خبر
 

بیشتر بشناسید ... مروارید

- رنگ : سفيد مرواريدي تا نقره‌اي، زرد، صورتي، سياه و .........

- سختي : 4

- چگالي : 2/8

در نمو نه‌هاي تازه صيد شده و حدود 2/6 در نمونه‌هاي خشك از حدود 6 هزار سال قبل مرواريد كه به نامهاي اشك ستارگان، فرزند آب و آتش و ...... لقب گرفته بود مورد توجه انسان بوده است.

گاه اين در غلطان راسمبل پاكي و زيبايي و نمادي از عشق و گاهي خوش‌يمن مي‌شمردند و همراه داشتن آن را باعث بلندي بخت مي‌دانسته‌اند.

اعراب و هندوها از ديرباز شيفته اين گوهر به ظاهر كم‌ارزش بودند به طوري كه سعي در ساخت انواع مصنوعي آن را داشته‌اند/ در افسانه‌هاي هندوها، مرواريد حاصل قطرات شبنم است كه شبانگاه به دريا ريخته و در دل صدف مخفي گشته است.

در طول تاريخ مرواريدهاي بسيار بزرگي كشف گرديده‌‌اند كه شهرت جهاني داشته‌اند. مانند مرواريد كلئوپاترا كه بر طبق نوشته مورخين، در حدود صده 15 ميلادي به دو نيم گشت تازيور گوشواره‌هاي زئوس رب‌النوع يوناني گردد. و يا مي‌توان از مرواريد گلابي شكل هوپ نام برد و كد وزني معادل 1800 نخود داشته است.

- مرواريد هوپ,بزرگترین مروارید جهان

موجودات سازنده مرواريدها عمدتاً از خانواده‌هاي خاصي از نرم تنان هستند. ولي موجودات ديگر نيز قادر به توليد اين دانه زيبا مي‌باشند، مانند برخي از گونه‌هاي گاستروپود.

نحوه تشكيل مرواريد در صدف موجود بدين صورت است كه جاندار براي دفع مزاحمت گردوغبار وزارت خارجي كه در بدن او نفوذ نموده‌اند شروع به ترشح كربنات كلسيم مي نمايد. به مرور لايه‌هاي مرواريد مانند لايه‌هاي پياز بر روي هم قرار مي‌گيرند.

اكثر موجودات سازنده مرواريد ساكن آبهاي گرم و معتدل هستند. گرماي آب باعث مي شود كه لايه كربنات كلسيم ترشح شده ضخامت بيشتري داشته باشد، در نتيجه كمي كدر به نظر مي‌آيد.

در آبهاي بسيار شور مرواريدهاي داراي رنگ كرم بسيار فراوان‌تر از ساير رنگها ديده مي‌شوند. مرواريدهاي حاصل از آبهاي شيرين تيره‌تر ا انواع بدست آمده از آبهاي گرم هستند.

البته تمام مرواريدهاي حاصل از صدفها باارزش نيستند.

وجود كانيهاي مختلف در محل تشكيل مرواريد بر روي رنگ آن تأثير به سزايي دارد چنانچه آرزويت، به آن رنگ آبي و آهن، رنگ قهوه‌اي مي‌دهد.

امروزه مرواريدهايي با اشكال بسيار متنوع به طرق مصنوعي ساخته مي‌شود كه البته نسبت به نمونه‌هاي طبيعي چگالي بيشتري دارند. گونه خليج فارس يكي از باارزش‌ترين انواع مرواريد در جهان است.

نویسنده: ادمین سیستم
جمعه 25 مهر 1393 ساعت 01:29
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین