خبر

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از «اف‌ایکس استریت»، قیمت طلا (XAU/USD) با کاهش به 1901 دلار در اوایل چهارشنبه، عقب‌نشینی روز گذشته را از بالاترین رقم پنج هفته‌ی اخیر ادامه داد. با انجام این کار، فلز درخشان برای دومین روز متوالی در پنج روز گذشته کاهش می‌یابد؛ زیرا دلار آمریکا بازده خوش‌بینانه‌ی اوراق قرضه‌ی خزانه‌داری را دنبال می‌کند تا پیش از داده‌های کلیدی ایالات متحده، از زیان‌های شروع هفته بکاهد.

در حالی که دلار آمریکا بازدهی خزانه‌داری ایالات متحده را دنبال می‌کند، طلا کاهش می‌یابد

شاخص دلار آمریکا (DXY) قیمت پیشنهادی را افزایش می‌دهد تا طی بازگشت دو روزه از پایین‌ترین سطح یک ماهه‌ی خود، بالاترین قیمت روزانه را در نزدیکی 103.75 بازگرداند. این امر، به نوبه‌ی خود فشار نزولی بر قیمت طلا وارد می‌کند. با انجام این کار، شاخص دلار آمریکا در مقابل شش ارز اصلی، آخرین بهبود بازده اوراق قرضه‌ی خزانه‌داری ایالات متحده را به تصویر می‌کشد که خود گواه آن است که فدرال رزرو نرخ بهره را 0.25 درصد در مارس افزایش می‌دهد.

نرخ بهره

به بیان رویترز، فدرال رزرو هفته‌ی آینده و بار دیگر در ماه می، نرخ پایه‌ی خود را یک چهارم درصد افزایش می‌دهد، زیرا داده‌های تورم آمریکا به وضوح بیان می‌کند که تورم ایالات متحده در ماه فوریه همچنان بالا باقی مانده و نگرانی‌ها از یک بحران طولانی‌مدت بانکی کاهش یافته است.

خرس‌های طلا نیاز به تأیید دارند

اگرچه قیمت طلا اولین سیگنال نزولی در چهار روز گذشته را آغاز کرد، اما ارقام متفاوت شاخص قیمت مصرف‌کننده‌ی ایالات متحده (CPI) فروشندگان فلز را وادار کرد تا دوباره جهش بازده اوراق قرضه‌ی خزانه‌داری و دلار آمریکا را تأیید کنند.

به علاوه، تمرکز بر ارقام فروش خرده‌فروشی امروز ایالات متحده در ماه فوریه، که انتظار می‌رود در مقایسه با رقم 3.0% قبل، 0.3- % باشد، حائز اهمیت است. از سوی دیگر، ضعف داده‌های ماه فوریه چین، از جمله سرمایه‌گذاری دارایی‌های ثابت، تولید صنعتی و خرده‌فروشی می‌تواند تغییرات فوری در قیمت طلا ایجاد کند. انتظار می‌رود که خرده‌فروشی چین، در مقابل 1.8- درصد قبل، به 3.5 درصد بهبود یابد، در حالی که رشد تولید صنعتی نیز می‌تواند از 1.3 درصد در قرائت‌های قبلی به 2.6 درصد افزایش یابد.

تحلیل تکنیکال قیمت طلا با استفاده از نمودار 4 ساعته

علیرغم عبور موفقیت‌آمیز از میانگین متحرک ساده 200 (200-SMA)، قیمت طلا در عبور از پشتیبانی دو ماهه‌ی قبلی، در حدود سطح 1913 دلار، ناکام ماند.

به علاوه، عقب‌نشینی طلا (XAU/USD) سرنخ‌هایی را از شرایط خرید اشباع شاخص قدرت نسبی 14 (RSI) و همچنین کاهش سیگنال‌های صعودی را از شاخص میانگین متحرک همگرایی و واگرایی مکدی (MACD) دریافت می‌کند.

لازم به ذکر است که خرس‌های طلا تاکنون در آستانه‌ی 1900 دلار دست و پنجه نرم کرده‌اند. به بیان دیگر، سطح اصلاحی فیبوناچی 50 درصدی رکود ماه فوریه فلز، در حدود 1880 دلار، می‌تواند قبل از هدایت طلا (XAU/USD) به سمت دو اندیکاتور میانگین متحرک ساده 200 و 50، به ترتیب نزدیک به 1860 و 1850 دلار، به عنوان یک فیلتر نزولی اضافی عمل کند.

اما در عوض، یک شکست واضح از خط مقاومت تبدیل به حمایت فوری، در حدود 1913 دلار، می‌تواند به سرعت قیمت طلا را به سمت مانع 1950 دلاری سوق دهد که کلید بالاترین قیمت جدید فلز در سال 2023، در حدود 1960 دلار است.

به طور کلی، قیمت طلا دارای موانع کمتری برای صعود است، اما خریداران باید برای موقعیت صعودی بیشتر آماده باشند.

نمودار 4 ساعته طلا
روند: نزولی بیشتر مورد انتظار است

notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین