A. راهنمای بخش ها
B. راهنمای سامانه ها
C. راهنمای ابزارها + ویژگی ها
01. جداول قیمت 02. پاپ اوور قیمت ها 03. نسخه ها و زبان ها 04. موتور جستجوی سایت 05. اتاق‌های گفت‌و‌گو 06. آرشیو قیمت ها 07. راهنمای اختصاصی صفحات 08. نسخه موبایل 09. ابزار بازنشر 10. تقویم اقتصادی 11. منوها 12. منوی دسترسی سریع 13. شاخص یاب 14. جعبه ابزار سایدبار 15. کوییک ویو 16. تیکر قیمت ها 17. پشتیبانی آنلاین 18. تماس با ما 19. دارک مد 20. تازه ها + بروزرسانی ها 21. ابزار پلاس 22. گزارش خطا 23. سامانه تکنیکال 24. متاتریدر آنلاین 25. نمودار های خطی و حجمی 26. نمودار کندل استیک 27. گزارش عملکرد نمادها 28. اندیکاتورها 29. محاسبه‌گر سطوح حمایت و مقاومت 30. محاسبه‌گر میانگین متحرک 31. محاسبه‎‌گر پیوت های کلاسیک 32. محاسبه‎‌گر فیبوناچی 33. محاسبه‎‌گر خطوط کاماریلا 34. محاسبه‎‌گر پیوت های وودی 35. محاسبه‎‌گر پیوت های دی مارک 36. محاسبه گر و نمودار آر اس آی 37. محاسبه گر و نمودار استوکاستیک 38. محاسبه گر و نمودار مک دی 39. محاسبه گر اسپرد 40. محاسبه گر پیپ 41. محاسبه گر نقاط پیوت 42. محاسبه‌گر مارجین 43. محاسبه‌گر پرافیت 44. محاسبه‌گر ریسک 45. محاسبه گر قیمت طلا 46. مقایسه گر سود و زیان 47. حباب‌سنج ارزی 48. حباب‌سنج سکه 49. مبدل واحدها 50. مبدل مقیاس ها 51. ماشین حساب 52. مبدل ارزها 53. جستجوگرها 54. پایش گرها 55. کیف های پول (والت ها) 56. مقایسه گر ارزهای دیجیتال 57. محاسبه گر سود ماینینگ 58. استخرهای استخراج ارز دیجیتال 59. محاسبه گر رمز نگاری 60. پراکنش جغرافیایی ارز ها 61. نماگرهای ارز دیجیتال 62. خوانش‌گر شبکه‌های اجتماعی 63. وب سرویس ها 64. تبلیغات و آگهی 65. نوار اعلانات 66. نقشه سایت
D. راهنمای پروفایل ها
E. راهنمای حساب + پنل کاربری
F. مفاهیم و آموزش های پایه
G. آموزش مفاهیم و روش های تحلیلی
H. آموزش روش ها و مفاهیم معاملاتی
I. روش ها و مفاهیم پرداخت ارزی

  • L
    LIFFE
    شکل مخفف بازار  LIFFE Futures and Options

    LIS
    شکل مخفف بازار  Euronext Lisbon

    LSE
    شکل مخفف بازار  London Stock Exchange

    Liquid Asset دارایی نقد
    دارایی نقد یا Liquid Asset به تمام دارایی‌هایی گویند که در کوتاه‌ترین زمان و بدون کمترین تاثیر در قیمت آنها قابل تبدیل به پول نقد می‌باشند.

    دارایی‌های نقد از نظر ماهیتی معادل پول نقد لحاظ شده چراکه قیمت آنها دستخوش تغییر در هنگام فروش نیست. لحاظ دارایی بعنوان دارایی نقد مستلزم دارا بودن خصوصیاتی است که عبارتند از: داشتن بازار معاملاتی بزرگ و امکان انتقال آسان و کم هزینه مالکیت.

    دارایی‌های نقد بطور کلی عبارتند از سهام، ابزار بازار مالی، دارایی‌های بازار فارکس و اوراق قرضه دولتی (یا صکوک در بانکداری اسلامی).

    با توجه به حجم معامله بازار فارکس و سرعت معاملات در آن، این بازار نقد‌ترین بازار دنیا محسوب می‌شود که امکان تاثیر‌گذاری در آن از طرف شخصی واحد (حقیقی یا حقوقی) غیر ممکن می‌باشد.


  • S
    S&P/Case-Shiller Home price Index شاخص کیس‌شیلر
    شاخص کیس‌شیلر یا S&P/Case-Shiller Home price Index به مجموعه ای از شاخص‌ها گویند که دنباله‌رو و ناظر تغییر قیمت مسکن در ایالات متحده آمریکا بوده و صرفا بر اساس فروش مجدد واحد مسکونی هستند.

    ایده، طراحی و نحوه محاسبه این شاخص توسط اقتصاددانان مشهور کارل کیس، پروفسور و برنده جایزه نوبل اقتصاد سال 2013 رابرت شیلر و آلن وایس انجام شد و بعنوان معتبرترین و پر‌ارجاع‌ترین شاخص قیمت مسکن در آمریکا مورد استفاده است. 
    از طرفی این شاخص بعنوان یکی از اصلی‌ترین شاخص‌های اقتصاد کشور در کنار شاخص‌هایی چون نرخ اشتغال و درآمد مورد توجه است.

    شایان ذکر است که در محاسبه این شاخص قیمت معامله شده و تعداد دفعات معامله شده واحد مسکونی تاثیر پررنگ تری (وزن بیشتری) در محاسبه شاخص دارد.

    بدین ترتیب تغییر قیمت واحدهای مسکونی که بدلایل مختلف از قبیل قیمت غیر معقول معامله نمی‌شوند یا کمتر معامله می‌شوند در محاسبه شاخص لحاظ نمی‌شوند و این نکته حائز اهمیت است، چراکه چنانچه فروشنده واحد مسکونی قیمت بالا و غیر معقولی را در نظر داشته باشد و بدان دلیل واحد معامله نشود، آن واحد مسکونی در محاسبه شاخص لحاظ نمی‌شود.

    از طرفی چنانچه واحد مسکونی قیمت معقولی در بازار داشته باشد و تعداد دفعات معامله آن بالا باشد، تاثیر آن بر شاخص به همان تناسب بالاتر است. یعنی در شاخص کیس-شیلر قیمت مسکن و تعداد دفعات معامله شده در بازه زمانی خاص تاثیر بیشتری در شاخص خواهند داشت.


    SGX
    شکل مخفف بازار Singapore Stock Exchange

    SSL
    یک پروتکل توسعه‌یافته توسط Netscape برای انتقال اطلاعات خصوصی از راه اینترنت. SSL از دو کلید برای رمزگذاری استفاده می‌کند. یک کلید عمومی شناخته شده برای همه و یک کلید خصوصی که محرمانه بوده و تنها دریافت کننده پیغام قادر به مشاهده آن است. مرورگر اینترنت SSL را پشتیبانی می‌کند. بسیاری از وب‌سایت‌ها ممکن است با استفاده از این پروتکل به اطلاعات محرمانه کاربران مانند شماره کارت اعتباری و غیره دسترسی یابند.

    Scoring
    تکنولوژی که رفتار مشتری را پیش‌بینی می‌کند. در تجزیه و تحلیل اطلاعات افراد خاص، سایر افرادی که مشخصه‌های آن‌ها همچون همان فرد خاص است در یک گروه قرار می‌گیرند بنابراین با این روش، رفتار پرداخت و ریسک‌های احتمالی این افراد تعیین می‌شود.

    Secure Server
    یک سرور امن، امنیت انتقال اطلاعات رمزگذاری شده را مانند اطلاعات کارت اعتباری در خریدهای آنلاین تامین می‌کند و این اطمینان را ایجاد می‌کند که تنها یک دریافت‌کننده با هویت مناسب می‌تواند اطلاعات را بخواند.

    Secure Server
    یک سرور امن، امنیت انتقال اطلاعات رمزگذاری شده را مانند اطلاعات کارت اعتباری در خریدهای آنلاین تامین می‌کند و این اطمینان را ایجاد می‌کند که تنها یک دریافت‌کننده با هویت مناسب می‌تواند اطلاعات را بخواند.

    Securities & Exchange Commission کمیسیون ارز و اوراق بهادار
    کمیسیون ارز و اوراق بهادار یا Securities & Exchange Commission به کمیسیونی گویند که در کشور آمریکا توسط مجلس سنا تاسیس شده و هدف اصلی از تشکیل آن رصد و تنظیم بازارهای سرمایه و حمایت از سرمایه‌گذاران است.

    این کمیسیون همچنین مسئولیت رصد و بررسی تصاحب‌های شرکتی را نیز بر عهده دارد. این کمیسیون 5 کمیسر دارد که از طرف رییس جمهور معرفی شده و توسط مجلس سنا تایید می‌گردند. اولویت اصلی این کمیسیون تشویق بازار‌های مالی و ارکان مرتبط به شفاف‌سازی کامل و جلوگیری از عملیات مشکوک و تخلف آمیز است.

    مسئولیت این کمیسیون بسیار وسیع بوده و اشاره به تمامی آنها در اینجا میسر نیست. هر چند بطور خلاصه می‌توان گفت که مسئولیت بررسی، جلوگیری و برخورد با تمام تخلفات انجام شده در بازار سرمایه بر عهده این کمیته است.

    از آنجایی که این کمیسیون نقش ناظر بازار را نیز بر عهده دارد، تمامی صورت‌های مالی شرکت‌های فعال در بورس نیز به این کمیسیون تسلیم شده و در وب سایت آن www.sec.gov موجود است.


    Securitized loans یا اوراق رهنی چیست؟
    در این نوع از اوراق که در بانکداری غربی بسیار متداول بوده و در بانکداری اسلامی معمولا از نوع اوراق مرابحه و اجاره می‌باشند، شرکت بانی (بانک، موسسه مالی یا شرکت لیزینگ) با ارائه درخواست یا طرح توجیهی خواستار جمع آوری منابع مالی از سرمایه‌گذاران توسط شرکت واسط و منتشر کننده اوراق (Special purpose vehicle - SPV) می‌شود.

    شرکت واسط پس از جمع‌آوری منابع مالی از سرمایه‌گذاران و به وکالت از طرف آنها دارایی‌های تسهیلاتی شرکت بانی (بانک) را خریداری کرده و بر اساس این دسته از دارایی‌های خریداری شده اوراق منتشر می‌نماید. 
    این دارایی‌ها نسهیلاتی هستند که بانک به نهادها و خانوارها اعطا کرده است. از آنجایی که این دارایی‌ها (تسهیلات) در رهن بانک می‌باشد دارایی‌های رهنی و اوراقی که به پشتوانه آن منتشر می‌شود اوراق رهنی نام دارند.

    به بیان دیگر بانک در طی این روند تسهیلات اعطایی خود (طلب‌ها در قالب تسهیلات اعطایی) را بفروش رسانده و اقساط دریافتی از طلبکاران را از طریق واسط به سرمایه‌گذاران انتقال می‌دهد. 
    در بانکداری اسلامی این اوراق به نام اوراق رهنی شناخته شده که اسم اوراق بسته به نوع عقد شرعی استفاده شده در آن فرق می‌کند.

    در نظام مالی متعارف، هر دارایی با درآمد ثابت یا متغیر مانند اوراق بهادار دولتی، مطالبه‌های ناشی از وام‌های تجاری، وام‌های رهنی مسکن، وام‌های رهنی بازرگانی، حساب‌های دریافتی، مطالبه‌های مربوط به اجاره‌های بلند مدت قابل تبدیل به اوراق بهادار هستند و هرچه ریسک دارایی پایین‌تر باشد امکان فروش بیشتری دارد

    - پس از جنگ جهانی دوم با افزایش تقاضای خرید مسکن، بانک‌های آمریکا با تقاضای فراوانی برای وام مسکن روبه‌‌رو شدند. تا آن زمان تامین مالی وام‌های مسکن از محل سپرده‌ها بود، در نتیجه حجم وام‌های بانکی محدود به حجم سپرده‌ها می‌شد. بانک‌ها جهت تامین مالی به بازار سرمایه رو آوردند و از ابزارهای مالی جدیدی جهت تامین مالی استفاده کردند، این ابزار جدید به نام اوراق رهنی نامیده شد.

    - اوراق رهنی اوراقی بودند که با پشتوانه وام‌های رهنی منتشر می‌شدند و از دو جهت قابل اعتماد بودند، اولا بانک‌ها در برابر اعطای وام به گیرنده آن، سند دارایی را در رهن خود قرار می‌دانند، ثانیا انجمن رهن ملی دولتی امریکا پرداخت­های منظم اصل و بهره وام‌های پشتوانه این نوع از اوراق بهادار را برای خریدار تضمین می­کرد. بدین طریق ریسک این اوراق به شدت کاهش می‌یابد.

    - در بانکداری غربی نیز اسم این اوراق بسته به نوع تسهیلات متفاوت است، اما تفاوت این اسم منوط به نوع وام و تسهیلات بوده و نه نوع عقد استفاده شده چراکه در بانکداری غربی تنها از عقد قرض استفاده میشود. چنانچه پشتوانه اوراق منتشر شده تسهیلات مسکن باشد این اوراق Mortgage-backed securities نام دارد. بطور کلی این اوراق Asset-backed securities یا Securitized loans نام دارند.


    Settlement
    تسویه؛ عملی که بوسیله آن تراکنش‌ها برای پرداخت به پذیرنده جهت پردازش ارسال می‌شوند. این روند تمام تراکنش‌های دریافت‌شده را برای واریز به بانک عامل پذیرنده روت می‌نماید.

    Settlement Currency
    ارزی که فرایند تسویه بر مبنای آن انجام می‌شود.

    Sharecropping contract قرارداد (عقد) مزارعه
    قرارداد مزارعه Sharecropping contract، عقدی است که به موجب آن یکی از طرفین زمینی را برای مدت معین به طرف دیگر واگذار می‏کند تا در آن زراعت کرده محصول را به نسبتی که توافق می‏کنند بین خود تقسیم کنند طرف اول را مزارع و طرف دوم را زارع یا عامل می‏گویند.

    بانک‌ها در قرارداد مزارعه همیشه نقش مزارع را خواهند داشت. بنابراین زمانی می‏توانند اقدام به مزارعه کنند که بخواهند زمین یا سایر عوامل تولید یا تلفیقی از آن دو را در اختیار زارع قرار دهند.

    قرارداد مزارعه با تقسیم محصول و تحویل سهم بانک خاتمه می‏یابد، ولی در مواردی بسته به نوع محصول ممکن است بانک مایل باشد سهم محصول خود را توسط عامل به فروش برساند، در این حالت، موضوع به صورت شرط ضمن عقد در قرارداد ذکر خواهد شد.


    Storno
    کنسل کردن یک تراکنش

    Syndicate Loan تسهیلات سندیکایی
    تسهیلات سندیکایی یا Syndicate Loan به وامی گویند که توسط گروهی از موسسات مالی یا صندوق‌های سرمایه‌گذاری و بازنشستگی (سندیکا) به دریافت‌کننده واحدی اعطا می‌شود.

    دریافت کننده این وام‌ها بطور معمول شرکت‌های تجاری غول پیکر، پروژه‌های عظیم و یا دولت‌ها می‌باشند. این تسهیلات معمولا در قالب مبلغی مشخص یا خط اعتباری یا ترکیبی از هر دو مورد است.

    نرخ بهره این تسهیلات نیز با توجه به مذاکرات بین طرفین می‌تواند ثابت یا متغیر (بر اساس نرخ لیبور) باشد. در اعطای این تسهیلات یکی از بانک‌های دخیل بعنوان بانک لیدر و یا متعهد پذیره‌نویس عمل کرده که این بانک معمولا سهم بیشتری در مبلغ اعطایی نیز داشته است. بانک لیدر همچنین وظیفه دریافت اقساط و تخصیص آن مابین سایر بانک‌های اعطا کننده تسهیلات را بر عهده دارد.

    هدف اصلی در اعطای تسهیلات سیندکایی تقسیم ریسک بین اعطا کنندگان است. از آنجایی که مبالغ وام‌های سندیکایی بسیار بالا می‌باشد نکول وام توسط دریافت‌کننده باعث ورشکستگی اعطا کننده وام خواهد بود و تنها به همین دلیل مجموعه‌ای از موسسات مالی در اعطای تسهیلات دخیل می‌باشند.

    در بسیاری از موارد شاهد آن هستیم که تمامی اعضای اعطا کننده وام بانک‌ها نبوده و برخی از آنها صندوق‌های سرمایه گذاری یا صندوق‌های بازنشستگی هستند.












  • V
    Volcker Rule قانون ولکر
    قانون ولکر Volcker Rule به محدودیت‌هایی معاملاتی گویند که از طرف دولت و نهادهای نظارتی بر روی موسسات مالی و بانکی اعمال شده است.

    این قانون به موسسات مالی تاکید و الزام می‌کند که فعالیت بال‌های مختلف نهاد از جمله تامین سرمایه (Investment banking and Proprietary tradings or hedge funds) ، سرمایه‌گذاری و بخش اعتباری و تسهیلاتی آن جدا از یکدیگر باشد.

    همچنین بانک‌ها اجازه ندارند تا نقش مشاور مالی و درعین حال اعتبار دهنده به مشتری را ایفا کنند. هدف قانون ولکر از اعمال این قوانین جلوگیری از بوجود آمدن تضاد در منافع مابین موسسه مالی و مشتری آنها است.

    این قانون بنام پال ولکر یک از روسای پیشین فدرال ریزرو ایالات متحده آمریکا (Federal Reserve Chairman) که معادل رئیس بانک مرکزی در سایر کشورها است نام گذاری شده است. بنظر پال‌ولکر فعالیت‌های عرف در صنعت بانکداری باید در محدوده جذب سپرده، اعطای تسهیلات عادی و اعطای تسهیلات مسکن باقی ماند و بانک نباید با پول سپرده گذار و مشتری خود وارد بازارهای معاملاتی ریسکی شود، چراکه در آن صورت ریسک واقعی توسط سپرده گذار تقبل می‌شود و نه بانک.

    در پی بحران مالی سال 2008 در ایالات متحده که از یک طرف متاثر از فعالیت‌های با ریسک بالا موسسات مالی با پول سپرده‌گذاران و از طرف دیگر عدم نظارت کافی نهادهای نطارتی بر روی فعالیت‌ها و ابزارهای پیچیده مالی بود، نیاز به اعمال این نوع از قوانین را روشن‌تر کرد.


notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین