خبر
 

پولیش

 

پولیش به‌طور معمول آخرین مرحله پروژه به‌شمار می‌آید. درصورتی‌که در استفاده از کاغذهای سنباده دقت کافی مبذول شود، سطحی بسیار صاف و صیقلی خواهیم‌داشت. لذا اگر هنوز علایم به‌خوبی برطرف نشده‌اند لازمست که این عمل تکرارشود.

دراولین مرحله پولیش، علایم به کمک کاغذهای سنباده حاوی تریپولی Tripoli‌ محو می‌شوند و پس از آن از ماده صیقل‌دهنده نهایی به نام "رژRough" استفاده می‌شود.

بوف‌های پولیش، متنوع هستند. برای فرد مبتدی کاربرد بوف مازلین سفت Hard Muslin (کالیکو Calico) برای تریپولی و مازلین نرم برای "رژ" توصیه می‌شود.

برس‌های زبر برای سطوح بسیار پیچیده مناسبند، در حالیکه بوف‌های سخت ممکن است باعث فرسایش برخی نواحی شود.

پولیش باید به سرعت انجام شود تا تاثیر لازم را داشته‌باشد، از این‌رو شما باید از مدل‌های قابل انعطاف و ثابت موتوری استفاده کنید. امکان پولیش توسط دست به کمک Buff Sticks چرمی وجوددارد اگرچه کاردشواری به‌نظر می‌رسد.

توجه: هموراه از عینک و ماسک به هنگام پولیش استفاده کنید تا از چشمان و ریه خود محافظت کنید. به هنگام استفاده از ابزار پولیش که از سرعت بالایی برخوردار هستند دقت لازم را به‌کاربرید.

ترکیب و اجزاء پولیش

تریپولیTripoli: برای پولیش در اکثر فلزات استفاده می‌شود. ماهیت فرساینده آن و سرعت عمل در این‌کار موجب می‌شود تمامی آثاری که از کاغذ سنباده برجای مانده نیز محو شود.

رژ Rouge: در پولیش نهایی نقره و طلا و اکثرفلزات کاربرد دارد.

رادیو رز :Radio Rougeدر مرحله نهایی برای برنج و دیگر فلزات پایه مورد استفاده قرارمی‌گیرد.

های فین Hyfin: برای فلزات سخت مانند استیل ضدزنگ کاربرد دارد. برخی جواهرسازان از آن برای سطوح صاف همراه با "بوف‌فلت Feltbuff‌"به جای تریپولی استفاده می‌کنند.

وناکس Vonax: ترکیبی از پولیش برای استفاده برروی پلاستیک.

بوف‌های پولیش

مازلین محکمFirm Muslin (کالیکو (Calico: بوف محکمی است که از کتان سفت و سختی ساخته شده‌است و به‌طور معمول برای پولیش در مراحل اولیه کار به همراه تریپولی استفاده می‌شود. مازلین نرم -پر قو Swan downs: این بوف بسیار نرم برای مرحله نهایی پولیش به همراه رژ کاربرد دارد.

پشم Wool: در مقایسه با بوف مازلین نرم، خاصیت سایندگی کمتری دارد. پشم برای پولیش نهایی به همراه رژ برروی قطعات پیچیده مورد استفاده قرارمی‌گیرد.

فلت -نمدFelt: بوف فلت‌ها بسیار محکم هستند و باید برای سطوح صاف استفاده شوند. از آنها می‌توان به‌همراه تریپولی یا رژ سودجست.

نمدهای انگشتی Finger Felt: برای پولیش داخل حلقه ایده‌آل هستند.

برس‌ها Brushes‌: برای قسمت‌های پیچیده‌ای که دسترسی با بوف به آنها دشوار است طراحی شده‌اند و می‌توان از آنها به همراه تریپولی یا رژ استفاده‌کرد.

چرخ‌های برنجین Brass Wheels‌: برای پرداخت‌کاری‌های ساتن روی فلز کاربرد دارد و باید با آب و صابون مایع استفاده شود.

چرخ‌های فلیک Flick wheels: چرخ‌های پلاستیکی پوشیده از سوزن‌هایی ظریف هستند که در پرداخت‌کارهای ویژه بافت و منسوج‌دار کاربرد دارند. آنها به درجات مختلف در دسترس هستند.

Breaking in a buff

۱) یک بوف جدید لازمست که قبل از استفاده شکسته شود. سپس آن را محکم روی موتور پیچیده و قسمت انتهایی سوهان را هنگامی که در حال چرخش است نگه دارید تا رشته‌های شل از بوف جدا نشوند.

۲) سطح بوف را روشن سازید تا فیبرهای اضافی سوزانده شوند. بوف‌هایی که به همراه موتور آویز استفاده می‌شوند مستثنی هستند و احتیاجی به شکستن ندارند.

پولیش با تریپولی

۱) در آغاز تریپولی را روی بوف بگذارید و توده‌ای از تریپولی را محکم برای چند ثانیه و به هنگام چرخش روبروی بوف قراردهید. درطول مراحل پولیش لازم‌است که مجدداً به‌طور ادواری این عمل را به‌کارگیرید.

۲-( قطعه کار خود را محکم در مقابل چرم به‌طور دقیق زیر دوک و محور مرکزی قرار دهید. برای انجام پولیش مطلوب بهتر است، ضرباتی از سمت بالا بر روی قطعه وارد شود. این عمل نیاز به فشار اندکی دارد. درصورتی‌که قطعه بسیار پایین یا بالا نگه داشته شود از دست شما خارج می‌شود و ممکن است آسیب جبران ناپذیری به قطعه وارد می‌شود و برای شما خطرآفرین باشد.

۳(- به‌کار خود ادامه دهید و برای کسب نتیجه بهتر ضرباتی پی‌درپی بر قطعه وارد سازید. مراقب باشید که به‌هنگام چرخش این ابزار چیزی به خود نگیرد. اما قطعه کار باید به‌گونه‌ای در دست شما قرار داشته باشد که انجام کار با ابزار برایتان دشوار نباشد. مواظب باشید که فشار تنها بر یک ناحیه وارد نشود ریرا تریپولی فرسایش شدیدی در آن قسمت ایجاد می کند. قطعات بسیار ظریف درصورتی‌که بیش از حد پولیش داده شوند نمای فرسوده‌ای را به نمایش می‌گذارند.

پولیش با رژ

قطعه کار شما هم‌اکنون به‌کمک تریپولی به‌طور یکنواخت شفاف شده‌است. حال به‌همان صورت به‌کمک رژ آن را پولیش کنید. همواره از یک چرمBuff مجزا برای رژ استفاده کنید زیرا اگر با تریپولی آمیخته باشد نتیجه خوبی به‌دست نمی‌آید. سرانجام قطعه کار خود را با آب گرم و مایع شستشو دهید تا آثار پولیش محو شود. محلول‌های مناسبی به‌ویژه مواردی که برای پاک کردن چربی‌ها به‌کار می ‌روند در دسترس قرار دارند. از یک برس نایلونی کهنه برای انجام برخی ظرافت‌کاری‌ها استفاده کنید.

از موتور معلق یا مته استفاده کنید.

چرم‌های کوچک متصل به موتور معلق یا مته برای پولیش داخلی قطعه کار و انجام برخی کارهای ظریف مناسب هستند. مراقب باشید که قسمت ۳ نظام مته به‌طور اتفاقی به سطح جواهر گیر نکند.

پولیش زنجیرها

زنجیرها به‌طور معمول به چرم گیر می‌کنند. قسمت‌های شل زنجیر را در دستان خود بگیرید و به هنگام پولیش یک قسمت آن را محکم نگه دارید و یا زنجیر را دور یک تکه چوب بپیچید تا قسمتی از آن آویزان نماند. پس از آن می‌توانید به عمل پولیش ادامه دهید.

پولیش قسمت‌ها و حفره‌های داخلی

چند نخ پولیش را به میز کار خود با ناخن یا پونز وصل کنید. سپس قطعه پولیش را بر روی آن مالش دهید و آنها را از سوراخ قطعه جواهر عبور داده و به‌سرعت قطعه را بالا و پایین نخ حرکت دهید

نویسنده: ادمین سیستم
جمعه 25 مهر 1393 ساعت 01:29
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین