خبر

بازارها در چه حالند؟ / ناامیدی بازارهای داخلی از نفت

روز گذشته هر دلار آمریکا با رشد 3 تومانی مواجه و به قیمت 3398 تومان معامله شد. روز یکشنبه، حضور کمرنگ صرافی بانک‌ها رشد قیمتی دلار را به دنبال داشت. روز گذشته اما، ادامه عرضه از سوی این عاملان مانع از رشد شدید قیمتی دلار شد. این در حالی است که قیمت دلار در بازار غیررسمی به بالای 3400 تومان نیز رسیده بود. بر این اساس می‌توان چنین برآورد کرد که تقاضا همچنان زیاد است که قرار گرفتن نفت روی مدار نزولی نیز می‌تواند این موضوع را تشدید کند (نگرانی‌ها از تضعیف سمت عرضه). بررسی‌ها حاکی از رشد متوسط ماهانه یک درصدی نرخ ارز مبادله‌ای از ابتدای سال است. انتظار می‌رود رشد قیمت دلار در بازار آزاد و همچنین مواجهه نرخ ارز مبادله‌ای با سطح 3 هزار تومانی تا حدودی روند یکسان‌سازی نرخ‌ها را آهسته کند. / دیروز هر سکه طرح جدید با رشد 2 هزار تومانی به قیمت 920 هزار تومان معامله شد. اونس طلا نوسانات قیمتی اندکی تجربه کرد. از سوی دیگر، دلار با رشد اندک قیمتی مواجه شد. با این حال، موج افزایش تقاضای ارز باعث تداوم خوش‌بینی‌های معامله‌گران در بازار سکه به ادامه رشد قیمتی دلار شده است. در نتیجه این خوش‌بینی، مقدار حباب سکه (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) در روز گذشته با رشد مواجه شد و به 10 هزار تومان رسید. با این حال، مطابق روزهای اخیر، حضور عاملان افزایش عرضه احتمال رشد قیمتی را کاهش داده است. از سوی دیگر، با آرام شدن بازار ارز انتظار تخلیه تدریجی حباب نیز وجود دارد. اونس طلا نیز در حالت انتظاری به سر می‌برد، در نتیجه، نوسانات شدید قیمت اونس در روزهای آینده دور از انتظار است.

بازار سهام

شوک تک سهم‌ها به شاخص کل
دیروز، شاخص کل بورس تهران با افت 241 واحدی (معادل 4/ 0 درصد) مواجه شد. به این ترتیب، شاخص برای هفتمین روز متوالی در کانال 64 هزار واحدی باقی ماند. در حالی‌که شاخص روند آرامی را در روز گذشته داشت، اما شوک‌های قیمتی ناشی از ریزش برخی تک‌سهم‌ها، فضای منفی بورس را تشدید و شاخص را روی مدار نزولی قرار داد؛ (ریزش قیمتی بیش از 14 درصدی «شبهرن» و بیش از 8 درصدی «حفاری»). در ادامه نیز، بازگشایی نمادهای بزرگی مانند «شبندر» می‌تواند بار دیگر شوک را به حرکت شاخص در کانال مزبور وارد کند. از سوی دیگر، افت قیمت نفت در بازارهای جهانی نیز بر روند کاهشی قیمت سهام اثرگذار بود. با این حال، ریزش‌های قیمتی اخیر باعث شده قیمت‌های کنونی تا حدودی جذابیت خرید داشته باشند. این موضوع در کنار انتظار برای رفع تحریم‌ها از قیمت‌ها حمایت می‌کند.

بازار ارز

سرکشی تقاضا در بازار ارز
روز گذشته هر دلار آمریکا با رشد 3 تومانی مواجه و به قیمت 3398 تومان معامله شد. روز یکشنبه، حضور کمرنگ صرافی بانک‌ها رشد قیمتی دلار را به دنبال داشت. روز گذشته اما، ادامه عرضه از سوی این عاملان مانع از رشد شدید قیمتی دلار شد. این در حالی است که قیمت دلار در بازار غیررسمی به بالای 3400 تومان نیز رسیده بود. بر این اساس می‌توان چنین برآورد کرد که تقاضا همچنان زیاد است که قرار گرفتن نفت روی مدار نزولی نیز می‌تواند این موضوع را تشدید کند (نگرانی‌ها از تضعیف سمت عرضه). بررسی‌ها حاکی از رشد متوسط ماهانه یک درصدی نرخ ارز مبادله‌ای از ابتدای سال است. انتظار می‌رود رشد قیمت دلار در بازار آزاد و همچنین مواجهه نرخ ارز مبادله‌ای با سطح 3 هزار تومانی تا حدودی روند یکسان‌سازی نرخ‌ها را آهسته کند.


بازار سکه

رشد حباب با خوش‌بینی به دلار
دیروز هر سکه طرح جدید با رشد 2 هزار تومانی به قیمت 920 هزار تومان معامله شد. اونس طلا نوسانات قیمتی اندکی تجربه کرد. از سوی دیگر، دلار با رشد اندک قیمتی مواجه شد. با این حال، موج افزایش تقاضای ارز باعث تداوم خوش‌بینی‌های معامله‌گران در بازار سکه به ادامه رشد قیمتی دلار شده است. در نتیجه این خوش‌بینی، مقدار حباب سکه (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) در روز گذشته با رشد مواجه شد و به 10 هزار تومان رسید. با این حال، مطابق روزهای اخیر، حضور عاملان افزایش عرضه احتمال رشد قیمتی را کاهش داده است. از سوی دیگر، با آرام شدن بازار ارز انتظار تخلیه تدریجی حباب نیز وجود دارد. اونس طلا نیز در حالت انتظاری به سر می‌برد، در نتیجه، نوسانات شدید قیمت اونس در روزهای آینده دور از انتظار است.

بازار طلای جهانی

‌واکنش سرد طلا به ریسک گریزی
دیروز ساعت 16، هر اونس طلای جهانی به قیمت 1132 دلار معامله می‌شد. بازارهای سهام هفته را با روند نزولی آغاز کردند که انتظار می‌رفت این روند سرمایه‌گذاران را به سمت دارایی‌های کم‌ریسک سوق دهد. این اتفاق، تقاضا برای ارزهای کم ریسک را افزایش داد اما از طرف دیگر برخلاف انتظارات روند صعودی در طلا رقم نزد و طلا حرکت نسبتا کم نوسانی را در پیش داشت (حتی با وجود کاهش شاخص دلار که اثر معکوس بر قیمت طلا دارد). این کم واکنشی قیمت طلا را می‌توان به انتظارات از افزایش نرخ بهره آمریکا نسبت داد که با آمار منتشرشده هفته گذشته، احتمال برای افزایش زودتر نرخ بهره توسط فدرال رزرو را تقویت کرد. بنابراین کارشناسان در انتظار آمار اشتغال و شاخص خرید مدیران کارخانه‌ای در پایان این هفته هستند که می‌تواند در تصمیم فدرال رزرو در نشست اواسط سپتامبر تاثیر بگذارد.


بازار اوراق مسکن

آرامش «تسه»ها در کف
دیروز، اوراق تسهیلات مسکن اسفند 92 (تسه9212) با رشد 18/ 0 درصدی به قیمت 70 هزار و 306 تومان معامله شدند. به این ترتیب برای چهارمین روز متوالی حرکت اوراق مزبور در کانال 70 هزار تومانی را شاهد هستیم. دیگر سررسید‌های این اوراق نیز در همین کانال معامله شدند. پیش تر به کاهش انتظارات قیمتی میان متقاضیان وام‌های مسکن، نسبت به اوراق فعلی تسهیلات اشاره شده بود. در این خصوص، عرضه وام‌های جدید با سقف بالاتر از طریق صندوق پس انداز یکم مسکن از یک سو و ارائه پیشنهاد افزایش سقف وام تسهیلات مسکن فرابورس (از سوی بانک مسکن به بانک مرکزی) که در اوراق جدیدی منتشر می‌شوند، بر قیمت «تسه»های فعلی افزوده است. با این حال، کف حمایتی 70 هزار تومانی و همچنین، کاهش سود واقعی وام در قیمت‌های پایین‌تر همچنان از قیمت اوراق فعلی حمایت می‌کند.

بازار نفت

فشار عوامل بنیادین بر قیمت نفت
دیروز ساعت 16، هر بشکه نفت خام آمریکا 4/ 44 دلار معامله ‌شد. پس از جهش قیمتی 16 درصدی در دو روز پایانی هفته گذشته، قیمت نفت روند نزولی را از سر گرفت. بخشی از این کاهش قیمت را می‌توان به سودگیری‌های کوتاه مدت (فروش پس از رشد ناگهانی قیمت‌ها) نسبت داد. همچنین کاهش قیمت نفت و روند نزولی شاخص بازارهای سهام نشان می‌دهد با وجود حمایت‌های دولت چین (که موجب رشد صعودی شاخص سهام در روزهای پایانی هفته گذشته شد) هنوز امیدواری برای بهبود اقتصاد چین و افزایش تقاضای نفت از سوی این کشور ضعیف است. تحلیلگران فضای حاکم بر بازار نفت را «خرسی» (انتظار کاهش قیمت) برآورد می‌کنند به دلیل اینکه عوامل فشار بر قیمت نفت همچنان پابرجاست که شامل مقاومت تولیدکنندگان نفت شیل و تداوم تولید از این میادین ، نزدیک شدن به فصل کم فعالیت پالایشگاه‌ها و چشم انداز ورود نفت ایران است.

منبع: نویسنده: ادمین سیستم
سه شنبه 10 شهریور 1394 ساعت 10:30
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین