خبر

حرکت نفت در محدوده‌ای متعادل / مرز شکننده دلار

دیروز هر دلار آمریکا با افت 4 تومانی مواجه شد. افزایش تقاضای دلار در روزهای گذشته، چند بار طی معاملات روزانه سطح 3400 تومان را به سمت بالا شکست. با این حال، عرضه از سوی صرافی بانک‌ها مانع از پایداری قیمت دلار در بالای سطح مزبور می‌شد. حضور صرافی بانک‌ها در روز گذشته نیز در بازار مشهود بود، پیش از این، این عاملان ارز را در قیمت‌هایی پایین تر از سایر صرافی‌ها عرضه می‌کردند؛ درحالی که روز گذشته به نظر می‌رسید این اختلاف قیمت کاهش یافته است. به نظر می‌رسد این امر در جهت کاهش نوسانات بازار ارز صورت گرفته است. تقاضای ارز از سمت حجاج و مسافرهای تابستانی و همچنین تداوم تقاضای آربیتراژ ارز در کنار نگرانی‌ها از سمت عرضه با افت قیمت نفت همچنان مشاهده می‌شود، اما تقویت سمت عرضه در روزهای اخیر احتمال رشد قیمتی دلار را کاهش داده است. / دیروز ساعت 16، هر اونس طلا به قیمت 1139 دلار معامله می‌شد. طلا روند نسبتا ثابتی در بازه 1135 تا 1145 دلار را طی می‌کند؛ درحالی که طی روزهای گذشته با انتشار شاخص خرید مدیران کارخانه‌ای (PMI) چین که کمتر از پیش‌بینی‌ها بود بار دیگر بازارهای سهام چین و آمریکا روند نزولی را از سر گرفتند. همین امر تقاضای محافظه‌کارانه طلا را افزایش داد. علاوه بر این، آمار خرید مدیران کارخانه‌ای آمریکا (ISM) نیز کمتر از پیش‌بینی‌ها بود که خود عامل دیگری برای کاهش شاخص دلار (عامل مثبت برای طلا) شد. با این حال، آمارهای مثبتی از ساخت وساز واحدهای مسکونی و کارخانه‌ها نیز در آمریکا منتشر شد که این سیگنال‌های چندگانه بر برآورد کارشناسان از زمان افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو تاثیر می‌گذارد. همچنان کارشناسان در انتظار مهم‌ترین آمار این اقتصاد (اشتغال) هستند‌ که روز جمعه منتشر خواهد شد.

روزهای آرام بورس تهران
شاخص کل بورس تهران با رشد 1/ 0 درصدی، نخستین رشد هفتگی پس از حصول توافق هسته‌ای را ثبت کرد. با این حال، شاخص برای نهمین روز متوالی در کانال 64 هزار واحدی باقی ماند. وضعیت نامناسب اقتصاد جهانی، هراس از افت بیشتر قیمت‌های نفت و دیگر کالاها را به وجود آورده است. این موضوع و همچنین وضعیت نه چندان مناسب اقتصاد داخلی فروش شرکت‌ها را هدف قرار داده است. بنابراین انتظار کاهش مقدار و همچنین مبلغ فروش در شرکت‌های تولید‌کننده داخلی، نگرانی‌هایی برای محقق شدن پیش‌بینی‌های سود شرکت‌ها به وجود آورده است. در این میان، بازگشایی نمادهای متوقف می‌تواند به حرکت آرام شاخص شوک وارد کند. با این حال، امیدواری به رفع تحریم‌های بین‌المللی در ماه‌های آینده، خوش‌بینی به بهبود وضعیت اقتصاد کشور را به وجود آورده است؛ در نتیجه، انتظار اثرگذاری مثبت آن بر صنایع کشور نیز وجود دارد.

مرز شکننده دلار
دیروز هر دلار آمریکا با افت 4 تومانی مواجه شد. افزایش تقاضای دلار در روزهای گذشته، چند بار طی معاملات روزانه سطح 3400 تومان را به سمت بالا شکست. با این حال، عرضه از سوی صرافی بانک‌ها مانع از پایداری قیمت دلار در بالای سطح مزبور می‌شد. حضور صرافی بانک‌ها در روز گذشته نیز در بازار مشهود بود، پیش از این، این عاملان ارز را در قیمت‌هایی پایین تر از سایر صرافی‌ها عرضه می‌کردند؛ درحالی که روز گذشته به نظر می‌رسید این اختلاف قیمت کاهش یافته است. به نظر می‌رسد این امر در جهت کاهش نوسانات بازار ارز صورت گرفته است. تقاضای ارز از سمت حجاج و مسافرهای تابستانی و همچنین تداوم تقاضای آربیتراژ ارز در کنار نگرانی‌ها از سمت عرضه با افت قیمت نفت همچنان مشاهده می‌شود، اما تقویت سمت عرضه در روزهای اخیر احتمال رشد قیمتی دلار را کاهش داده است.

نوسانات اندک قیمت سکه
دیروز، هر سکه طرح جدید با افت 2 هزار تومانی به قیمت 923 هزار تومان معامله شد. در بازارهای اثرگذار، اونس طلای جهانی با افت اندک قیمتی مواجه شد. از سوی دیگر، رشد قیمتی دلار نیز در ساعات ابتدایی معاملات مشاهده شد. اما مطابق روزهای پیشین، دلار با فشار سمت عرضه افت قیمتی را تجربه کرد، با وجود کاهش خوش‌بینی‌ها برای ادامه رشد قیمتی دلار (پس از رشدهای اخیر) در میان معامله‌گران بازار سکه اما، با توجه به تقاضای موجود افت قیمتی این ارز نیز دور از انتظار به نظر می‌رسد. بر این اساس، با افت اندک قیمت دلار در ادامه معاملات روز گذشته، قیمت سکه در برابر ریزش بیشتر مقاومت کرد. در این میان، اونس نیز در حالت انتظاری برای آمار اشتغال (جمعه) به سر می‌برد که انتظار نوسانات شدید قیمتی را کاهش می‌دهد.


تعلیق طلا در سایه فدرال رزرو
دیروز ساعت 16، هر اونس طلا به قیمت 1139 دلار معامله می‌شد. طلا روند نسبتا ثابتی در بازه 1135 تا 1145 دلار را طی می‌کند؛ درحالی که طی روزهای گذشته با انتشار شاخص خرید مدیران کارخانه‌ای (PMI) چین که کمتر از پیش‌بینی‌ها بود بار دیگر بازارهای سهام چین و آمریکا روند نزولی را از سر گرفتند. همین امر تقاضای محافظه‌کارانه طلا را افزایش داد. علاوه بر این، آمار خرید مدیران کارخانه‌ای آمریکا (ISM) نیز کمتر از پیش‌بینی‌ها بود که خود عامل دیگری برای کاهش شاخص دلار (عامل مثبت برای طلا) شد. با این حال، آمارهای مثبتی از ساخت وساز واحدهای مسکونی و کارخانه‌ها نیز در آمریکا منتشر شد که این سیگنال‌های چندگانه بر برآورد کارشناسان از زمان افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو تاثیر می‌گذارد. همچنان کارشناسان در انتظار مهم‌ترین آمار این اقتصاد (اشتغال) هستند‌ که روز جمعه منتشر خواهد شد.

فشار پایان فصل تقاضا بر «تسه»ها
دیروز، اوراق تسهیلات مسکن اسفند 92 (تسه9212) با افت 4/ 0درصدی به قیمت 69 هزار و 459 تومان معامله شدند. جذب بخشی از سرمایه‌های متقاضی وام در صندوق سپرده یکم بانک مسکن، برای دریافت وام‌های جدید باعث کاهش تقاضای «تسه»ها شده است. همچنین اخباری مبنی بر ارائه پیشنهاد افزایش سقف وام اوراق تسهیلات مسکن به بانک مرکزی ارائه شده است که این وام در اوراق جدید ارائه می‌شوند. این موضوع نیز بر شدت کاهش قیمت این اوراق افزوده است. تابستان به‌عنوان فصل افزایش تقاضا در بازار مسکن رو به پایان است. این موضوع نیز کاهش تقاضا در بازار مسکن را کاهش داده است. با این وجود، به نظر می‌رسد سود واقعی وام در قیمت‌های فعلی «تسه»ها کمتر از 20 درصد است. در این شرایط، کاهش سود وام مسکن به‌عنوان عامل مقاوم در برابر افت بیشتر «تسه»ها است.

بازه تعادلی نفت کجاست؟
دیروز ساعت 16، هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 4/ 44 دلار معامله می‌شد. انتشار آمارهای ناامیدکننده از اقتصادی چین و برآورد افزایش 6/ 7 میلیون بشکه ذخیره نفت آمریکا توسط سازمان نفت آمریکا (API) باعث چرخش مسیر صعودی نفت (پس از رشد 5/ 27 درصدی در سه روز) شد. با این حال، کارشناسان قیمت تعادلی نفت را 40 تا 60 دلار برآورد می‌کنند. تولیدکنندگان نفت‌های غیرمتعارف با وجود «انقلاب شیل» امکان تولید با بهره‌وری بالاتر و کم‌هزینه‌تر را داده است؛ اما همچنان بهای تمام شده نفت بالا است و در نتیجه قیمت کمتر از 40 دلار اختلال در عرضه ایجاد می‌کند؛ ضمن اینکه قیمت‌های مزبور بودجه کشورهای عضو اوپک را تحت فشار قرار می‌دهد. از سوی دیگر، رشد قیمت به بالای 60 دلار، موجب ورود مجدد این نفت‌های غیرمتعارف شده که در نتیجه با تقویت سمت عرضه مانع رشد بیشتر می‌شود.

منبع: نویسنده: ادمین سیستم
پنجشنبه 12 شهریور 1394 ساعت 09:28
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین