خبر

نفت خام، محدود در محدوده!

نفت خام، محدود در محدوده!

در حالی که معامله‌گران، نگاه خوشبینانه‌ای به بهبود تقاضای چین در برابر رکود جهانی دارند، نفت امروز با کاهش مواجه شد.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از اینوستینگ، قیمت نفت روز دوشنبه کاهش یافت و از افزایش‌های قبلی چشم‌پوشی کرد؛ علت آشکار می‌تواند این باشد که تولیدکنندگان جهانی در نشست این هفته، احتمالاً میزان تولید خود را بدون تغییر نگه می‌دارند و از سوی دیگر، سرمایه‌گذاران نیز در آستانه‌ی نشست فدرال رزرو آمریکا که ممکن است نوسانات بازار را تحریک کند، محتاطانه رفتار می‌کنند.

شایان ذکر است که قیمت نفت در اوایل روز و در بحبوحه‌ی عدم اطمینان در مورد علت حمله‌ی ناموفق هواپیمای بدون سرنشین به تأسیسات دفاعی ایران، در محدوده‌ی محدودی باقی ماند؛ با این حال خوش‌بینی نسبت به بهبود تقاضا در چین به افزایش نسبی برخی سودها کمک کرد.

گفتنی است که رویدادهایی از این دست به نوبه‌ی خود می‌تواند عرضه‌ی جهانی نفت خام را مختل کند.

بازارهای چین پس از تعطیلات سال نو قمری، با افزایش انتظارات مبنی بر اینکه بهبود اقتصادی در این کشور محرک اصلی تقاضای نفت خام در سال جاری خواهد بود، دوباره بازگشایی شدند. گزارش‌های آخر هفته حاکی از آن است که سفر در این کشور در طول تعطیلات یک هفته‌ای به‌طور چشمگیری بهبود یافته است، در حالی که دولت قول داده است از رشد اقتصادی محلی حمایت کند.

معاملات آتی نفت برنت با 0.3 درصد افزایش به 86.65 دلار در هر بشکه رسید، در حالی که قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت در ساعت 21:33 به وقت شرقی(02:33 GMT) با 0.3 درصد افزایش به 79.94 دلار در هر بشکه رسید. البته به دنبال اطلاعاتی که به افزایش صادرات نفت خام از بنادر بالتیک روسیه در ژانویه اشاره داشت، هر دو قرارداد اولین ضرر هفتگی خود را در سه هفته‌ی گذشته ثبت کردند.

نفت خام و برنت

قیمت نفت قرار است در ژانویه تا حد زیادی به صورت ثابت بسته شود و معامله‌گران خوشبینانه بهبود بالقوه‌ی تقاضای چین را در مقابل نگرانی‌ها درباره‌ی رکود جهانی در سال جاری چشم دوخته‌اند.

با اینکه انتظار می‌رود بهبودی چین در نهایت به نفع تقاضای نفت خام در سال جاری باشد، اما این کشور همچنان با بدترین شیوع کووید 19 خود دست و پنجه نرم می‌کند که این امر باعث عدم اطمینان در مورد زمان این بهبودی شده است.

تمرکز این هفته همچنین بر نشست سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش (اوپک پلاس) است که انتظار می‌رود در اول فوریه برای تصمیم‌گیری درباره‌ی اهداف تولید ماهانه‌ی این سازمان تشکیل شود.

البته در میان برخی تردیدها در مورد مسیر تقاضای کوتاه‌مدت نفت خام، انتظار می‌رود این گروه تا حد زیادی تولید خود را در سطوح فعلی حفظ کند.

لازم به یادآوری است که قیمت نفت در سال جاری تاکنون نوسانات شدیدی داشته و از سوی دیگر، نگرانی‌ها در مورد رکود جهانی نیز مطرح شده است. در حالی که عملکرد اقتصاد ایالات متحده در سه ماهه‌ی چهارم سال 2022 بهتر از حد انتظار بود، اما از آنجا که اثرات سیاست‌های پولی سخت‌تر و تورم نسبتاً بالا همچنان محسوس است، بازارها نگران هستند که این مومنتوم شاید از بین برود.

رکود جهانی

نویسنده: معصومه دانش
دوشنبه 10 بهمن 1401 ساعت 10:11
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین