خبر

کشتی نفت به ساحل آرامش رسید

کشتی نفت به ساحل آرامش رسید

پیرو اقدام بانک «کردیت سوئیسی» و برقراری آرامش نسبی در بازارها، نفت امروز با عبور از پائین‌ترین سطح 15 ماه گذشته، تا حدودی از کاهش‌ها دور ماند.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از اینوستینگ، قیمت نفت در روز پنج‌شنبه پس از کاهش به پایین‌ترین حد در 15 ماه گذشته که در جلسه‌ی قبل تجربه کرده بود، اندکی آرام شد. عامل این تسکین بازار، اقدام تنظیم‌کنندگان مقررات بانک کردیت سوئیسی بودند که این بانک را به یک راه نجات مالی تبدیل کردند.

البته هر دو شاخص از برخی افزایش‌های اوایل پنج‌شنبه که نمونه‌ی بارز آن افزایش بیش از یک دلاری برنت بود، دست کشیدند و دلیل واضح این امر ترس از تشدید بحران در بانک‌های سرتاسر جهان بود که احساسات بازار را همچنان شکننده باقی گذاشت.

قیمت معاملات آتی نفت برنت با 58 سنت یا 0.8 درصد افزایش به 74.27 دلار در هر بشکه رسید. قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت (WTI) با 51 سنت افزایش 0.8 درصدی به 68.12 دلار در هر بشکه رسید.

روز چهارشنبه، در سومین روز متوالی کاهش، قیمت نفت خام آمریکا برای اولین بار از 20 دسامبر 2021 به زیر 70 دلار در هر بشکه رسید.

نفت برنت از زمان بسته‌شدن روز جمعه نزدیک به 10 درصد، و نفت خام آمریکا حدود 11 درصد کاهش یافته است.

کردیت سوئیسی (Credit Suisse) روز پنج‌شنبه اعلام کرد که پس از تشدید نگرانی‌ها در مورد بحران مالی جهانی، به منظور تقویت نقدینگی و اعتماد سرمایه‌گذاران خود، تا سقف 54 میلیارد دلار از بانک مرکزی سوئیس  وام خواهد گرفت.

تحلیلگران هایتونگ فیوچرز در یادداشت مشتریان ذکر کرد: «با امتداد بحران بانکی از ایالات متحده به اروپا، احساسات بازار بدتر شد. البته حتی اگر عوامل بنیادی لزوماً علائم نزولی را نشان ندهند، روند آینده به سطح اضطراب بازار بستگی دارد.»

لیم تای آن، تحلیلگر شرکت Phillip Nova Pte بر این باور است که حامی دیگر بهای نفت، چشم‌انداز افزایش یافته‌ی اوپک برای تقاضای نفت چین بود.

چشم‌انداز اوپک

اوپک پیش‌بینی تقاضای چین برای سال 2023 را در اوایل این هفته افزایش داد و گزارش ماهانه‌ی آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) در روز چهارشنبه از افزایش پیش‌بینی‌شده‌ی تقاضای نفت خبر داد که البته از سرگیری سفرهای هوایی و بازگشایی اقتصاد چین پس از لغو سختگیری‌های کوویدی، انگیزه‌ی اصلی آن بود. در این بین، نگرانی از عرضه‌ی مازاد همچنان ادامه دارد.

آژانس بین‌المللی انرژی در این گزارش اعلام کرد که ذخایر نفت تجاری در کشورهای توسعه‌یافته‌ی OECD به بالاترین حد خود در 18 ماه گذشته رسیده است، در حالی که تولید نفت روسیه در ماه فوریه با وجود تحریم‌ها بر صادرات دریایی این کشور، نزدیک به سطح قبل از بحران باقی مانده است.

اداره‌ی اطلاعات انرژی آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد، ذخایر نفت خام آمریکا نیز هفته‌ی گذشته 1.6 میلیون بشکه افزایش یافت که بیش از انتظار 1.2 میلیون بشکه‌ای تحلیلگران بود.

در حال حاضر، سیاست‌گذاران بانک مرکزی اروپا تمایل خود را به افزایش نیم درصدی نرخ بهره نشان داده‌اند، چرا که اقتصاد منطقه یورو غنی‌تر شده است و آثاری بدیهی از ماندگاری تورم مشاهده می‌شود.

همراه با رکود رشد اقتصادی، نرخ‌های بهره‌ی بالاتر می‌تواند منجر به کاهش تقاضا برای نفت شود، البته در این بین، نگرانی‌ها پیرامون شیوع و گسترش بحران مالی بخش بانکی نیز می‌تواند بر تقاضای نفت تأثیر بگذارد.

تقاضا برای نفت

نویسنده: معصومه دانش
پنجشنبه 25 اسفند 1401 ساعت 09:35
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین