خبر

به گزارش اقتصادنیوز ، امروز سه شنبه 4 بهمن ماه قیمت دلار مانند روز گذشته مسیر کاهش را دنبال کرد.اسکناس آمریکایی هم در تهران نزولی بود هم در بازارهای همسایه. نرخ حواله درهم نیز امروز نزولی بود. 

خانه تکانی فرزین در بازار ارز

نکته قابل توجه امروز خانه تکانی فرزین در بازار ارز بود. فرزین رییس کل بانک مرکزی در توییتی اعلام کرد، از امروز بانک مرکزی و صرافی‌ها اقدامات مشترکی در احیای ثبات اقتصادی در کشور انجام می‌دهند.او تاکید کرد که بانک مرکزی از این به بعد به بازار آزاد ورود پیدا خواهد کرد و نرخ‌ساز خواهد بود.

فرزین بازار آزاد را به رسمیت شناخت!

از نگاه فعالان بازار ارز تهران بانک مرکزی با این اقدام، قصد به رسمیت شناختن معاملات ارز آزاد را دارد و می‌خواهد این معاملات را بدون واسطه مدیریت کند.

دلار توافقی حذف شد 

امروز عنوان «تواقفی» از معاملات دلار و یوروی بازار متشکل ارزی که نیازهای مردم و صرافی‌ها بر اساس آن پوشش داده می‌شد، به طور ناگهانی و از پیش اعلام‌نشده حذف شد. دلار توافقی ازر اواخر خرداد ماه امسال و در زمان سکانداری علی صالح آبادی، رئیس اسبق بانک مرکزی متولده شده بود. 

به نظر می‌رسد تغییرات رخ‌داده در راستای حذف نرخ‌های متعدد، تشکیل سامانه‌ای تازه برای مبادله ارز و طلا، ورود رسمی بازارساز به بازار آزاد و نرخ‌سازی بانک مرکزی باشد. در حال حاضر سامانه بازار متشکل همان نرخ دلار 43400 را نمایش می‌دهد و توضیح بیشتری داده نشده است.

پشت پرده غیب شدن یورو در بازار متشکل 

ساعاتی بعد از تحولات ناگهانی در سایت بازار متشکل ارزی و حذف تمام نرخ‌ها جز یک نرخ برای بازار دلار، بانک مرکزی خبری منتشر و اعلام کرد که صرافی‌ها مجازند که با همین نرخ نسبت به فروش ارز اقدام کنند.

پیگیری اکوایران حاکی است، در روز جاری و بعد از تحولات بازار متشکل از حوالی ظهر، به دلیل عدم وجود تقاضا قیمتی برای یورو ثبت نشده است و در روزهای آینده با اعلام تقاضای بازار، آخرین نرخ یورو نیز درج خواهد شد.

بانک مرکزی اعلام کرده صرافی‌ها از این تاریخ (4 بهمن) باید نسبت به فروش ارز به صورت اسکناس با نرخ منتشرشده تحت عنوان «آخرین نرخ صرافی‌ها» در سایت مدیریت بازار متشکل معاملات ارز ایران به آدرس www.ice.ir اقدام کنند.

اکوایران مطلع شده که در حال حاضر صرافی‌ها می‌توانند در صورت وجود تقاضا از نرخ برابری جهانی به میزان 1.08 برای محاسبه قیمت یورو استفاده کنند.

در زمان نگارش این گزارش آخرین نرخ دلار صرافی‌ها در سایت بازار متشکل ارز ایران 42 هزار و 748 تومان اعلام شده است.

ناخدا طوفان با پا کرد

بررسی های به عمل آمده از هسته مرکزی بازار نشان می دهد زمانی که ناخدا وارد بازار دلار شد. برخی از معامله گران مدعی بودند با ورود ناخدا به بازار ارز عده ای از معامله گران ترسیده اند و هیجانی در موقعیت فروش قرار گرفته اند. عده ای از معامله گران مدعی بودند که تزریق هم صورت گرفته است. 

محدودیت ارزی عراق برای ایران 

در روزی که فرزین در حال خانه تکانی بود رابرت مالی، نماینده آمریکا در امور ایران گفته که ایالات متحده در تلاش است تا تحریم‌های هسته‌ای علیه جمهوری اسلامی را به طور کامل اعمال کند و در این راستا فشار بر چین را برای توقف  واردات نفت  از ایران افزایش خواهد داد.

 در ۲۴ ساعت گذشته در شرایطی که بلومبرگ خبر افزایش فشار بر چین برای توقف واردات نفت از ایران را مخابره کرد، خبرگزاری رویترز از فشار این کشور بر بانک‌های عراقی نوشت. بانک‌های عراق برای جلوگیری از انتقال دلار به ایران تحت فشارهای شدید نظارتی توسط ایالات متحده قرار گرفته‌اند؛ برنامه‌هایی که نشان می‌دهد آمریکا توان خود را برای تجمیع فشار علیه دلار و اقتصاد ایران از شرق و غرب به کار گرفته است.

البته از طبق خبرها از امروز  مردم می توانستند تا سقف ۵۰۰۰ یورو یا معادل آن از صرافی‌ها ارز به نرخ بازار متشکل ارزی بخرند. این سهمیه که سالانه یکبار است. شنیده ها از هسته مرکزی بازار نشان می دهد با غیب شدن ناگهانی قیمت ها مردم برای دلار سهمیه ای هم با مشکل  روبرو شدند. 

 جهش قابل توجه دلار صرافی ملی

امروز دلار صرافی ملی جهش قابل توجهی را ثبت کرد. قیمت دلار صرافی ملی در ابتدای معاملات امروز در کانال 39 هرار تومان قرار داشت اما ظهر امروز بالای کانال 40 هزار تومان معامله می شود. براین اساس قیمت خرید دلار آمریکا  عصر امروز 42 هزار و 285 و قیمت فروش دلار آمریکا 42 هزار و 712 اعلام شد.البته یورو در صرافی ملی امروز غیبش شد.

طلا اندکی نزولی شد

در بازار داخلی ایران قیمت طلا 18 عیار کاهشی ش. آن طور که سایت اتحادیه طلا و ارز اعلام کرده قیمت طلا 18 عیار امروز تا 2 میلیون و 102 هزار و 300تومان بالا رفته است. قیمت طلا 18 عیار عصر امروز در زمان نگارش  این گزارش 2 میلیون و 54 هزار و 500 تومان بودکه در مقایسه با عصر دیروز نزدیک به 30 هزار تومان کاهش را نشان می دهد.

قیمت سکه ریزش کرد

سایت اتحادیه امروز  همچنین اعلام کرده که قیمت سکه  امامی مانند روز گذشته ریزش کرده است. نرخ سکه دیروز کانال 25 میلیون تومان را از دست داد و در بازار امروز کانال 24 میلیون تومان .

قیمت فلز گران بهای داخلی امروز در محدوده 23 میلیون و 403هزار تومان به فروش رسید که در مقایسه با عصر دیروز 900 هزار تومان ارزان شده بود. 

در مقایسه با دیروز 300 هزار تومان ریزش کرده و به ابتدای کانال  24 میلیون تومان برگشته است. 

notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین