A. راهنمای بخش ها
B. راهنمای سامانه ها
C. راهنمای ابزارها + ویژگی ها
01. جداول قیمت 02. پاپ اوور قیمت ها 03. نسخه ها و زبان ها 04. موتور جستجوی سایت 05. اتاق‌های گفت‌و‌گو 06. آرشیو قیمت ها 07. راهنمای اختصاصی صفحات 08. نسخه موبایل 09. ابزار بازنشر 10. تقویم اقتصادی 11. منوها 12. منوی دسترسی سریع 13. شاخص یاب 14. جعبه ابزار سایدبار 15. کوییک ویو 16. تیکر قیمت ها 17. پشتیبانی آنلاین 18. تماس با ما 19. دارک مد 20. تازه ها + بروزرسانی ها 21. ابزار پلاس 22. گزارش خطا 23. سامانه تکنیکال 24. متاتریدر آنلاین 25. نمودار های خطی و حجمی 26. نمودار کندل استیک 27. گزارش عملکرد نمادها 28. اندیکاتورها 29. محاسبه‌گر سطوح حمایت و مقاومت 30. محاسبه‌گر میانگین متحرک 31. محاسبه‎‌گر پیوت های کلاسیک 32. محاسبه‎‌گر فیبوناچی 33. محاسبه‎‌گر خطوط کاماریلا 34. محاسبه‎‌گر پیوت های وودی 35. محاسبه‎‌گر پیوت های دی مارک 36. محاسبه گر و نمودار آر اس آی 37. محاسبه گر و نمودار استوکاستیک 38. محاسبه گر و نمودار مک دی 39. محاسبه گر اسپرد 40. محاسبه گر پیپ 41. محاسبه گر نقاط پیوت 42. محاسبه‌گر مارجین 43. محاسبه‌گر پرافیت 44. محاسبه‌گر ریسک 45. محاسبه گر قیمت طلا 46. مقایسه گر سود و زیان 47. حباب‌سنج ارزی 48. حباب‌سنج سکه 49. مبدل واحدها 50. مبدل مقیاس ها 51. ماشین حساب 52. مبدل ارزها 53. جستجوگرها 54. پایش گرها 55. کیف های پول (والت ها) 56. مقایسه گر ارزهای دیجیتال 57. محاسبه گر سود ماینینگ 58. استخرهای استخراج ارز دیجیتال 59. محاسبه گر رمز نگاری 60. پراکنش جغرافیایی ارز ها 61. نماگرهای ارز دیجیتال 62. خوانش‌گر شبکه‌های اجتماعی 63. وب سرویس ها 64. تبلیغات و آگهی 65. نوار اعلانات 66. نقشه سایت
D. راهنمای پروفایل ها
E. راهنمای حساب + پنل کاربری
F. مفاهیم و آموزش های پایه
G. آموزش مفاهیم و روش های تحلیلی
H. آموزش روش ها و مفاهیم معاملاتی
I. روش ها و مفاهیم پرداخت ارزی

03. استراتژی های معاملاتی

  • استراتژی معاملاتی Fakey
    گاهی اوقات شکست اولیه اینسایدبار انجام می شود اما بلافاصله قیمت برمیگردد، یک شکست نامعتبر ایجاد می کند و درون محدوده کندل مادر بسته می شود. در این حالت یک الگوی Fakey داریم.
    برای راحتی کار اینطور تصور کنید: الگوی اینسایدبار + شکست نامعتبر = الگوی Fakey

    البته الگوی Fakey می تواند شامل یک پین بار هم باشد که شکست نامعتبر را انجام می دهد. گاهی اوقات شکست نامعتبر توسط یک الگوی Two-Bar انجام می شود. در واقع کندل اول خارج از محدوده کندل مادر (Mother Bar) بسته می شود اما کندل بعدی مجددا به درون محدوده کندل مادر بازگشته، کلوز میکند و باعث بوجود آمدن شکست نامعتبر می شود.
    الگوی Fakey از این لحاظ اهمیت دارد که به ما در تشخیص حرکات “استاپ هانتینگ” که توسط بزرگان بازار انجام می شود کمک می کند. بنابراین نشانه های مناسبی بوجود خواهند آمد که بازار احتمالا چه چیزی در سر دارد.

    توضیح در مورد حرکات استاپ هانتینگ: بزرگان بازار برای پر کردن سفارشات خود و ایجاد حرکت در بازار در بیشتر مواقع نوساناتی را ایجاد می کنند که باعث فعال شدن حد ضررهای معامله گران می شود. این حرکات را اصطلاحا استاپ هانتینگ می نامند.



    در تصویر بالا که الگوهای Fakey را نشان می دهد، مشاهده می کنید که ابتدا همیشه یک اینسایدبار داریم. سپس یک شکست نامعتبر در اینسایدبار انجام می شود. الگوهای Fakey می توانند مقداری متفاوت از اشکال موجود در تصویر بالا باشند، اما این چهار مورد از متداول ترین آنها هستند.

    چگونه با الگوی Fakey ترید کنیم؟
    در هر شرایطی از بازار می توان با Fakey ترید کرد. هم بازار رونددار، هم رنج و نیز حتی به صورت خلاف روند که البته باید روی سطح مناسبی از بازار این الگو شکل بگیرد. در بازار شکست های نامعتبر زیادی رخ می دهند بنابراین یادگیری چگونگی ترید بر اساس Fakey می تواند جهت استفاده از شکست های نامعتبر بسیار مهم باشد.

    متداول ترین روش ترید بر اساس Fakey عبارتند از:
    ۱- ورود پس از اینکه شکست نامعتبر اینسایدبار انجام شود.
    ۲- اگر الگوی Fakey ما دارای یک پین بار باشد، می توانید از استراتژی پین بارها استفاده کنید.



    اکنون به چند مثال در شرایط مختلف بازار توجه کنید.

    ترید کردن با Fakey در بازار رونددار
    تصویر زیر مثال خوبی از یک Fakey در بازار رونددار می باشد که شکست نامعتبر را توسط یک Pinbar ایجاد کرده است. توجه داشته باشید که در این مثال سه کندل درون ساختار کندل مادر شکل گرفته و الگوی اینسایدبار را به وجود آورده اند. این کاملا عادی است که حتی گاهی تا چهار کندل در یک الگوی اینسایدبار مشاهده شوند.




    در مثال بعدی باز هم یک Fakey در بازار رونددار مشاهده میکنیم. قبل از اینکه Fakey بوجود بیاید، یک روند صعودی واضح در چارت وجود داشته است. توجه داشته باشید که در این الگوی Fakey خاص، یک شکست نامعتبر Two-Bar داشته ایم. در واقع به جای اینکه شکست نامعتبر توسط یک کندل انجام شود، دو کندل این کار را انجام داده اند.



    ترید کردن با Fakey بر خلاف روند بازار
    اکنون به دنبال مثالی برای استفاده از Fakey به منظور معامله خلاف جهت در بازار هستیم. در مثال زیر مشاهده میکنیم که یک سیگنال Fakey صعودی روی حمایت کلیدی در چارت شکل گرفته است. این سیگنال Fakey بسیار خوب و واضح می باشد و همچنین حمایت قدرتمند سطح کلیدی را در پایین خود می بیند. بنابراین مثال خوبی برای استفاده از Fakey در خلاف جهت روند فعلی است.




    مثال بعدی نیز مجددا یک Fakey را نشان می دهد که در خلاف جهت روند بازار ظاهر شده و باعث تغییر روند گشته است. این بار یک سیگنال Fakey روی سطح مقاومت کلیدی نشان داده شده است. تا قبل از Fakey، بازار به وضوح صعودی بوده است تا زمانی که الگوی مورد نظر شکل گرفته و شکست نامعتبر مقاومت کلیدی انجام شده است. حالا فشار روانی این مقاومت را نیز در نظر بگیرید. در نهایت یک حرکت بسیار زیبای نزولی رخ داده است.






  • استراتژی معاملاتی Inside Bar
    بعضی از افراد علاقه دارند تا همه چیز را مشکل کنند. اما با ساده ترین روش ها نیز میتوانید در بازارها سود کنید. به شرط آنکه نظم داشته باشید و بعد از یک یا دو بار استاپ خوردن پیاپی استراتژی تان را رها نکنید. یکی از استراتژی هایی که بسیار ساده است و میتوانید از آن برای ترید استفاده کنید، استراتژی Inside Bar می باشد.
    این استراتژی در بازارهای رونددار بهتر جواب می دهد اما در صورتی که در استفاده از آن به مهارت بالایی دست پیدا کنید، میتوان از حالت برگشتی آن نیز استفاده کرد. اما ابتدا ببینیم اینسایدبار چیست؟
    اینسایدبار به کندلی گفته میشود که دارای High پایین تر و Low بالاتر نسبت به کندل مادر (Mother Bar) باشد. به بیان ساده تر، کل کندل (سایه ها و بدنه) مورد نظر ما در داخل کندل قبلی شکل گرفته باشد.



    هنگامی که چنین الگویی را در تایم فریم های بالا (مثل روزانه) مشاهده میکنید، وقتی به تایم های پایین تر بروید (مثل یک ساعته)، حالتی شبیه رنج و گاهی اوقات مثلث را مشاهده میکنید.
    هنگامی که بازار به حالت رنج در می آید، معمولا در حال تصمیم گیری است. بنابراین قدرت خریدار و یا فروشنده تقریبا برابر است. در این حالت باید منتظر شکست به یکی از دو طرف بازار باشیم. الگوی اینسایدبار یک الگوی ناپایدار است و دیر یا زود به یک سمت حرکت خواهد کرد.

    چگونه با این الگو ترید کنیم؟
    ابتدا روند کلی بازار را پیدا میکنیم. آیا بازار در حالت صعودی قرار دارد یا در حالت نزولی؟ بهتر است از این استراتژی در تایم فریم روزانه استفاده کنید. چون نتایج بهتری در پی خواهد داشت و همچنین مشاهده روند فعلی بازار نیز آسانتر خواهد بود. هنگامی که روند را در تایم فریم روزانه تشخیص دادید، آنگاه نوبت به قرار دادن دستور خرید یا فروش می رسد.

    حالت خرید:
    در صورتی که روند صعودی بود و الگوی اینسایدبار مشاهده کردیم، یک دستور خرید (Buy Stop) را بالای High کندل مادر قرار می دهیم.

    حالت فروش:
    اگر روند کلی بازار نزولی باشد و الگوی اینسایدبار پیدا کنیم، یک دستور فروش (Sell Stop) را در زیر Low کندل مادر قرار میدهیم.



    حد ضرر: برای تعیین حد ضرر دو حالت وجود دارد.

    حالت اول
    : اگر کندل مادر اندازه معقولی داشت و بیش از حد بزرگ نبود، می توانیم حد ضرر را آن سود کندل مادر قرار دهیم. مثلا فرض کنید که بر اساس اینسایدبار وارد پوزیشن خرید شده ایم. اکنون میتوانیم حد ضرر را پایین تر از Low کندل مادر قرار دهیم. برای معاملات فروش نیز حد ضرر را کمی بالاتر از High کندل مادر قرار می دهیم.

    حالت دوم:
    در این حالت اگر کندل مادر اندازه خیلی بزرگی داشته باشد، می توانیم حد ضرر را کمی بالاتر از نصف کندل مادر قرار دهیم. کافیست کندل مادر را اندازه گیری کرده و ۵۰% آن را محاسبه کنید. حالا حد ضرر را کمی فراتر از آن قرار دهید.
    برای تعیین حد سود نیز باید از سطوح حمایت و مقاومت که در ادامه مسیر قیمت قرار دارند استفاده کنید.


  • استراتژی معاملاتی Pinbar
    در هر بازاری شما می توانید الگوهای شمعی ژاپنی یا همان کندل استیک ها را مشاهده کنید. معامله کردن بر اساس کندل استیک ها یکی از روش های مرسوم در بازار است. اما مشکلی در این میان وجود دارد.
    بعضی از تریدرها فقط و فقط با دیدن یک کندل، شروع به پوزیشن گیری در بازار می کنند. کاری که کاملا غلط است. گرچه ممکن است که بعضی مواقع پوزیشن ما به سود بنشیند اما آیا همیشه اینگونه خواهد بود؟
    مثلا فرض کنید که من یک الگوی پوشای صعودی (Bullish Engulfing) را در هر جایی از بازار ببینیم. آیا این دلیل می شود که من پوزیشن خرید بگیرم؟ مسلما نه! من ابتدا باید ببینم که در حال حاضر قیمت در کجای بازار قرار دارد و سپس در صورتی که شرایط مهیا بود، اقدام به پوزیشن گیری کنم.
    یکی از قدرتمندترین الگوهای کندلی در پرایس اکشن، “پین بار” (Pinbar) می باشد. این الگو را حتما تا به حال زیاد دیده اید. به تصویر مربوط به این الگو توجه کنید.



    اگر کمی با الگوهای کندلی آشنایی داشته باشید، ممکن است با خودتان بگویید که اینها همان چکش (الگوی سمت چپ) و شوتینگ استار (الگوی سمت راست) هستند.
    بله کاملا درست است. اما در پرایس اکشن ما به این دو الگو “پین بار صعودی” و “پین بار نزولی” می گوییم. در این دو الگو مهمترین قسمت برای ما سایه ها هستند که نشانه ای از عدم تایید قیمت توسط خریداران و فروشنده ها می باشند. اما ببینیم چه اتفاقی در این دو کندل رخ داده است.

    پین بار صعودی: در این قیمت تا حد زیادی افت کرده است اما توسط خریداران حمایت شده و با قدرت زیادی برگشت نموده که حتی منجر به بسته شدن کندل در محدوده مثبت بازار شده است (به بدنه صعودی کندل توجه کنید).

    پین بار نزولی:
    در این کندل قیمت تا حد زیادی بالا رفته اما فروشندگان این صعود قیمت را تایید نکرده اند و با فروش هایی که انجام داده اند باعث برگشت قیمت شده اند تا جایی که حتی منجر به کلوز نزولی کندل شده است (به بدنه نزولی کندل توجه کنید).

    تا اینجا متوجه شدیم که این الگوها چگونه شکل می گیرند. اما حالا باید به محل تشکیل این الگوها نیز توجه کنیم. در غیر این صورت معامله کورکورانه روی این کندل ها بسیار خطرناک خواهد بود.
    به طور خلاصه باید بگوییم که اگر این کندل ها روی سطح مناسبی شکل بگیرند، آنگاه اجازه داریم که با استفاده از آنها ترید کنیم در غیر اینصورت تریدی نخواهیم داشت.
    به مثال ها توجه کنید.




    پین بارها در واقع نقش تاییدی را برای ما ایفا می کنند. وقتی که قیمت به یک سطح حمایتی میرسد و پین بار صعودی روی آن شکل می گیرد، سایه کندل به ما قدرت خریداران را نشان می دهد. حالت معکوس و شکل گیری پین بار نزولی روی سطح مقاومتی نیز قدرت فروشندگان را به ما یادآور می شود.
    پس تا اینجا یاد گرفتیم که با هر الگوی پین بار نباید وارد معامله شویم و باید منتظر بمانیم تا جای خوبی این الگوی پین بار دیده شود.
    حالا مثالهایی از بازار واقعی را در ادامه مشاهده میکنیم.




    اما حالا به سراغ استراتژی های معامله بر اساس پین بارها خواهیم رفت.

    در این حالت شما منتظر شکل گیری پین بار روی سطح خوبی می مانید. هنگامی که پین بار شکل گرفت و کندل آن تثبیت شد، منتظر می شوید تا کندل بعدی، دماغه پین بار را بشکند. در صورتی که پین بار صعودی داشته باشیم، دماغه پین بار باید به سمت بالا بشکند و در صورتی که پین بار نزولی داشته باشیم، شکست دماغه باید به سمت پایین انجام شود.

    حد سود پین بار صعودی: حد سود را می توانید کمی قبل از رسیدن به مقاومت بعدی قرار دهید.

    حد سود پین بار نزولی:
    حد سود را می توانید کمی از قبل رسیدن به حمایت بعدی قرار دهید.

    حد ضرر:
    حد ضرر پوزیشن را چند واحد فراتر از سایه بلند پین بار قرار خواهیم داد.

    نکته:
    توجه کنید که واحد در هر بازاری متفاوت می باشد. مثلا در بازار بورس ایران می تواند چند تومان باشد یا در معامله سکه آتی می تواند به اندازه ۵۰۰ تومان باشد. در بازارهای جهانی نیز این واحدها بر اساس پیپ و پوینت اندازه گیری می شوند.
    شکل ساده این استراتژی را در ادامه مشاهده می کنید.




    استراتژی شماره دو: ورود در ۵۰% اصلاح پین بار
    هنگامی که پین بار در بازار شکل میگیرد، ممکن است بعد از آن یک حرکت اصلاحی را مشاهده کنیم. با استفاده از این حرکت میتوانیم در قیمت بهتری وارد بازار شویم و هم ریسک خود را کمتر کنیم و هم سودمان را افزایش دهیم.
    فرض کنید که یک پین بار صعودی شکل گرفته است. منتظر میمانیم قیمت حدود نیمی از طول پین بار را به سمت پایین حرکت کند و وقتی که به این حد رسید، در آنجا وارد پوزیشن خرید خواهیم شد. حالت معکوس این قضیه نیز برای پین بار نزولی صدق می کند.
    اگر نمی دانید که ۵۰% یک پین بار کجاست، کافیست یک فیبوناچی را از ابتدا تا انتهای پین بار رسم کنید. سطح ۵۰% فیبوناچی، مکان مورد نظر ماست.
    تصویر ساده این استراتژی را نیز در ادامه ملاحظه خواهید کرد.



    حد سود پین بار صعودی: حد سود را می توانید کمی قبل از رسیدن به مقاومت بعدی قرار دهید.

    حد سود پین بار نزولی:
    حد سود را می توانید کمی از قبل رسیدن به حمایت بعدی قرار دهید.

    حد ضرر:
    حد ضرر پوزیشن را چند واحد فراتر از سایه بلند پین بار قرار خواهیم داد.





  • استراتژی معاملاتی بر اساس Fake Breakout
    شکست های دروغین یا Fake Breakouts همانطور که از نامشان پیداست، شکست هایی هستند که نمی توانند خود را بالاتر از یک سطح مهم (حمایتی یا مقاومتی) تثبیت کنند. در واقع شکست هایی که باعث گول خوردن معامله گران می شوند. این شکست ها را باید حتما بشناسید چون نشان قدرتمندی مبنی بر تغییر روند احتمالی بازار می باشند.
    شکست دروغین یک سطح بیشتر حالت فریب دادن تریدرهای تازه کار را دارد. چون به نظر می رسد که قیمت توانسته اس که سطح مورد نظر ما را بشکند. اما بعدا میبنیم که به سرعت به درون منطقه شکسته شده باز میگردد. در اینجا تریدرهای تازه کار وارد بازار شده اما تریدرهای حرفه ای و بزرگان بازار، با فشار آوردن به قیمت، بازار را به سمت دیگری هدایت می کنند.
    نکته: به منظور راحتی کار از این به بعد به جای “شکست دروغین” یا “Fake Breakout” از عبارت اختصاری FB استفاده میکنیم.
    به عنوان یک تریدر به سبک پرایس اکشن، باید یاد بگیرید که چگونه از FB به سود خود استفاده کنید به جای اینکه قربانی آنها شوید.
    در اینجا دو مثال واضح از FB داریم که یکی بالای سطح کلیدی ایجاد شده است و دیگری در زیر آن. توجه داشته باشید که FB می تواند به شکل های مختلفی صورت گیرد. گاهی اوقات به شکل یک Pinbar و گاهی اوقات نیز به شکل یک پترن جعلی (Fakey Pattern).



    یک FB اساسا حرکتی متضاد با بازار است که باعث تخلیه تریدرهایی می شود که صرفا بر اساس احساسات خود وارد بازار شده اند و به صورت منطقی تصمیم نگرفته اند. بحث اصلی این است که FB به این خاطر اتفاق می افتد که تریدرهای آماتور تمایل دارند که زمانی وارد بازار شوند که احساس امنیت می کنند. این بدان معناست که آنها تمایل دارند زمانی وارد بازار شوند که بازار در حال ادامه یافتن در یک جهت است ( و همان جایی که آماده بازگشت است). یا اینکه میخواهند خیلی زود شکست یک سطح حمایتی یا مقاومتی کلیدی را حدس بزنند.
    تریدرهای حرفه ای به دنبال این اشتباهات از سوی تریدرهای آماتور هستند و در نتیجه یک ورود بسیار عالی با استاپ خیلی کوچک و ریسک به ریوارد مناسب را بدست می آورند. برای اینکه یک FB را تشخص دهیم نیاز به نظم داریم و تا زمانی به شکل کامل تشکیل نشوند نمی توانیم مطمئن باشیم.

    چگونه بر اساس FB معامله کنیم؟
    در هر شرایطی از بازار (رنج، روند دار، خلاف روند) می توان انتظار دیدن FB را داشت. اما شاید بهترین کار این باشد که ما بر اساس روند غالب بازار در تایم فریم روزانه ترید کنیم. مشابه چارتی که در ادامه مشاهده می کنید.
    توجه داشته باشید که در چارت زیر ما یک روند نزولی واضح به همراه چندین FB به سمت بالا داریم. هنگامی که یک FB بر خلاف روند اصلی را مشاهده می کنید، معمولا سیگنال بسیار مبنی بر آمادگی روند برای تغییر است.
    آماتورها عاشق این هستند که سقف (در روند صعودی) یا کف (در روند نزولی) بازار را بگیرند. همین مورد باعث می شود که گاهی اوقات دچار FB خلاف روند شوند.
    در هر کدام از FBهایی که در تصویر زیر مشاهده می کنید، آماتورها فکر کرده اند که روند نزولی تمام شده است و رو به خرید می آورند. در این حالت تریدرهای حرفه ای بازگشته و از این موقعیت به سود خود استفاده می کنند و بر اساس روند نزولی فعلی وارد پوزیشن فروش می شوند. مجددا روند نزولی آغاز شده و آماتورهایی که سعی کرده بودند کف بازار را بگیرند، از بازار خارج می شوند.
    تصویر زیر مثال های واضحی از FB در یک روند نزولی را نشان می دهد. توجه کنید که هر کدام از آنها باعث از سر گیری روند شده اند.



    در یک روند رنج FBها خیلی شایع هستند و به وفور بوجود می آیند. چون اکثر تریدرها سعی می کنند تا شکست واقعی را پیدا کرده و از ابتدا روند را بگیرند. اما بازار کماکان در حالت رنج خود باقی می ماند و بیشتر از چیزی که سایرین تصویر می کنند طول می کشد. دانستن این نکته که در روندهای رنج بازار FB به وفور رخ می دهد برای یک پرایس اکشن تریدر بسیار مفید خواهد بود.
    ترید کردن در روندهای رنج می تواند بسیار سودآور باشد به شرط آنکه منتظر بمانید تا سیگنال های پرایس اکشن را روی حمایت و مقاومت روند رنج مشاهده کرده و پس از آن وارد معامله شوید. هدف شما سطح مقابل خواهد بود.
    یکی از روش هایی که می تواند به شما کمک کند تا دچار FB در روندهای رنج نشوید این است که منتظر باشید تا قیمت برای چند روز خارج از رنج بازار بسته شود. اگر این اتفاق بیفتد، نشانه خوبی از این است که روند رنج به اتمام رسیده و دوباره میخواهد در یک روند حرکت کند.

    در چارت زیر میبینیم که چگونه یک تریدر پرایس اکشن می تواند از سیگنال پین بار FB برای ورود به پوزیشن استفاده کند. به پین بار FB در روی سطح مقاومتی و دو FB روی سطح حمایتی توجه کنید. تریدرهای بسیار با تجربه می توانند حتی FBهایی که سیگنال پرایس اکشنی ندارند را هم ترید کنند. به عنوان مثال به دو FB روی سطح حمایتی توجه کنید. در این حالت نشان های احتمالی از پوزیشن خرید وجود دارند اما نیاز به تجربه بسیار زیاد برای ترید کردن این موقعیت ها می باشد.




    هنگامی که یک روند به پایان می رسد، گاهی اوقات FB می تواند سیگنالی مبنی بر تغییر روند باشد.
    در چارت زیر می توانید مثالی از این قضیه را مشاهده کنید. در این چارت ما یک مقاومت کلیدی را مشاهده میکنیم که دوبار جلوی قیمت را گرفته است. اما در برخورد سوم یک پین بار FB بوجود آمده است که سیگنالی مبنی بر نزول احتمالی است که به زودی انجام خواهد شد.
    همانطور که در این چارت مشاهده میکنید، نه تنها FB بوجود آمد، بلکه روند به کلی نزولی شد.



    نکات مهم در ترید کردن Fake Breakout
    #شکست های نامعتبر می توانند در بازار روند دار، بدون روند (رنج) و خلاف جهت روند رخ دهند. به دنبال این الگوها در هر شرایطی از بازار باشید. آنها نشانه های قدرتمندی در مورد اتفاقاتی که در بازار به زودی رخ خواهند داد را به شما می دهند.
    #معامله بر خلاف روند بسیار مشکل است. اما یکی از بهترین روش ها برای انجام این کار استفاده از FB روی سطوح حمایتی و مقاومتی است. در واقع اگر روی سطح حمایتی یا مقاومتی FB مشاهده کردیم، میتوانیم تا حدودی اطمینان داشته باشیم که بازار فعلا نمیخواهد از این سطح گذر کند.
    #با استفاد از FB میتوانیم پنجره ای داشته باشیم که نبرد بین آماتورها و حرفه ای ها را ببینیم و همچنین با استفاده از آن میتوانیم به همراه حرفه ای ها ترید کنیم. شناسایی و نحوه معامله بر اساس FB می تواند برتری خاصی به ما در بازار بدهد.


  • استراتژی های برگشتی پرایس اکشن
    یکی از بهترین و قدرتمندترین روش ها برای استفاده از پرایس اکشن، استفاده از سیگنال های برگشتی است که در بازار ایجاد می شود. سیگنال های پرایس اکشن می توانند نشانه های بازگشت قیمت را به تریدر نشان بدهند. استراتژی های بازگشتی پرایس اکشن معمولا سیگنال های ورود دقیقی را در بازارهای رونددار، رنج و اصلاحی صادر می کنند که نسبت سود به زیان مناسبی را نیز دارا می باشند.
    در این جا یک سیگنال pinbar خلاف روند که با یک pinbar دیگر دنبال شده است (دبل پین) را مشاهده می کنید.



    در مثال بالا واضح است که شما می توانید از سیگنال های پرایس اکشن به منظور ورود در خلاف جهت روند بازار استفاده کنید. در سمت چپ مثالی از ورود بر خلاف جهت بازار را میبینید و در سمت راست مثالی که سیگنال برگشتی پرایس اکشن در جهت روند بوده است.
    خیلی از تریدرهای مفهوم این سیگنال ها را اشتباه متوجه شده اند. بنابراین تصور می کنند که این سیگنال ها خلاف جهت بازار هستند. در حالی که همیشه اینطور نیست. روندها حالت جزر و مد دارند. اصلاح هایی در روند صورت می گیرد و قیمت به سطوح حمایتی یا مقاومتی باز می گردد. در اینجا ما می توانیم به دنبال سیگنال های برگشتی پرایس اکشن باشیم. بنابراین با دیدن و استفاده از این سیگنال ها، در جهت روند اصلی و غالب بازار معامله کرده ایم نه خلاف آن.

    چگونه با سیگنال های برگشتی پرایس اکشن در جهت روند معامله کنیم؟
    هنگامی که روند واضحی در بازار وجود دارد، باید به دنبال سیگنال های برگشتی به هنگام اصلاح قیمت و رسیدن آن روی سطوح باشیم. سپس در جهت روند ترید کنیم.
    اغلب تریدرها این اشتباه را مرتکب میشوند و اصلاح هایی که در حین روند انجام می شوند را به عنوان یک روند جدید و بازگشتی شناسایی می کنند. بهتر است یادآوری کنیم که روندها قبل از اینکه به اتمام برسند، می توانند برای مدت زمانی به حرکت خود ادامه دهند و در این بین اصلاحات قیمتی زیادی نیز ممکن است رخ دهد. این اصلاح ها معمولا به سطوح حمایتی و مقاومتی ختم می شوند.
    قانون اصلی این است که با روند چارت روزانه ترید کنید تا زمانی که سیگنال های پرایس اکشن به وضوح به شما بگویند که روند به اتمام رسیده است. سعی نکنید که سقف ها و کف های بازار را بگیرید. چون چیزی جز شکست نصیبتان نخواهد شد، مخصوصا اگر تازه کار هستید.
    در عوض سعی کنید هنگامی که بازار رونددار است و شروع به اصلاح میکند، سطوح کلیدی بازار را پیدا کرده و به دنبال سیگنال های برگشتی پرایس اکشن باشید تا بتوانید مجددا در جهت روند اصلی اقدام به معامله کنید.
    در مثال زیر ملاحظه می کنید که بازار روند صعودی واضحی دارد و سپس یک اصلاح به سمت سطح حمایتی خود انجام داده است. روی سطح حمایتی یک pinbar را مشاهده می کنید که یک موقعیت بسیار عالی به منظور ورود در جهت روند صعودی را می دهد.



    در چارت بعدی میبینیم که یک سیگنال pinbar insidebar combo روی سطح حمایتی شکل گرفته است که در جهت روند اصلی نیز می باشد. توجه داشته باشید که روند کاملا واضح و صعودی است. سپس قیمت یک اصلاح به سمت سطح حمایتی خود انجام داده است. سپس یک pinbar به همراه دو insidebar روی سطح شکل گرفته است. بنابراین همه نشانه ها حاکی از اتمام اصلاح و احتمال بسیار قوی برای بازگشت به روند صعودی است.



    چارت پایین نحوه استفاده از یک الگوی insidebar را به عنوان الگوی برگشتی و در جهت روند اصلی به ما نشان می دهد. واضح است که روند صعودی بوده و قیمت یک اصلاح به سمت سطح حمایتی کوتاه مدت خود انجام داده است. با شکل گیری الگوی insidebar و تایید آن (شکسته شدن High کندل مادر) می توانیم وارد پوزیشن خرید شویم. چرا که اکنون تمام شواهد در جهت ما می باشد.



    چگونه از سیگنال های برگشتی پرایس اکشن در خلاف جهت روند استفاده کنیم؟
    سیگنال های برگشتی پرایس اکشن در خلافه جهت روند نیز می توانند به کار گرفته شوند. اما باید قدری در استفاده از آنها ماهر شوید. در واقع باید به دنبال نشانه هایی باشید که نظر شما در مورد برگشت قیمت را تقویت کنند.
    اولین چیزی که باید به هنگام معامله در خلاف جهت روند بازار به دنبال آن باشید، شکل گیری سیگنال برگشتی روی سطوح کلیدی حمایتی یا مقاومتی بازار است. اگر قیمت به سطوح کلیدی بازار رسید و سپس یک سیگنال واضح برگشتی که پس زده شدن قیمتی یا به بیان بهتر، شکست نامعتبر را نشان داد شکل گرفت، به احتمال زیاد یک سیگنال برگشتی مناسب را دیده اید.

    چارت پایین به خوبی مثالی از یک سیگنال برگشتی پرایس اکشن در خلاف جهت بازار را نشان می دهد. این یک سیگنال pinbar نزولی می باشد که روی یک سطح مقاومت کلیدی شکل گرفته است. چنین سیگنال هایی که در تایم فریم های بزرگی مثل روزانه و روی یک سطح مهم شکل می گیرند، گاهی اوقات باعث حرکت معکوس پرقدرت خواهند شد.



    چارت بعدی نیز یک سیگنال برگشتی دیگر با نام Fakey reversal را به ما نشان میدهد که روی یک سطح مقاومت کلیدی شکل گرفته است. به شباهت این سیگنال و pinbar مثال قبلی دقت کنید. هر دو این سیگنال ها در واقع یک شکست نامعتبر را ایجاد کرده اند و با قدرت فروشندگان مجددا به زیر سطح مقاومتی برگشته اند.




    نکاتی در مورد سیگنال های برگشتی پرایس اکشن
    * سیگنال های برگشتی پرایس اکشن به نوعی همه کاره هستند. می توانید آنها را در جهت روند، خلاف جهت روند و یا حتی در بازارهای رنج نیز به کار ببرید.
    * تایم فریم های روزانه و ۴ ساعته بهترین تایم فریم ها برای استفاده از سیگنال های برگشتی می باشند.
    * سیگنال های برگشتی پرایس اکشن اغلب می توانند محل های بازگشت بازار یا حتی روند را مشخص کنند.
    * هنگامی که از سیگنال های برگشتی پرایس اکشن در جهت روند استفاده می کنید، باید منتظر پایان اصلاح قیمتی روی یکی از سطوح حمایت یا مقاومتی کلیدی بازار باشید.



  • ترید با پرایس اکشن؛ با تایید یا بدون تایید
    به عنوان یک معامله گر پرایس اکشن ما دو راه برای ورود یا خروج از معامله داریم؛ 1- با تایید 2- بدون تایید سیگنال های پرایس اکشن.
    البته توجه داشته باشید که به هیچ وجه منظور ما این نیست که اگر سیگنال تاییدی پرایس اکشن را دریافت کردید آن ترید به صورت ۱۰۰% موفقیت آمیز خواهد بود. معامله گری همیشه بازی احتمال بوده، هست و خواهد بود. بنابراین سیگنال های تاییدی فقط باعث قوت گرفتن احتمالات در جهت مدنظر ما خواهند بود نه اینکه آن ترید کاملا موفقیت آمیز باشد.
    اما آیا همیشه نیاز به تایید سیگنال های پرایس اکشن دارید؟ خیر! گاهی اوقات شما می توانید از تکنیک Blind Entry یا ورود بدون تایید استفاده کنید. امیدوارم اشتباه متوجه نشده باشید. منظور ما از ورود بدون تایید یا کورکورانه این نیست که بدون توجه به شرایط و جو فعلی بازار وارد پوزیشن شوید. اصلا و ابدا! بلکه منظور ما ورود در شرایطی است که احتمالات بسیار قوی در جهت شما باشند.


    چگونه در مورد ترید با تایید یا بدون تایید سیگنال ها پرایس اکشن تصمیم گیری کنیم؟
    همه چیز بستگی به خود شما دارد. در واقع تصمیم گیرنده نهایی خودتان هستید. هنگامی که قیمت به یک سطح کلیدی مهم در چارت می رسد، شما می توانید منتظر سیگنال های تاییدی بمانید و یا اینکه بدون تایید گرفتن از سیگنال خاصی وارد پوزیشن شوید. گاهی اوقات ممکن است منتظر تایید چندین و چند سیگنال بمانید تا اکثر فاکتورهایی که رای به درستی احتمالات در نظر گرفته شده توسط شما می دهند برقرار باشند. اما گاهی اوقات ممکن است فقط با دیدن یک پین بار تصمیم خود را بگیرید. بنابرانی تاکید میکنیم که همه چیز بستگی به شخص شما دارد.

    ترید با تایید سیگنال های پرایس اکشن
    به صورت واضح و خلاصه بگویم؛ در این روش شما منتظر یک سیگنال یا ستاپ تاییدی واضح می مانید. حالت ایده آل این است که این سیگنال ها را روی سطوح حمایت و مقاومت دریافت کرده و یا در بازارهای رونددار از آنها استفاده کنید. به چند مثال توجه کنید.
    در مثال زیر مشاهده می کنید که بازار به یک سطح حمایتی رسیده است و پس از آن یک پین بار شکل گرفته است. در حالتی که بازار یک حرکت نزول قوی داشته است، بهتر است منتظر سیگنال تاییدی بمانیم. در ادامه مشاهده می کنید که بازار حرکت صعودی خوبی را انجام داده است.



    در مثال بعدی مشاهده می کنید که از دو روش استفاده کرده ایم. یعنی هم با تایید و هم بدون تایید. اگر دقت کرده باشید، در این چارت در محدوده ۱٫۵۰۵۵ تا ۱٫۵۱۶۶ یک محدوده حمایتی وجود دارد. این منطقه در واقع محدوده تبدیل سطح می باشد که قبلا حالت مقاومتی داشته است و بعد از شکست پرقدرتی که انجام شده اکنون تبدیل به یک محدوده حمایتی شده است. هنگامی که بازار بعد از شکست پرقدرت مجددا به این سطح برگشت می کند، با استفاده از روش blind entry بدون گرفتن سیگنال تاییدی خاصی وارد پوزیشن خرید می شویم. سپس در ادامه یک اینسایدبار را مشاهده میکنم و بر اساس استراتژی معامله با اینسایدبارها بر اساس آن پوزیشن خرید اتخاذ خواهیم کرد.
    توجه داشته باشید که در هر دو حالت این پوزیشن ها به سود منتهی می شوند اما پوزیشنی که بر اساس روش Blind entry گرفته شد، ریسک به ریوارد مناسبی تری نصیب ما نموده است.



    ترید بدون تایید سیگنال های پرایس اکشن
    گاهی اوقات به مانند مثال های بالا سیگنال های خوبی را مشاهده میکنیم. اما گاهی اوقات هم سیگنال خاصی مشاهده نمی شود. اما هیچ دلیلی وجود ندارد که برای مدت زمان زیادی ترید کردن را به دلیل نداشتن سیگنال مناسب کنار بگذاریم. بیایید یک تریدر به سبک تک تیراندازها باشیم. در این حالت باید منتظر بمانیم تا بازار به سطوح کلیدی مهمی در چارت برسد و آنگاه وارد عمل شویم.

    در چارت زیر مشاهده می کنید که بازار به یک سطح مقاومتی رسیده است. این سطح مقاومتی در عدد ۱٫۱۰۳۵ قرار دارد (مترجم: البته حمایت ها و مقاومت ها همیشه یک عدد خاصی نیستند، بلکه محدوده قیمتی می باشند). بنابراین هنگامی که بازار به محدوده ۱٫۱۰۰۰ – ۱٫۱۰۳۵ برسد می توانید برای گرفتن پوزیشن فروش اقدام کنید. در این حالت ما از تکنیک Blind Entry استفاده کرده ایم و بدون مشاهده سیگنال تاییدی خاصی وارد پوزیشن فروش شده ایم. چرا که همر روند فعلی بازار نزولی است و هم به یک مقاومت کلیدی در بازار رسیده ایم.




    در مثال بعدی باز هم همین قضیه وجود دارد و بدون گرفتن سیگنال تاییدی وارد پوزیشن فروش شده ایم. توجه داشته باشیم که گاهی اوقات نمی توانید در تایم فریم روزانه نقطه ورود مناسبی پیدا کنید. بنابراین به تایم فریم های ۴ ساعته و ۱ ساعته میرویم تا بتوانیم یک پولبک در جهت روند را مشاهده کرده و وارد پوزیشن شویم.





  • معامله بر اساس سطوح حمایت و مقاومت
    سطوح حمایت و مقاومت چیست؟
    سطوح حمایت و مقاومت در ساده ترین شکل با اتصال نقاط Low کندل ها به یکدیگر و یا اتصال نقاط High کندل ها به یکدیگر شکل میگیرند. خیلی خودتان را گیج نکنید. حمایت ها و مقاومت ها در واقع سطوحی هستند که قیمت پس از رسیدن به آنها برگشت کرده و مسیر خود را عوض می کند. این سطوح می توانند باعث بوجود آمدن رنج هایی در بازار شوند که نمونه ای از آن را در تصویر بعدی میبینیم.
    بازار به این سطوح احترام میگذارد و در بین این محدوده ها حرکت می کند تا زمانی که یکی از این سطوح را بشکند. در تصویر زیر میبینم که یک محدوده رنج که شامل یک سطح حمایتی و مقاومتی می شود وجود دارد. همانطور که میبینید پس از اینکه این محدوده شکسته شده است، در موقعیت بعدی که قیمت مجددا به سطح مقاومتی قبلی رسیده است، این بار به عنوان حمایت عمل کرده و مانع از ریزش بیشتر قیمت شده است.



    مورد بعدی که باعث بوجود آمدن حمایت ها و مقاومت ها در بازار میشود، سوئینگ های بوجود آمده در روندها می باشند. در زمان هایی که بازار رونددار می باشد، قیمت در میانه راه اصلاحاتی را انجام می دهد. این اصلاح ها باعث بوجود آمدن قله ها در روند صعودی و دره ها در روند نزولی می شوند. در یک روند صعودی قله ها پس از این که توسط قیمت شکسته شوند، تمایل دارند به صورت حمایت عمل کنند. در روند نزولی نیز وقتی دره ها توسط قیمت شکسته میشوند، تمایل دارند که پس از بازگشت قیمت به سمت آنها به صورت یک مقاومت عمل کنند.
    در تصویر زیر مثالی را مشاهده می کنید که بازار در یک روند نزولی سوئینگ های قبلی خود را تست کرده است. سطوحی که در گذشته حمایت بوده اند و پس از شکست تبدیل به مقاومت شده اند. عاقلانه است که از این نقاط به عنوان نقاط ورود در جهت روند اصلی بازار استفاده کنیم. در این نقاط معمولا نسبت سود به زیان مناسبی نیز نصیب تریدر خواهد شد.



    چگونه با استفاده از سیگنال های پرایس اکشن روی این سطوح حمایت و مقاومت ترید کنیم؟
    سیگنال های متفاوتی برای معامله روی سطوح حمایت و مقاومت وجود دارند. یکی از بهترین آنها pinbar می باشد. وقوع این سیگنال روی سطح حمایتی یا مقاومتی نشان دهنده تایید شدن آن سطح می باشد.
    به عنوان مثال در تصویر زیر میبینید یک سیگنال Fakey روی سطح مقاومتی کلیدی شکل گرفته است. به دلیل اینکه Fakey نشان دهنده یک برگشت پرقدرت و شکست نامعتبر سطوح می باشد، بنابراین میتوانیم انتظار یک پوزیشن فروش با درصد بالای موفقیت را داشته باشیم.



    مثال بعدی یک سیگنال خرید روی سطح حمایتی کلیدی را با تایید pinbar به ما نشان می دهد.



    مثال زیر به ما نشان می دهد که چگونه در یک بازار رونددار گاهی اوقات سوئینگ های قبلی به عنوان حمایت جدید عمل می کنند و ما باید با تمرکز روی آنها به عنوان مناطق ورود از آنها استفاده کنیم.



    اما مثال آخر. در این مثال مشاهده می کنید که چگونه دره ای که چند ماه قبل ایجاد شده است (سمت چپ نمودار) همچنان خاصیت خود را حفظ کرده است؛ حتی بعد از اینکه روند از نزولی به صعودی تغییر حالت داده است. این سوئینگ پس از شکست شده ابتدا به عنوان مقاومت عمل کرده و سپس هنگامی که مقاومت شکسته شده، خاصیت حمایتی پیدا کرده است.



    چند نکته در مورد حمایت ها و مقاومت ها
    #سعی نکنید تمام حمایت ها و مقاومت های چارت را پیدا کنید. در این صورت چارت شما پر از مناطقی خواهد شد که حمایت و مقاومت هستند و دیگر ارزش ترید ندارند.سعی کنید از تایم فریم های بالاتر سطوح حمایتی و مقاومتی واضح را انتخاب کنید.

    #حمایت ها و مقاومت ها همیشه از نوک سایه کندل ها رسم نمیشوند. در واقع جایی هستند که بیشتر واکنش برگشتی را در مقابل قیمت داشته اند. با تمرین و تکرار مهارت کافی را برای رسم این سطوح بدست خواهید آورد.
    #بهتر است سطوحی که جزو حمایت ها و مقاومت های کلیدی نیستند را با تایید سیگنال های پرایس اکشن وارد شوید.


  • ۴ نکته برای معامله در بازارهای خنثی
    بازار همیشه دارای روند است. یا صعودی یا نزولی و یا خنثی. اما حقیقتی که وجود دارد این است که حالت خنثی یا رنج (Sideways) نسبت به روندهای صعودی و نزولی بیشتر دیده میشوند. در شرایط رنج بازار، تریدرهای بیشترین خسارت را به خود و سرمایه شان وارد میکنند. حتما شما هم دچار خشم ناشی از پس دادن سودهایی که در روندها کسب کرده اید شده اید. بازار در یک روند صعودی یا نزولی بوده است و شما هم در حال سود کردن. سپس بازار متوقف میشود و شروع به حرکات نوسانی میکنند و شما را متضرر میسازد.

    ۱- مشخص کنید که حالت فعلی بازار ارزش ترید کردن دارد یا نه!
    در صورتی که با یک بازار رنج با محدوده نسبتا بزرگ مواجه باشیم، بله؛ میتوانیم این بازار را دارای ارزش ترید کردن در نظر بگیریم. در واقع اگر قیمت بین دو سطح حمایتی و مقاومتی قرار داشته باشد و فاصله مناسبی نیز بین این دو سطح نیز داشته باشیم، میتوان برای ترید کردن اقدام نمود.
    به تایم روزانه بروید و مقداری چارت را دورتر کنید تا نمای کلی بازار را داشته باشید. حالا این سوال را از خود بپرسید: آیا بازار به شکل واضحی در بالا رفتن یا پایین آمدن است؟
    اگر جوابتان مثبت بود، پس بازار روند دار است. در غیر این صورت، با یک بازار رنج مواجه هستیم. حالا باید مشخص کنید که آیا بازار در یک محدوده قیمتی خاص حرکت میکند و یا در حال انجام حرکات نوسانی و نامشخص است؟ اگر در یک محدوده مشخص در حرکت باشد، میتوان به عنوان بازاری که ارزش ترید کردن دارد، در نظر گرفته شود.
    به تصویر زیر نگاه کنید.



    اگر به تصویر بالا دقت کنید، فاصله مناسبی بین سطح حمایتی و مقاومتی که رسم کرده ایم وجود دارد. همچنین سطح حمایتی و مقاومتی مورد نظر نیز به درستی رسم شده است و نقاط برخورد خوبی دارد. برای ورود میتوانید از همان سطوح حمایت و مقاومت استفاده کنید. همچنین نسبت ریسک به ریوارد خوبی نیز وجود دارد.

    ۲- اگر بازار نوسانی است بیخیال ترید کردن شوید!
    این هم یک حالت دیگر از بازارهای رنج است. در این حالت فاصله بین باندهای بازار (همان سطوح حمایت و مقاومت) به اندازه ای نیست که نسبت ریسک به ریوارد مناسبی را نصیب شما کند. باز هم بهترین کار این است که به تایم روزانه رفته و چارت را کمی دورتر کنید.
    نمونه ای از بازار رنج و بدون ارزش ترید کردن. به تصویر زیر دقت کنید.


    در تصویر بالا رنج بسیار فشرده و تنگ قیمت را مشاهده میکنید. حتی میانگین های متحرک ۸ و ۲۱ نیز بسیار به هم نزدیک شده اند. همه اینها نشان میدهد که شرایط فعلی بازار برای ترید کردن مناسب نیست.

    ۳- زمانی که بازار ارزش ترید کردن داشت چکار کنیم؟
    هنگامی که شرایط بازار بر مبنای شواهد گفته شده در بالا مناسب ترید کردن بود، آنگاه باید به دنبال سیگنال های پرایس اکشن برای معامله روی سطوح حمایت و مقاومت منطقه رنج مورد نظرمان باشیم.
    یکی از بهترین روش ها برای ترید کردن در این شرایط، استفاده از روش شکست های نامعتبر (Fake Breakout) می باشد که قبلا در طلاچارت به صورت کامل توضیح داده شده است. در صورتی که با استفاده از این روش سیگنال ورود به پوزیشن بگیرید، شانس موفقیت تان بسیار بالا خواهد بود. در اکثر محدوده های رنج بازار، حداقل یک سیگنال از طریق استراتژی Fake Breakout بوجود می آید که بسیار قدرتمند بوده و باعث حرکت بازار در جهت معکوس خواهد شد و به سمت دیگر محدوده رنج خواهد رفت.
    اکثر افراد سعی میکنند که شکست شدن محدوده رنج را تشخیص داده و وارد پوزیشن شوند. اما اینگونه تریدها در بیشتر مواقع به ضرر منتهی خواهد شد. هنگامی که یک محدوده رنج به شکل معتبر شکسته شود، قیمت حداقل چند روز خارج از محدوده رنج بسته میشود و سپس یک پولبک انجام داده و اگر این پولبک باعث توقف قیمت شد، نتیجه میگیریم که سطح مورد نظر نیز نگه داشته شده است. در این حالت میتوانیم شکست محدوده رنج را تایید کنیم. اما هیچ راهی وجود ندارد که بخواهیم شکست محدوده رنج را پیشبینی کنیم. این شکست باید اتفاق افتاده و سپس وارد عمل شویم.
    نمونه ای از شکست های نامعتبر را در تصویر زیر مشاهده میکنید.


    در تصویر بالا دو Pinbar واضح را روی سطح مقاومت مشاهده میکنید که باعث نزول شدید قیمت تا سطح حمایتی آن سوی محدوده رنج شده اند. بسیار خوب است که از سیگنال های پرایس اکشن مثل pinbar برای تاییدهای اضافی استفاده کنید.

    ۴- حساب تان را نابود نکنید!
    اگر بازار در یک رنج نوسانی فشرده و کوچک قرار دارد، ترید نکنید! بسیار ساده است. حفظ سرمایه و آرامش روحی شما بسیار با ارزش تر از گیر انداختن خودتان در معامله ای است که شرایط مناسبی ندارد.
    میتوانید به چارت های دیگر نگاهی بیندازید. شاید در دیگر چارت ها شرایط مناسب تری وجود داشته باشد و محدوده های رنج با وسعت بیشتری شکل گرفته باشند. اما به هیچ عنوان چیزی را به بازار تحمیل نکنید که عاقبتی جز زیان در پی نخواهد داشت.


notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین