خبر

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز، سایت «اف‌ایکس استریت» در یادداشتی به بررسی نوسانات فلز زرد امن پرداخت و روند آتی آن را اینگونه بررسی کرد: قیمت طلا (XAU/USD) در اوایل صبح روز سه شنبه در اروپا، از بالاترین حد روزانه به 1932 دلار سقوط کرد. در این بین، در بحبوحه‌ی عملکرد نه چندان پویای بازار که ناشی از فقدان داده‌ها و رویدادهای اصلی است، و همچنین عدم وجود معامله‌گران چینی و مذاکرات فدرال رزرو، قیمت شمش به آخرین چالش‌های موجود، واکنش نشان می‌دهد.

بازارهای معاملاتی ایالات متحده در انتظار چه گزارش‌هایی هستند؟

از سوی دیگر، سرفصل‌هایی که رویارویی ایالات متحده با چین بر سر روابط شرکت‌ها را به تصویر می‌کشد، ارزیابی همه‌جانبه‌ای برای ریسک‌پذیری تلقی می‌شود. گفتنی است مذاکرات پیرامون سقف بدهی آمریکا در سنا می‌تواند در همین راستا باشد.

لازم به ذکر است که افزایش انتظارات تورمی ایالات متحده، مطابق با نرخ تورم سربه سر 10 ساله و 5 ساله از داده‌های فدرال رزرو سنت لوئیس (FRED) برای سومین روز متوالی، به 2.28 درصد افزایش یافت و علاوه بر آنکه توجیهی برای اظهارات تندروانه‌ی فدرال رزرو قبل از دوره‌ی خاموشی است، احساسات را نیز به چالش می‌کشد.

انتظارات تورمی

متعاقب آن، گزارش‌هایی از شاخص پیشرو هیئت کنفرانس ایالات متحده برای ماه دسامبر، به خطوط داده‌های ضعیف قبلی ایالات متحده ملحق شد و کاهش ترس از تورم در بزرگترین اقتصاد جهان را منعکس کرد که به نوبه‌ی خود، نشان‌دهنده‌ی نیاز کمتر فدرال رزرو برای رفتار تندرو در فوریه است. شایان ذکر است که بازیگران بازار انتظار افزایش ملایم‌تر نرخ بهره فدرال رزرو در ماه فوریه و تغییر رویکرد سیاست پولی پس از آن را دارند که به نوبه‌ی خود عاملی تأثیرگذار بر دلار آمریکا است.

در کنار این‌ها، اولین آمار داده‌های فعالیت ژانویه از ژاپن، استرالیا و نیوزلند، نتایج مثبتی به همراه داشت که به نوبه‌ی خود ترس از رکود در حال پیشروی را خنثی کرد، اما نتوانست انگیزه‌ی الهام‌بخشی برای خریداران طلا ایجاد کند.

در دل این سناریوها، مقاومت معاملات آتی S&P 500 در پی رشدهای وال استریت به چشم می‌خورد که از بالاترین سطح شش هفته‌ای، که در روز گذشته ثبت شده بود، عقب‌نشینی کرد و در نهایت به 4030 الی 35 رسید. علاوه بر آن، بازدهی اوراق قرضه 10 ساله و دو ساله‌ی خزانه‌داری ایالات متحده با کاهش حدود 3.51 درصدی و 4.21 درصدی تا زمان انتشار، حرکت بازیابی سه روزه‌ی فوری را به ثبت رساند.

با نگاهی به آینده، پیش از اولین گزارش شاخص‌های PMI جهانی S&P در ژانویه و تولید ناخالص داخلی (GDP) سه ماهه‌ی چهارم، قیمت طلا ممکن است در بحبوحه‌ی روحیه‌ی محتاطانه معامله‌گران، شاهد عقب‌نشینی باشد.

معامله‌گران محتاط طلا

تحلیل تکنیکال قیمت طلا با توجه به نمودار قیمت

بررسی نمودار حاکی از آن است که قیمت طلا از خط بالای مثلث صعودی هفتگی کاهش یافت، زیرا فلز زرد افزایش حدود 1940 دلار در روز را تجربه کرد. علاوه بر آن، حرکت عقب‌نشینی نیز از کاهش سوگیری صعودی مکدی (MACD) و عقبگرد شاخص قدرت نسبی(RSI)حمایتی دریافت می‌کند.

در نتیجه، قیمت طلا (XAU/USD) احتمالاً به سمت تلاقی حمایت 1920 دلاری کاهش می‌یابد که شامل میانگین متحرک 100 ساعته (HMA)، خط حمایت مثلث اعلام‌شده و خط مقاومت قبلی از ژانویه است.

شایان ذکر است که گرچه ضعف قیمت طلا برای عبور از 1920 دلار امری بدیهی است، اما در مسیر شکستن آستانه‌ی 1900 دلاری، درنگی وجود نخواهد داشت و در عین حال پایین‌ترین قیمت ماهانه‌ی 1825 دلاری را به عنوان توقف بعدی برای خرس‌های طلا (XAU/USD) برجسته خواهد کرد.

از طرف دیگر، عبور صعودی از مانع 1940 دلاری می‌تواند به سرعت قیمت طلا را به سمت گسترش فیبوناچی (FE) 61.8 درصدی حرکات فلز بین 12 تا 23 ژانویه، نزدیک به 1952 دلار سوق دهد.

پس از آن، تمرکز گاوهای طلا بر روی اوج مارس 2022، در حدود 1966 دلار خواهد بود.

به طور کلی، قیمت طلا احتمالاً رشدهای روزانه را کاهش می‌دهد، اما روند صعودی حداقل در کوتاه‌مدت دست‌نخورده باقی می‌ماند، مگر اینکه در سطح 1920 دلار، شکست (بریک‌اوتی) ثبت شود.

نمودار قیمت طلا
روند: عقب‌نشینی مورد انتظار است

notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین