خبر

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از رویترز، روبل زیان‌های اولیه در معاملات پرنوسان مسکو را در روز دوشنبه جبران کرد، زیرا روسیه به نظر می‌رسید که برای اولین نکول دولتی خود در دهه‌ها پس از پایان مهلت پرداخت قبل از دریافت سود معوقه برخی از دارندگان اوراق قرضه آماده شده است.

مهلت 30 روزه برای پرداخت سود 100 میلیون دلاری که در 27 مه سررسید می‌شد، روز یکشنبه به پایان رسید. کرملین می‌گوید هیچ زمینه‌ای برای نکول روسیه وجود ندارد، اما تحریم‌ها توانایی این کشور برای ارسال پول به دارندگان اوراق قرضه را مختل کرده و غرب را متهم می‌کند که می‌خواهد روسیه را به سمت یک نکول مصنوعی سوق دهد.

تا ساعت 758 به وقت گرینویچ، روبل در برابر دلار 0.2 درصد قوی‌تر شد و به 53.31 رسید، که قبلاً 2 درصد کاهش یافته بود تا به ضعیف‌ترین خود از 21 ژوئن یعنی 54.4975 رسیده باشد.

این ارز 0.1% افزایش یافته بود تا در برابر یورو در 56.03 معامله شود.

روبلی که با فاصله زیادی به بهترین ارز جهان تبدیل شده است، در سال جاری، ناشی از درآمدهای بالای روسیه از صادرات کالا، کاهش واردات ارز خارجی و کاهش واردات خارجی توسط روسیه بوده است. 

روبل قوی درآمد شرکت‌های صادرات محور را کاهش می‌دهد و می‌تواند بر اقتصاد تاثیر بگذارد، زیرا به دنبال تحریم‌های سخت، وارد رکود می‌شود.

کنترل‌های سرمایه ماه‌ها است که روبل را تقویت کرده است، در حالی که اوج این هفته دوره مالیاتی پایان ماه که شرکت‌های صادرکننده درآمد دلار و یورو را به روبل تبدیل می‌کنند، ممکن است حمایت کوتاه‌مدتی را افزایش دهد.

آلور بروکر در یادداشتی گفت که هفته گذشته هیچ افزایشی در فروش ارز توسط صادرکنندگان مشاهده نشد، به این معنی که آنها می‌توانستند روند تبدیل ارز را تا آخرین لحظه رها کنند که باعث تقویت روبل می‌شد.

با این حال، الور گفت که صادرکنندگان ممکن است قبلاً مقادیر لازم روبل را ذخیره کرده باشند.

در بازار اوراق قرضه، بازده اوراق قرضه معیار 10 ساله OFZ، که برعکس قیمت آنها حرکت می‌کند، به 8.68 درصد کاهش یافت، که پایین‌ترین رقم از اوایل سال 2022 است.

شاخص‌های سهام روسیه در حال افزایش بودند.

شاخص RTS بر اساس دلار با 0.3 درصد افزایش به 1418.7 واحد رسید. شاخص MOEX روسیه مبتنی بر روبل 0.3 درصد بالاتر بود و به 2399.8 واحد رسید.

notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین