خبر
 

گل سینه‌ای مزین به سنگ

این طرح گل سینه‌ي برجسته براي سنگ کابوشن کهربا بسيار مناسب است و الگوی پیچیده‌ي آن، به صبر و حوصله و ثبات دست نیاز دارد تا بتوان در نهایت قطعه کار تمیزی را ارائه كرد.

 

ابزار مورد نیاز: 

5×8/5 سانتي‌متر  از ورقه‌ي نقره به قطر 1 ميلي‌متر 
1×5/ 1سانتي‌متر سنگ کابوشن پشت صاف
21 گوی نقره توپر كه هر يك از 5 ميلي‌متر مفتول مدور به قطر 8/ 0 ميلي‌متر ساخته شده باشد(تکنیک 12).
نوار بزل نقره 
گیره، قلاب و سوزن گل سينه‌ي آماده 
سیم نقره برای میخ پرچ

دیگر ابزار لازم: 

قالب سربی یا "سندبگ Sand bag"
چکش چوبی "باسینگ Bossing" یا پانچ بزرگ گنبدی شکل 
برس برنجی و صابون 
پودر رژ و الکل صنعتی
ابزار نصب سنگ و جلادهنده 
گیره و چکش میخ‌کوبی

1)    شابلون را به ورقه نقره متصل كنيد (با استفاده از روش 1، تکنیک 1). به علت پیچیدگی طرح، بهتر است به جای گرته ‌برداری، یک کپی از شابلون تهیه شود.

2)    دور الگو را چنان با قیچی ببرید ‌که اطراف آن حاشیه‌ي باريكي باقی بماند.

3)    شابلون را به ورقه نقره بچسبانید و در امتداد سطح فلز به دقت ورقه را صاف كنيد.

4)    داخل هر يك از حفره‌هاي موجود بر روي طرح را با فشار پانچ محوري علامت‌گذاري كنيد. از آنجايي‌كه برخي از اشكال بسيار ظريف هستند، دقت كنيد تا بر روي خطوط، طرح پانچ را فشار ندهيد. 

5)    از مته‌ي 8/ 0 ميلي‌متر برای سوراخ کردن نقره در هر یک از نقاطی که با پانچ علامت‌گذاری کرده‌اید، استفاده کنید (تکنیک 3).

6)    از سوراخ تیغه اره، نخی را عبور دهید، سپس تمامی قسمت داخلی طرح‌ها را به دقت اره کنید (تکنیک 2). این اقدام، کار دشواری به‌نظر می‌رسد، از این‌رو با صرف وقت بیشتر و با حوصله آن‌ را انجام دهید.


   7)سپس اطراف طرح گل سینه را اره کنید. می‌توانید این کار را قبل از اره کردن قسمت‌های داخلی انجام دهید.

8)    از سوهان سوزنی برای تمیز کردن اجزاي داخلی استفاده کنید (تکنیک 4). شما ممکن است از تیغه اره برای ورود به قسمت‌های ظریف و باریک‌تر بهره ببريد. پس از پاكسازي طرح توسط پاک‌کننده برق ناخن یا سوهان (تکنیک 1)T را جدا كنید.

9)    اطراف لبه خارجی را سوهان‌کاری کنید تا قطعه کار تمیزی داشته باشید. سپس از سوهان سوزنی برای ترمیم دور تا دور لبه استفاده کنید (تکنیک 4). سوهان لبه صاف برای منحنی‌های خارجی و سوهان نیمه مدور برای منحنی‌های داخلی کاربرد دارد.

10)   در مرحله بعدی مي‌بايست به گل سينه انحنا داد و آن را به شكل يك منحني درآورد. در صورتی‌که قالب سربی يا كيسه‌ي شني sand bag در دسترس نیست می‌توانید آن را به همان صورت که صاف است باقی بگذارید. گل سینه را به آرامي گرم و سرد كنيد سپس در آب و نمک بگذارید (تکنیک 7 و10). آن را به صورت پشت و رو بر روي قالب سربي يا سندبگ قرار دهيد( به‌ یاد داشته باشید که لازم است از فویل یا ورقه حفاظتی به عنوان مانع میان نقره و سرب استفاده كنيد). از چکش یا پانچ برای منحنی کردن گل سینه به میزان جزيی بهره ببريد (تکنیک 8 و9). به خاطر داشته باشيد كه در صورت انجام بيش از حد اين كار، طرح ظريف، آسيب خواهد ديد. 

11)    سطح گل سینه را با خط‌کش بوف یا سوزن شکاف سنباده بکشید (تکنیک 5). سمت دیگر را نیز سنباده بکشید. از پره‌های مدور یا Pink Point در ایجاد یک بافت کلی استفاده کنید (تکنیک 19).

12)    سپس محل نصب نگین و بزل را مشخص كنید (تکنیک 20).

13)    در صورت نياز، از قیچی نیمه مدور برای ارائه طرح بیضی شکل استفاده کنید تا دور سنگ را در برگیرد، قبل از آن‌که به لحیم‌کاری زمینه نصب سنگ بپردازید محل نصب را برای رفع برآمدگی‌ها یا فرو رفتگی‌های لبه‌ها با سوهان صاف، مسطح كنید (تکنیک 4)، سپس آن را در وسط گل سینه قرار دهید.

14)    گل سینه را روی صفحه "لحيم‌كاري wig" قرار داده و ته بزل آن را با بوراکس رنگ کنید. تكه‌هاي لحیم سخت را در فواصل منظم دور بخش داخلی شکاف یا درز قرار دهید. گل سینه را حرارت دهید تا لحیم به‌طوركامل در اطراف درز جریان یابد(تکنیک 11). در صورت وجود هر نوع شکاف، لحیم بیشتری به آن بیافزايید. سپس آن را در آب و نمک قرار دهيد و با برس برنجی و صابون برس بكشيد (تکنیک 10). اطراف درز را برای پاکسازی لحیم اضافی سوهان‌کاری کنید، سپس دور بزل را سنباده بکشید (تکنیک‌های 4 و5).

15)    مرحله بعدی لحیم گوي‌هاي توپر اطراف زمینه بزل است (تکنیک 11). اطراف درز لحیم بزل را با محلول الکل و پودر رژ رنگ‌آمیزی کنید و اندکی از بوراکس را روی نوک هر یک از شعاع‌های مرکزی طرح گل سینه قرار دهید. با گيره یک گوی را بردارید و ته آن را قبل از قرار دادن روی نوک شعاع، وارد بوراکس کنید.
این کار را درباره چند گوی تکرار کنید، یک تكه لحیم متوسط را به صورت برجسته زیر هر یک از گوی‌ها قرار دهید.

16)    گوی‌ها را در جای خود قرار دهید، گل سینه را بیش از گوی‌ها حرارت دهید زیرا سطح آن وسیع‌تر است.
از گيره لحیم برای نگه‌داشتن گوی‌ها به هنگام جریان لحیم استفاده کنید. آن‌ها را در آب و نمک بگذارید (تکنیک 10). از پودر رژ برای گوی‌ها استفاده کنید و لحیم‌کاری را تکرار کنید تا همه گوی‌ها در جای خود قرار گیرند. دوباره آن‌ها را در آب و نمک قرار داده و با برس برنجی و صابون ماساژ دهید. این امر گوی‌هایی را که به درستی لحیم‌کاری نشده‌اند، جا‌به‌‌جا می‌كند. البته بهتر است اين اتفاق پيش از آن‌كه سنگ را نصب كنيد، رخ دهد، زيرا در اين شرايط جا به‌جایی آن‌ها دشوار می‌باشد. دوباره لحیم‌کاری را انجام دهيد و گوی‌های جا به‌جا شده را در آب و نمک بگذارید.

17)    اطراف گوی‌ها را با سوهان ضامن‌دار یا تری اسکوئر 3-square سوهان‌کاری کنید تا لحیم‌های اضافی کنده شوند (تکنیک 4). از رژ برای رنگ‌آمیزی گوی‌ها و درز اطراف بزل استفاده کنید (تکنیک 11).

18)     گل سینه را برگردانید و آن را روی wig (صفحه لحيم‌كاري) قرار دهید. قزن را در قسمت پشت گل سینه به‌وسیله انبر قرار دهید و یک یا 2 تكه‌ي لحیم آسان را نزدیک قزن بگذارید. قزن را در جای خود لحیم‌کاری کنید، سپس همین‌کار را با لولا انجام دهید (تکنیک 11). گل سینه را در آب و نمک قرار داده  و قسمت زمینه را با برس برنجی و صابون برس بكشيد تا آثار رژ از میان برود (تکنیک 10).


19)     سنگ را بر روي زمینه نصب کنید و به‌دقت و به آرامي لبه‌هاي بزل را به سمت سنگ فشار دهيد (تکنیک 20). کار خود را ادامه دهید تا بزل، اطراف سنگ را به‌طوركامل بپوشاند. علائم عمیق را سوهان‌کاری کنید و از جلادهنده برای براق‌سازی نقره و صاف کردن بزل استفاده كنيد (تکنیک 4 و 20). گل سنیه با تریپولی و رژ، پولیش داده شود(تکنیک 6).

20)     از قطعه کوچکی از سیم نقره‌ای برای شکل دادن میخ در قسمت پشت گل سینه استفاده کنید. درصورتی‌که اندازه دقیق در دسترس نیست آن را به‌سمت پایین بکشانید (تکنیک 15) تا به‌‌طوركامل با سوراخ‌های لولا منطبق شود. 
سوزن را در جای خود نگه داريد و سیم را وارد سوراخ‌های لولا و سوزن کنید. از انبردست برای گرفتن سیم استفاده کنید.


21)  سیم را با قیچی مرتب و صاف كنید به طوری‌که میزان اندکی از هر یک از لبه‌هاي لولا بیرون زده باشد(تکنیک 2). 

22) پانچ گنبدی شکل که جهت آن رو به بالاست، یا میله استیل را به کمک گیره vise نگه دارید. لولای موجود در انتهای میله را متعادل کنید. از قسمت نوک تیز چکش میخ‌کوبی، برای پهن کردن سیم روی لولا استفاده کنید. سوزن را در جای خود نگه دارید. گل سینه را بچرخانيد و به سمت دیگر سوزن ضرباتی وارد كنید تا فلزی که در آن قسمت قرار گرفته است پهن شود.

نویسنده: ادمین سیستم
جمعه 25 مهر 1393 ساعت 01:29
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین