خبر

پیش بینی یک کارشناس بورسی در روزهای پایانی بازار/ شاخص بورس امروز چگونه خواهد بود؟

یک کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد: اصلاحات شاخص بورس طی 2 ماهه گذشته در حال انجام است و در حال حاضر پیامدهای اصلاحات این شاخص را مشاهده می کنیم به این طریق که اغلب شرکت ها یعنی بیش از 50 درصد شرکت ها، طی یک ماه گذشته نه تنها بازدهی مثبت نداشته اند بلکه بازدهی آن ها منفی بوده است و این نشان از اصلاحات مقطعی شاخص در بورس است.

به گزارش پول نیوز، فردین آقابزرگی، کارشناس ارشد بازار سرمایه ضمن ارزیابی بازار سرمایه در این هفته به خبرنگار پول نیوز می‌گوید: مقایسه وضع شرکت‌های بورسی پر اثر بر شاخص، منتهی به چنین بازدهی در این بازار شده است. در سه ماه ابتدای امسال به دلیل بازدهی‌های بسیار بالا، تعداد بسیاری از شرکت‌ها در حال اصلاح هستند.

وی افزود: بازدهی ۶ ماهه بورس ۳۵۷ درصد بوده که تنها ۱۵۰ شرکت از ۶۸۰ شرکت، بازدهی بیش از ۳۵۷ درصد داشته اند و حدود ۳۰۰ شرکت بازدهی کمتر از ۲۰۰ درصد کسب کرده اند.

آقابزرگی بیان کرد: اصلاحات شاخص بورس طی ۲ ماهه گذشته در حال انجام است و در حال حاضر پیامد‌های اصلاحات این شاخص را مشاهده می‌کنیم به این طریق که اغلب شرکت‌ها یعنی بیش از ۵۰ درصد شرکت ها، طی یک ماه گذشته نه تنها بازدهی مثبت نداشته اند بلکه بازدهی آن‌ها منفی بوده است و این نشان از اصلاحات مقطعی شاخص در بورس است. این روند به همین صورت ادامه پیدا خواهد کرد؛ کما اینکه طی چند روز گذشته یعنی از روز شنبه ۲۱ تا ۲۴ تیرماه، به صورت روزانه شاهد این اصلاحات و تغییر روند در بازار سرمایه بودیم.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: از هفته جاری شاهد صعود و سقوط شاخص هستیم که این به معنی انجام اصلاحات در این بازار است بنابراین بازار روند طبیعی خود را طی می‌کند.

آقا بزرگی بیان کرد: تغییرات مداوم و قابل توجه در قیمت، نوعی ریسک است که در بازار سرمایه، شاخص و یا تغییرات شاخص نامگذاری می‌شود. همچنین تغییراتی که طی ۲-۳ روز صورت می‌گیرد و دامنه نوسان از ۵ مثبت به ۵ منفی می‌رسد، به نوعی اعمال ریسک و یا وقوع ریسک نوسان قیمت است.

وی در ادامه اضافه کرد: تداوم این اتفاقات، ریسک نوسان قیمت را افزایش می‌دهد و کسانی که می‌خواهند در روز‌های آینده معاملات انجام دهند، همیشه این ریسک را الگو و منشا تصمیمات خود قرار می‌دهند. از این رو زمانی که با توجه به اختلاف ارزش ذاتی و ارزش روز سهام شاهد این وضعیت باشیم، برای دارندگان سهام نگرانی ایجاد می‌کند و در نهایت تصمیمات مبتنی بر احتیاط و کسب حداکثری سود و جلوگیری از ایجاد ضرر و زیان برای فعالین این بازار خواهد بود. نتیجه این می‌شود که زور عرضه از تقاضا بیشتر خواهد بود و اگر عرضه بیشتر باشد، روند افزایش قیمت کنترل می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد: طی سه روز گذشته بازار بسیار پر تلاطم بود و این ریسک همچنان القا خواهد شد بنابراین عمق بازار سرمایه به سوی کاهش پیش می‌رود.
 
گفتگو از: سحر گلی زاده
منبع:
سه شنبه 24 تیر 1399 ساعت 13:21
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین