خبر
 

انواع روشهاي استحصال طلا

طلا در رگه ها و نهشته هاي آبرفتي وجود دارد و اغلب از سنگها و ديگر مواد معدني بوسيله استخراج و عمليات گل شويي جدا مي گردد. طلا از كانه هاي آن به روشهاي سيانيداسيون (Cyaniding)، ملقمه سازي (Amalgamating) و گداختن (Smelting) استحصال مي شود.تصفيه و خالص سازي طلا نيز با الكتروليز آن انجام مي گيرد. طلا در آب دريا به مقدار 2-1/0 ميلي گرم در تن وجود دارد كه هنوز روشي براي استحصال آن يافت نشده است.

روش‌هاي كانه‌آرايي

- كانسنگ‌هاي طلا :

روش‌هاي مختلفي براي فرآوري كانسنگ‌هاي طلا وجود دارد كه بايد با مطالعاتي كه بر روي كانسنگ انجام مي‌شود روش مناسبي براي فرآوري آن انتخاب كرد. اگر طلا بصورت ذخاير آبرفتي باشد براي فرآوري آن روشهاي ثقلي مناسبترين روش است،اگر طلا بصورت آزاد يا ناتيو باشد روش ثقلي پيش فرآوري و روش نهايي آمالگاسيون است، اگر بصورت ذرات خيلي ريز در داخل سنگ باشد روش سيانوراسيون قابل توصيه خواهد بود.

اگر طلا بصورت تركيب با كاني‌هاي ديگر باشد فرآوري مشكل‌تر و پيچيده‌تر مي‌شود و هزينه سرمايه‌گذاري لازم براي فرآوري و استحصال كانسارهاي پيچيده طلا زياد مي‌شود. حتي بعضي كانسارهاي طلا وجود دارند كه هنوز روش فرآوري مناسبي براي آنها پيدا نشده‌است، در زير به روش‌هاي مختلف فرآوري اشاره مي‌گردد.

- روش آمالگاسيون يا ملقمه سازي:

در طي قرن‌ها روش ملقمه‌سازي عمده‌ترين روش براي جداكردن طلا و نقره آزاد يا طبيعي از كانه‌هاي حاوي آنها بوده‌است. اساس اين روش بر خاصيت جذب طلا و نقره توسط جيوه استوار است. با استفاده از اين روش به‌سادگي مي‌توان طلا را از ديگر كاني‌هاي باطله جدا نمود. اين روش براي كانسارهايي كه طلاي آزاد با عيار قابل ملاحظه‌اي دارند كاربرد دارد. در ابتدا از اين روش به‌تنهايي استفاده مي‌شد ولي بعد از استفاده از روش سيانوراسيون، روش ملقمه‌سازي به عنوان روش مكمل سيانوراسيون به‌كار برده مي‌شود.  

- اصول روش ملقمه‌سازي :

عمولا در اين روش ماده معدني تا 75 درصد زير 75 ميكرون( 200 مش ) خرد شده و سپس پالپي با غلظت 40 درصد وزني جامد تهيه مي‌شود. پالپ را داخل يك آسياي گلوله‌اي مي‌ريزند و حداقل به اندازه وزن طلا و نقره موجود در ماده معدني، به آن جيوه اضافه مي‌كنند( البته هميشه 10 تا 20 درصد بيشتر از وزن طلا و نقره موجود به آن جيوه اضافه مي‌شود ). تعداد كمي هم گلوله به آن اضافه مي‌كنند و به مدت 2 تا 12 ساعت آسيا را به كار مي‌اندازند.

 پس از آنكه طلا و نقره كاملا جذب جيوه شد محتويات آنرا خارج كرده داخل آسيا را كاملا تميز مي‌كنند. در زير آسيا چند ميز كه با هم اختلاف ارتفاعي حدود 10 تا 15 سانتي‌متر دارند وجود دارد و سه عدد ظرف جداگانه در بين ميزها قرار دارد. محتويات داخل آسيا را با آب به‌داخل اولين ظرف ريخته، ضمن شستشو مواد خارج شده و از اولين ظرف روي اولين ميز ريخته و سپس از آن وارد دومين ميز مي‌گردد.

 از ظرف دوم مواد بر روي ميز دوم ريخته مي‌شود. ميز دوم از جنس مس ساخته شده كه روي ان جيوه اندود شده‌است هنگامي كه پالپ به آرامي از روي ميز دوم عبور مي‌كند ذرات جيوه حاوي طلا كه در كف ميز حركت مي‌كنند به ميز مي‌چسبند. سپس اين مخلوط را شستشو مي‌دهند تا گل و لاي آن كاملا جدا شود ، جيوه‌اي كه روي ميز باقيمانده را جمع‌آوري مي‌كنند و بوسيله فيلتر كردن برروي پارچه ضخيمي آب و جيوه بوسيله فشار هوا تبخير مي‌شود و طلا و نقره باقيمانده برروي فيلتر جمع‌آوري شده و به بخش ذوب ارسال مي‌گردد.

نویسنده: ادمین سیستم
جمعه 25 مهر 1393 ساعت 01:29
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین