خبر

یارانه ۳ میلیارد دلاری دولت سوئد به بخش انرژی

یارانه ۳ میلیارد دلاری دولت سوئد به بخش انرژی

ماگدالنا اندرسون نخست وزیر سوئد روز چهارشنبه گفت که دولتش قصد دارد نزدیک به ۳۰ میلیارد کرون (۲ میلیارد و ۸۸۰ میلیون دلار) یارانه به مهار فشارهای ناشی از هزینه های فزاینده انرژی بر خانوارهای این کشور اختصاص دهد.

به گزارش ایران اکونومیست از خبرگزاری رویترز؛ دولت سوسیال دمکرات سوئد اعلان کرد که مجموع مبلغ در نظر گرفته شده به عنوان یارانه انرژی که افزون بر شهروندان و خانوارها به شرکت های این کشور نیز پرداخت خواهد شد، به ۶۰ میلیارد کرون خواهد رسید.

اندرسون گفت که ما در بخش انرژی به شرایطی مانند اقتصاد جنگی رسیده ایم، زیرا بهای برق و گاز در این کشور تا سطح بی سابقه ای بالا رفته است.

دولت اعلان کرده که قانون مرتبط با این موضوع حداکثر تا میانه نوامبر تصویب خواهد شد و قرار است شهروندان در همه پرسی ۱۱ سپتامبر در این باره اظهارنظر کنند.

با اینکه نزدیک به ۷۵ درصد برق سوئد از منابع آبی و نیروگاه های هسته ای تولید می شود و ۱۷ درصد نیز از انرژی باد تامین می شود، اما قیمت ها که در بازارهای نیروی اروپایی تعیین می شود تا سطح بی سابقه ای بالارفته است.

با توجه به قطع جریان گاز روسیه به چندین کشور اروپایی در پی آغاز بحران اوکراین در ۲۴ فوریه (۵ اسفند ماه)، برخی از کشورهای اروپای مرکزی و شرقی با کمبود مواجه شده اند و با افزایش قیمت انرژی دست و پنجه نرم می کنند.

در حالی که روسیه به کاهش عرضه گاز خود به اروپا ادامه می دهد، کشورهای سراسر این قاره اجرای طرح های اضطراری را آغاز کرده اند که شامل بازگشایی نیروگاه های زغال سنگ و افزایش عمر راکتورهای هسته ای می شود.

دولت‌های اتحادیه اروپا اوایل امرداد متعهد شدند که مصرف گاز را تا فروردین آینده ۱۵ درصد کاهش دهند - هدفی داوطلبانه با هدف نشان دادن یک جبهه متحد در برابر آنچه مقامات اتحادیه اروپا باج‌گیری انرژی از سوی روسیه بر سر تحریم‌های این اتحادیه عنوان می کنند.

پیشنهاد اولیه کمیسیون اروپا شامل مقرراتی بود که به آن امکان می داد در مواقع اضطراری اهداف را به صورت اجباری اعمال کند. در عوض، این اقدام باید توسط رئیس دولت هر کشور تأیید شود - به استثنای مجارستان – که مسلما اجرای یک سیستم واقعی سهمیه بندی هماهنگ را بسیار دشوارتر می کند.

سوئد که بازار گاز مشترکی با دانمارک دارد، به شدت به روسیه وابسته است. اما در آستانه زمستان به خوبی گاز ذخیره کرده و ۹۰ درصد منابع آن پر است.

 

https://www.reuters.com/business/energy/swedish-pm-launches-subsidies-offset-soaring-electricity-prices-2022-08-17/

منبع:
چهارشنبه 26 مرداد 1401 ساعت 18:01
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین