خبر

صعود نفت از نردبان بحران عرضه

صعود نفت از نردبان بحران عرضه

آیا تشدید بحران اوکراین و افزایش نگرانی در مورد کاهش عرضه جهانی بر روی تحریم‌ها و متعاقب آن قیمت نفت تاثیر می‌گذارد؟

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از رویترز قیمت نفت روز دوشنبه با افزایش نگرانی‌ها در مورد کاهش عرضه جهانی افزایش یافت و عمیق‌تر شدن بحران در اوکراین چشم‌انداز تحریم‌های سنگین‌تر غرب علیه روسیه را افزایش داد.

معاملات آتی برنت با 1.5 دلار یا 1.3 درصد افزایش، به 113.20 دلار در هر بشکه در ساعت 0030 GMT رسید و معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با 98 سنت یا 0.9 درصد افزایش به 107.93 دلار در هر بشکه رسید.

پیش از تعطیلات آخر هفته، هر دو قرارداد در روز پنجشنبه با انتشار اخباری مبنی بر اینکه اتحادیه اروپا ممکن است واردات نفت روسیه را ممنوع کند، بیش از 2.5 درصد افزایش یافت.

دولت‌های اتحادیه اروپا هفته گذشته گفتند که قوه مجریه این اتحادیه در حال تهیه پیش‌نویس پیشنهادهایی برای ممنوعیت نفت خام روسیه است، اما دیپلمات‌ها گفتند آلمان فعالانه از تحریم فوری حمایت نمی‌کند.

این اظهارات قبل از افزایش تنش در بحران اوکراین در آخر هفته، بود و هیچ نشانه‌ای از آتش‌بس مشاهده نشد.

آژانس بین‌المللی انرژی هشدار داده بود که تقریباً 3 میلیون بشکه در روز نفت روسیه ممکن است از ماه مه به بعد به دلیل تحریم‌ها بسته شود یا خریداران داوطلبانه از محموله‌های روسیه خودداری کنند.

خبرگزاری اینترفاکس روز جمعه گزارش داد تولید نفت روسیه در ماه آوریل به کاهش خود ادامه داده است و در نیمه اول ماه نسبت به ماه مارس 7.5 درصد کاهش یافته است.

کازوهیکو سایتو، تحلیلگر ارشد شرکت فوجیتومی سکیوریتیز (Fujitomi Securities Co Ltd) گفت: بازار نفت احتمالاً در این هفته روند صعودی خواهد داشت، زیرا عرضه اضافی محدود از تولیدکنندگان عمده نفت برای جبران کاهش جریان از روسیه خواهد بود.

«افزایش قیمت نفت گرمایش ایالات متحده نیز پشت سر افزایش اخیر بود زیرا انتظارات افزایش یافت که بازار نفت ایالات متحده به دلیل افزایش تقاضا برای صادرات به اروپا تنگ‌تر شود.»

سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک و متحدانش در گروهی موسوم به اوپک پلاس، شامل روسیه، فشار غرب را برای افزایش تولید با سرعت بیشتری تحت توافق قبلی برای افزایش عرضه رد کرده‌اند.

گزارش هفته گذشته اوپک نشان داد تولید اوپک در ماه مارس تنها با 57 هزار بشکه افزایش به 28.56 میلیون بشکه در روز رسید که نسبت به افزایش 253 هزار بشکه‌ای که اوپک در توافق اوپک پلاس مجاز دانسته بود، عقب‌تر است.

با افزایش فشارها، لیبی تولید نفت از میدان نفتی ال‌فیل خود را روز یکشنبه متوقف کرد و دو منبع در بندر نفتی زعیتینه گفتند که پس از تسلط معترضانی که خواستار استعفای عبدالحمید الدبیبه، نخست‌وزیر طرابلس بودند، صادرات به این بندر متوقف شد.

به گفته کارشناسان صنعت، با این حال، پیش‌بینی‌های تولید نفت ایالات متحده علی‌رغم محدودیت‌های نیروی کار و زنجیره تامین، به سمت بالا بازنگری می‌شوند، زیرا قیمت‌های بالاتر باعث افزایش فعالیت‌های حفاری و تکمیل چاه‌ها می‌شود.

نویسنده: معصومه دانش
دوشنبه 29 فروردین 1401 ساعت 09:36
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین