خبر

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از رویترز، قیمت نفت خام در معاملات آسیایی روز سه‌شنبه افزایش یافت؛ این روند صعودی در بحبوحه‌ی امیدها به بهبود تقاضای سوخت از سوی چین پا گرفت، اما نگرانی‌ها پیرامون کندشدن رشد اقتصاد ایالات متحده مانع از ادامه‌ی این روند شد.

هر بشکه نفت برنت، پس از اینکه به بالاترین سطح خود یعنی 88.36 دلار رسید، تا ساعت 436 به وقت گرینویچ با 5 سنت کاهش، سطح 88.14 دلار در هر بشکه را از آن خود کرد. نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) پس از صعود به 81.88 دلار در اوایل جلسه، با 2 سنت افزایش به 81.64 دلار در هر بشکه رسید.

تحلیلگران گلدمن ساکس بر این باورند که کالاهایی مانند نفت خام، فرآورده‌های نفتی تصفیه‌شده، گاز طبیعی (LNG) و دانه‌های سویا قرار است از باد موافق تقاضای چین، سود ببرند.

با مرور نوسانات قیمت در روزهای اخیر می‌توان به وضوح مشاهده کرد که قیمت نفت خام در بازارهای فیزیکی، سال را با افزایش آغاز کرده است. علت آشکار این آغاز چشمگیر آن است که چین با لغو سخت‌گیری‌های کوویدی خود، نشانه‌هایی از خرید بیشتر را نشان داده است؛ البته معامله‌گران همچنان نگران این هستند که تحریم‌های روسیه ممکن است عرضه را تشدید کند و توازن عرضه و تقاضا را برهم زند.

موازنه‌ی عرضه و تقاضا

به گفته‌ی سوگاندا ساچدوا، کارشناس مستقل بازار نفت، علاوه بر این موارد، دلار آمریکا که در حوالی پایین‌ترین سطح چند ماهه در نوسان است، قیمت نفت را تقویت می‌کند.

لازم به یادآوری است که در حالی که معامله‌گران به ارزیابی خطرات رکود اقتصادی ایالات متحده و مسیر سیاست فدرال رزرو ادامه می‌دهند، دلار نزدیک به پایین‌ترین سطح 9 ماهه در برابر یورو در نوسان بوده و ضمنأ به افزایش‌های اخیر در برابر ین بازگشته است.

بدیهی است که دلار ضعیف‌تر، کالاهای دلاری از جمله نفت را برای خریدارانی که از ارزهای دیگر استفاده می‌کنند، ارزان‌تر می‌کند.

ادوارد مویا، تحلیلگر OANDA در یادداشتی با اشاره به امکان تغییر روند اقتصادی در ایالات متحده خاطرنشان کرد: «برخی از معامله‌گران انرژی هنوز در مورد سرعت بازگشت تقاضای نفت خام چین در این سه ماهه تردید دارند.»

تقاضا برای محصولات، به بازار نفت و حاشیه‌های پالایشگاهی را رونق بخشیده است. کرک اسپرد 1-2-3، که نشان‌دهنده‌ی حاشیه‌های پالایشی است، روز دوشنبه به 42.18 دلار در هر بشکه رسید که بالاترین رقم از ماه اکتبر محسوب می‌شود. توضیح اینکه «کرک اسپرد» به تفاوت کلی قیمت‌گذاری بین هر بشکه نفت‌خام و فرآورده‌های نفتی و پالایش‌شده از آن اشاره دارد. به بیان ساده‌تر، به اختلاف قیمت بین یک بشکه محصول با یک بشکه نفت خام، کرک اسپرد گفته می‌شود.

با کاهش نگرانی‌ها در مورد رکود چرخه‌ی تجاری جهانی، سرمایه‌گذاران با بیشترین سرعت در دو سال گذشته، به معاملات آتی و اختیارات معامله‌ی نفت، هجوم آورده‌اند؛ اگرچه انتظار می‌رود داده‌های PMI که در روز سه‌شنبه منتشر می‌شود، نمایانگر انقباض بیشتر باشد.

این هفته معامله‌گران به دنبال داده‌های تجاری بیشتری هستند که می‌تواند سلامت اقتصادهای جهانی را در طول فصل گزارش درآمد به تصویر بکشد.

و در نهایت، نظرسنجی اولیه‌ی رویترز در روز دوشنبه نشان داد، در سمت موجودی، انتظار می‌رفت که ذخایر نفت خام و بنزین ایالات متحده در هفته‌ی گذشته افزایش یافته باشد، در حالی که ذخایر تقطیری، کاهش یافته است.

ذخایر بنزین

notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین