خبر

پیشتازی دلار تا به کجا!

پیشتازی دلار تا به کجا!

محرک اصلی افزایش شاخص دلار، تفاوت سیاست های پولی است، چرا که فدرال رزرو در بین بانک های مرکزی اصلی همواره بالاترین نرخ بهره را لحاظ کرده است.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از وب سایت «اینوستینگ»، دلار آمریکا در حال ادامه حرکت تهاجمی خود در فارکس است که آن را در برابر سبدی از شش ارز اصلی در بالاترین حد خود قرار می دهد. محرک اصلی این افزایش، تفاوت سیاست پولی است، جایی که ایالات متحده بیش از یک سال است که در بین بانک های مرکزی اصلی جنگ طلبانه ترین موضع را داشته است.

نمودار شاخص دلار

فدرال رزرو طی سه ماه سه بار نرخ بهره را 75 واحد افزایش داده است. مسیر پیش بینی شده نرخ بهره اعضای فدرال رزرو حاکی از یک افزایش 75 واحدی دیگر در نوامبر، 50 واحد در دسامبر و 25 واحد فوریه آینده است.

چند ماه پیش، سرمایه‌گذاران کوتاه‌مدت در مورد نقطه‌ای که فدرال رزرو افزایش نرخ بهره را متوقف خواهد کرد، گمانه زنی می کردند. روز پنجشنبه، بانک انگلستان و بانک ملی سوئیس نرخ بهره خود را 50 واحد افزایش دادند. چندین بانک مرکزی اروپایی کوچکتر نیز اقدامات مشابهی را انجام دادند. 

نمودار پوند به دلار

واکنش در بازارها به خوبی نشان می دهد که این کافی نیست. فرانک سوئیس و ین ژاپن در روز پنجشنبه پس از جلسات بانک مرکزی به شدت کاهش یافتند. پوند دلار GBP/USD در روز پنجشنبه در بیشتر ساعات روز افزایشی بود، اما در روز جمعه به پایین‌ترین سطح خود از سال 1985 بازگشت و به 1.1160 رسید. اولین مداخله ارزی بانک مرکزی ژاپن در 24 سال گذشته، روند افزایشی دیروز ین را متوقف کرد.

یوان چین نیز در برابر دلار آمریکا با فشار فروش بالا مواجه بود. نرخ حاشیه دلار آمریکا به یوان USD/CNH، در صبح جمعه از 7.11 گذشت و از افزایش بی سابقه 6 درصدی در مدت کمی بیش از یک ماه جان سالم به در برد. این جفت ارز از 7.20 در سال 2019 و 2020 با کمک بانک چین کاهش یافته بود، اما یوان در خطر از دست دادن این 1.2 درصد بدون مقاومت زیاد است.

نمودار دلار به یوان

با توجه به اینکه دلار آمریکا به بالاترین حد خود از 20 سال اخیر رسیده است، به سختی می توان روی تغییر این روند در کوتاه مدت حساب کرد، دلایل فاندامنتال زیادی هم برای این گفته وجود دارد. شاید این منطقی تر باشد که، دلار زمانی از افزایش ارزش خود باز خواهد ماند که فدرال رزرو سرعت افزایش نرخ بهره را کاهش دهد.

از نقطه نظر تکنیکال نیز هیچ امیدی به معکوس شدن روند کنونی وجود ندارد. و ما شاهد فروش بسیار منظم ارزهای اصلی هستیم، شاید جفت ارزهای اصلی هنوز به نقطه عطف نرسیده باشند.

نویسنده: گروه تولید محتوا
شنبه 2 مهر 1401 ساعت 14:45
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین