خبر

زمانی که کاربران می‌خواهند از یک کامپیوتر جمع‌و‌جور استفاده کنند، طبیعتا به سراغ لپ‌تاپ‌ها می‌روند. اما در این میان، محبوبیت مینی کیس‌ها هم بسیار بیشتر شده و حتی با خرید یک مینی کیس می‌توانید در هزینه‌های خود هم صرفه‌جویی کنید. اما آیا واقعا کنار گذاشتن لپ‌تاپ و استفاده از مینی کیس منطقی است یا اینکه همچنان برای اکثر کاربران لپ‌تاپ حرف اول را می‌زند؟ در ادامه به این موضوع می‌پردازیم.

کامپیوتر کوچک اپل مدل MGNT3 2020
کامپیوتر کوچک اپل مدل MGNT3 2020
۴۵,۹۰۰,۰۰۰
تومان
کامپیوتر کوچک اچ‌پی مدل T610 - T56
کامپیوتر کوچک اچ‌پی مدل T610 - T56
۳,۴۰۰,۰۰۰
تومان
خرید مینی کیس از دیجی‌کالا
مشاهده همه
  • ۴ دلیل برای خریدن مینی کیس (و ۳ دلیل برای نخریدن)

مینی کیس‌ها ارزش بالایی در برابر قیمت دارند

یک مینی کیس همانطور که از اسمش پیداست، عملا یک کیس کامپیوتر بسیار کوچک محسوب می‌شود که با فدا کردن برخی مشخصه‌ها، توانسته اندازه‌ی خود را کاهش دهد ولی از سوی دیگر می‌تواند در زمینه‌ی عملکرد حرف زیادی برای گفتن داشته باشد. زمانی که یک مینی کیس یا کامپیوتر کوچک می‌خرید، عملا فقط برای ویژگی‌های ضروری و کاربردی پول می‌پردازید. با توجه به اندازه‌ی کوچک‌تر این مینی کیس‌ها، طبیعتا در زمینه‌ی خنک‌ کردن بدنه هم امکانات کمتری نسبت به کیس‌های معمولی دارند و در نتیجه عمدتا برای کارهای سنگین مناسب نیستند.

مینی کیس

اما در مقایسه با لپ‌تاپ‌ها، مینی کیس‌ها می‌توانند حرف زیادی برای گفتن داشته باشند. زیرا با توجه به اینکه بسیاری از آن‌ها از کارت گرافیک جداگانه بهره نمی‌برند، مانند لپ‌تاپ‌ها با پردازنده گرافیکی راهی بازار می‌شوند. این رویکرد هم به این دلیل است که مینی کیس‌ها با همان محدودیت‌های موجود در لپ‌تاپ‌ها باید دست‌وپنجه نرم کنند.

یکی از بهترین راه‌ها برای تفاوت مینی کیس و لپ‌تاپ، مقایسه‌ی مک مینی با مدل پایه مک‌بوک ایر است. در حال حاضر هر دو مدل از چیپست M2، ۸ گیگابایت رم یکپارچه و ۲۵۶ گیگابایت حافظه SSD بهره می‌برند. ولی در این میان مک‌بوک ایر ۱۲۰۰ دلار قیمت دارد و مک مینی با نصف قیمت یعنی ۶۰۰ دلار به فروش می‌رسد. بنابراین باید ببینید بهره‌گیری از نمایشگر و بهتر بودن در زمینه‌ی جابجایی، ارزش این مبلغ بیشتر را دارد یا نه.

کامپیوتر کوچک اپل مدل MGNT3 2020

کامپیوتر کوچک اپل مدل MGNT3 2020

۴۵,۹۰۰,۰۰۰ تومان
مشاهده و خرید

لپ‌تاپ‌ها بهره‌وری و راحتی را فدا می‌کنند

مینی کیس

اگرچه استفاده از لپ‌تاپ‌ها بسیار راحت است و به سادگی می‌توانید آن‌ها را جابجا کنید، اما در طرف مقابل باید به محدودیت‌های آن‌ها هم اشاره کنیم. لپ‌تاپ‌ها علاوه بر گران‌تر بودن، نسبت به سیستم‌های دسکتاپ تجربه‌ی کاربری ضعیف‌تری ارائه می‌کنند. به‌عنوان مثال بسیاری از کیببورد‌های لپ‌تاپ‌ها، برای استفاده‌ی طولانی‌مدت چندان مناسب نیستند.

این روزها کیبورد‌های مکانیکی روز‌به‌روز محبوبیت بیشتری پیدا می‌کنند و این محبوبیت هم بی‌دلیل نیست. این نوع کیبورد‌ها برای گیمینگ و حتی تایپ کردن تجربه بهتری به ارمغان می‌آورند. با استفاده از یک کیبورد مکانیکی مناسب، حتی می‌توانید سوئیچ‌ها را هم با توجه به سلیقه‌ی خود تغییر دهید. همین موضوع برای ماوس‌های باکیفیت صدق می‌کند که در طولانی مدت، استفاده از آن‌ها بسیار راحت‌تر از ترک‌پد لپ‌تاپ است.

فرم و ظاهر لپ‌تاپ هم بهره‌وری را کاهش می‌دهد. با توجه به اینکه فقط به یک نمایشگر کوچک دسترسی دارید، برای انجام همزمان کارهای مختلف با محدودیت روبرو می‌شوید. افزودن تعداد نمایشگر هم طبیعتا بهره‌وری را به طور قابل توجهی افزایش می‌دهد اما چنین کاری لپ‌تاپ را از حالت پرتابل بودن خارج می‌کند. از سوی دیگر باید خاطرنشان کنیم خود لپ‌تاپ قیمت بسیار بالایی دارد و وقتی می‌خواهید آن را به یک یا چند مانیتور وصل کنید، این هزینه به طور قابل توجهی بیشتر هم می‌شود.

کامپیوتر کوچک اینتل مدل NUC11BTMI7-321

کامپیوتر کوچک اینتل مدل NUC11BTMI7-321

۵۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان
مشاهده و خرید

مینی کیس هم تا حدی قابل حمل است

مینی کیس

مینی کیس‌ها ابعاد بسیار کوچکی دارند و بنابراین عملا هیچ فضای خاصی از میز کار را اشغال نمی‌کنند. بنابراین از این فضا می‌توانید برای قرارگیری تعداد بیشتری از مانیتورها استفاده کنید. همچنین برخی کاربران به استفاده از بازوهای متحرک برای مانیتور علاقه دارند که با این کار هم میز کار خلوت‌تر می‌شود و هم از نظر ظاهری، جذابیت میز کار شما به طور قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند.

اگر هم برای مینی کیس از کیبورد و ماوس بی‌سیم استفاده کنید، میز کار بیش از پیش ساده و مینیمال می‌شود. البته مینی کیس‌ها دارای باتری داخلی و نمایشگر نیستند و به راحتی نمی‌توانید در هر مکانی که دوست دارید از آن‌ها استفاده کنید. با این حال همچنان تا حدی پرتابل محسوب می‌شوند. فقط کافی است کیبورد و ماوس کوچکی داشته باشید و مثلا هر جایی که رفتید مینی کیس را به تلویزیون یا مانیتور وصل کنید تا بتوانید از آن بهره ببرید.

کامپیوتر کوچک اینتل مدل NUC11PAHi70Z-16-2-256

کامپیوتر کوچک اینتل مدل NUC11PAHi70Z-16-2-256

۱۲ %
۴۰,۰۰۰,۰۰۰
۳۵,۲۰۰,۰۰۰ تومان
مشاهده و خرید

شباهت لپ‌تاپ و مینی کیس برای قابل ارتقا نبودن

زمانی که یک مینی کیس خریداری می‌کند، نباید انتظار ارتقاپذیری خاصی را داشته باشید. اگرچه برخی مدل‌ها از ارتقای حافظه داخلی و رم پشتیبانی می‌کنند، اما در زمینه‌ی پردازنده، مادربرد و پردازنده گرافیکی معمولا چنین امکانی وجود ندارد. همچنین برخی از مدل‌ها مانند مک مینی اپل هم به طور کلی هیچ قطعه‌ی قابل ارتقایی ندارند.

در این زمینه، مینی کیس‌ها شباهت زیادی به لپ‌تاپ‌ها دارند. زیرا لپ‌تاپ‌ها هم عمدتا فقط از ارتقای حافظه داخلی و رم پشتیبانی می‌کند. با توجه به این موضوع، اگر ارتقاپذیری کامپیوتر اهمیت زیادی برای شما دارد، پس در نهایت چاره‌ای جز استفاده از سیستم دسکتاپ ندارید.

کامپیوتر کوچک ام اس آی مدل PRO DP21 11M

کامپیوتر کوچک ام اس آی مدل PRO DP21 11M

۱۷,۰۰۰,۰۰۰ تومان
مشاهده و خرید

آیا واقعا استفاده از مینی کیس به جای لپ‌تاپ عاقلانه است؟

با وجود تمام مزایایی که مینی‌کیس‌ها ارائه می‌دهند، در نهایت همین امکان استفاده از لپ‌تاپ در مکان‌های مختلف، مهم‌ترین ویژگی آن‌ها محسوب می‌شود که در این زمینه، مینی کیس‌ها نمی‌توانند رقیب قدرتمندی باشند. ولی اگر از جمله افرادی هستید که همیشه در جای ثابت از کامپیوتر استفاده می‌کنید، یک مینی کیس شاید خرید بهتری برای شما باشد. باید خاطرنشان کنیم لپ‌تاپ‌های قدرتمند اکثرا دارای پردازنده گرافیکی قدرتمندی هم هستند ولی اگر هیچ نیازی به گرافیک فوق‌العاده ندارید و از سوی دیگر نمی‌خواهید از کیس معمولی هم استفاده کنید، مینی کیس می‌تواند خرید بهتری باشد که شاید حتی با در نظر گرفتن مانیتور، کیس و ماوس هم از خرید لپ‌تاپ هم‌رده ارزان‌تر تمام شود.

کامپیوتر کوچک اپل مدل MGNT3 2020
کامپیوتر کوچک اپل مدل MGNT3 2020
۴۵,۹۰۰,۰۰۰
تومان
کامپیوتر کوچک اچ‌پی مدل T610 - T56
کامپیوتر کوچک اچ‌پی مدل T610 - T56
۳,۴۰۰,۰۰۰
تومان
خرید مینی کیس از دیجی‌کالا
مشاهده همه

منبع: HowToGeek

سوالات متداول
مینی کیس چیست؟

همانطور که از اسمش پیداست، یک کامپیوتر بسیار جمع‌و‌جور به حساب می‌آید. البته این کامپیوترها را با کیس‌های کوچکی مبتنی بر مادربرد mini-ITX اشتباه نگیرید زیرا آن‌ها کیس‌های نرمال هستند و فقط از ابعاد نسبتا کوچک‌تری بهره می‌برند.
آیا خریدن مینی کیس منطقی است؟

مینی کیس‌ها معمولا توان سخت‌افزاری بالایی ندارند اما برای محیط‌هایی مانند اداری کاملا ایده‌آل هستند و طبیعتا برای کارهایی مانند گیمینگ اصلا مناسب نیستند.
آیا ارتقای مینی کیس امکان‌پذیر است؟

مینی کیس‌ها تا حد زیادی مشابه لپ‌تاپ‌ها هستند و بنابراین فقط می‌توانید مواردی مانند رم و حافظه را ارتقا دهید.
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین