرایط، انتظار تغییرات چندانی در قیمت دلار وجود ندارد و از سوی دیگر اونس طلا در شرایط انتظاری به سر می‌برد، بنابراین، با مشخص شدن عوامل ابهامی انتظار انعکاس تغییرات احتمالی قیمت اونس در بازار سکه وجود دارد. /  دیروز، هر دلار آمریکا با رشد 65 تومانی(معادل 3/ 2 درصد) به قیمت 3280 تومان معامله شد. در حالی که از اوایل خرداد شاهد نوسان آرام دلار در نزدیکی سطح 3300 تومانی بودیم، با نزدیکی به روز توافق هسته‌ای و همچنین شوک حاصل از این توافق افت قیمتی دلار رقم خورد. در این میان، به نظر می‌رسد شناسایی کف قیمتی در بازار ارز، روز گذشته رشد تقاضا را به دنبال داشته است. در این شرایط، می‌توان به نظرات کارشناسان اقتصادی اشاره کرد که افت شدید قیمتی دلار حتی با رسیدن به توافق هسته‌ای را دور از انتظار دانسته بودند. همچنین، در ماه‌های گذشته وزیر اقتصاد نیز به مضر بودن افت قیمت دلار برای تولید داخلی اشاره کرده بود. به این ترتیب، بار دیگر مطابق روزهای پس از انتشار بیانیه لوزان جبران افت قیمتی ناشی از شوک در بازار ارز مشاهده می‌شود.

تغییر رفتار فعالان در بورس تهران 

شاخص کل بورس تهران با رشد هفتگی 1/ 3 درصدی در 68 هزار و 828 واحد متوقف شد. با این حال، با حصول توافق هسته‌ای، دیروز انتظار تشکیل صف‌های خرید و به دنبال آن جهش دماسنج بازار سرمایه در میان فعالان به خصوص سهامداران خرد وجود داشت(خرید حقیقی‌ها در مقابل فروش بیشتر حقوقی‌ها در روزهای پیشین نشان از این موضوع است). اما با برآورده نشدن انتظارات به تدریج بر شدت فشار فروش به خصوص از سوی حقیقی‌ها افزوده شد که افت 606واحدی(معادل 9/ 0 درصد) شاخص را رقم زد. در بازار دیروز بیش از 1100 میلیون سهم معامله شد. در این میان، نیمی از حجم معاملات را سه بانک صادرات، تجارت ملت در اختیار داشتند. همچنین، بر خلاف روزهای قبل نقش پررنگ حقوقی‌ها در خرید سهام کاملا آشکار بود (تغییر مالکیت 50 درصدی حقیقی به حقوقی در سه بانک مزبور).


بازگشت قیمت به سطوح تعادلی
دیروز، هر دلار آمریکا با رشد 65 تومانی(معادل 3/ 2 درصد) به قیمت 3280 تومان معامله شد. در حالی که از اوایل خرداد شاهد نوسان آرام دلار در نزدیکی سطح 3300 تومانی بودیم، با نزدیکی به روز توافق هسته‌ای و همچنین شوک حاصل از این توافق افت قیمتی دلار رقم خورد. در این میان، به نظر می‌رسد شناسایی کف قیمتی در بازار ارز، روز گذشته رشد تقاضا را به دنبال داشته است. در این شرایط، می‌توان به نظرات کارشناسان اقتصادی اشاره کرد که افت شدید قیمتی دلار حتی با رسیدن به توافق هسته‌ای را دور از انتظار دانسته بودند. همچنین، در ماه‌های گذشته وزیر اقتصاد نیز به مضر بودن افت قیمت دلار برای تولید داخلی اشاره کرده بود. به این ترتیب، بار دیگر مطابق روزهای پس از انتشار بیانیه لوزان جبران افت قیمتی ناشی از شوک در بازار ارز مشاهده می‌شود.

جهش سکه همگام با دلار
دیروز، هر سکه طرح جدید با رشد 20 هزار تومانی به قیمت 900هزار تومان معامله شد. در حالی که اونس طلای جهانی تغییرات قیمتی چندانی را تجربه نکرد، جهش بیش از 2 درصدی قیمت دلار در بازار ارز رقم خورد. در کنار این موضوع می‌توان به رشد مقدار حباب قیمتی سکه(بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) نسبت به روز پیش اشاره کرد، به این ترتیب، علاوه بر رشد قیمتی دلار در بازار ارز شاهد افزایش تقاضا با توجه به نزدیک شدن به عید فطر نیز بودیم که این عامل نیز به رشد قیمتی سکه کمک کرد. در این شرایط، انتظار تغییرات چندانی در قیمت دلار وجود ندارد و از سوی دیگر اونس طلا در شرایط انتظاری به سر می‌برد، بنابراین، با مشخص شدن عوامل ابهامی انتظار انعکاس تغییرات احتمالی قیمت اونس در بازار سکه وجود دارد.

ثبات اونس در بلاتکلیفی
دیروز ساعت 16، هر اونس طلای جهانی به قیمت 1154 دلار معامله می‌شد. در این شرایط، رشد تولیدات صنعتی و همچنین بهتر بودن رشد اقتصادی چین، به‌عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده طلا، در سه ماه دوم 2015 نیز نتوانست کمک چندانی به قیمت اونس کند. بنابراین، اکنون توجه عمده بازار از سویی به تصمیم‌گیری پارلمان یونان مبنی بر پذیرش اصلاحات اقتصادی پیشنهادی توسط وام‌دهندگان در قبال دریافت وام‌های جدید معطوف است و از طرف دیگر به اظهارات جنت یلن، رئیس کل فدرال رزرو درباره عملکرد نیمه نخست سال توجه دارند. یلن پایان هفته گذشته بر تمایل این بانک برای آغاز افزایش نرخ سود تا پایان سال جاری تاکید کرده بود؛ بنابراین، سخنان وی می‌تواند سیگنال مهمی درباره زمان این اقدام باشد. با این حال، آمار اخیر اقتصاد آمریکا (نظیر خرده‌فروشی) چندان جالب نبود (عاملی مثبت برای طلا).

نوسانات آرام «تسه»ها حول میانگین
اوراق تسهیلات مسکن اسفند 92(تسه9212) با افت اندک هفتگی 1/ 0 درصدی مواجه شد، دیروز نیز این اوراق با افت 75/ 0 درصدی به قیمت 74 هزار و یک تومان معامله شدند. میانگین قیمتی از ابتدای سال اوراق مزبور 74 هزار تومان است، در نتیجه ثبات نسبی قیمت «تسه»ها همراه با نوسانات اندک آنها در هفته‌های اخیر مشاهده می‌شود. وام‌های جدید مسکن که در ماه‌های پیش توسط شورای پول و اعتبار تصویب و باعث فشار قیمتی بر تسه‌ها شد. با این حال، شرایط پرداخت این وام ها(مانند نیاز به سپرده یکساله متقاضیان نزد بانک مسکن) و همچنین کمتر بودن سود «تسه»ها در قیمت‌های فعلی نسبت به دیگر وام‌ها همچنان این اوراق را جذاب نگه داشته است. در این شرایط، با اتمام ماه رمضان انتظار افزایش تقاضای فصلی در بازار مسکن وجود دارد که می‌تواند از قیمت اوراق تسهیلات مسکن حمایت کند.

توقف نفت در شرایط دوگانه پیش‌بینی‌‌ها
دیروز ساعت 16، هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 5/ 52 دلار معامله می‌شد. همان‌طور که اشاره شده بود، زمانبر بودن افزایش صادرات نفت کشورمان پس از توافق سه‌شنبه، موجب شد تا قیمت‌ها در بازار نفت تاحدودی تعدیل شود. گرچه مقامات کشورمان، آمادگی برای رشد صادرات را پس از اجرای توافق هسته‌ای اعلام کرده‌اند، اما کارشناسان معتقدند رشد صادرات به تدریج از اوایل سال 2016 آغاز خواهد شد. موسسه مورگان استنلی رشد 700-500 هزار بشکه در روز تولیدات نفت کشورمان را در نیمه نخست 2016 پیش‌بینی کرده است. موسسه گلدمن ساکس نیز، تولیدات بیشتر اوپک در سال آینده را پیش‌بینی کرده است (پیش‌بینی قیمت برای نفت آمریکا 57 دلار است). در کوتاه‌مدت اما، آمار موجودی نفت آمریکا (برآورد اخیر شرکت نفت آمریکا (API) کاهش 3/ 7 میلیون بشکه‌ای را نشان می‌دهد) و تعداد دکل‌ها بر قیمت نفت اثرگذار خواهد بود.

منبع: نویسنده: ادمین سیستم
پنجشنبه 25 تیر 1394 ساعت 09:15
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین