خبر

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از رویترز، زمستان سرد و تاریک کریپتو نه تنها یک فصل نبود بلکه حتی پس از گذشت حدود یک سال، به اوج خود رسید و باعث فاجعه‌ی فروپاشی صرافی اف‌تی‌ایکس شد. پیش از آن شرکت‌های کریپتو دیگری نیز نابود شده بودند؛ سلسیوس، ترافورم لبز، تری اروز کپیتال و غیره. تنش‌های جهانی، تداوم مشکلات ناشی از همه‌گیری کرونا، تورم شدید و سیاست‌های سختگیرانه‌ی بانک‌های مرکزی و بسیاری عوامل دیگر در طول سال 2022  باعث ایجاد بحران شدید نقدینگی در بازار نوپای کریپتو شدند. بحران نقدینگی نیز به خودی خود باعث سقوط شرکت‌های فعال در این حوزه شده‌اند. سقوط این شرکت‌ها اعتماد سرمایه‌گذاران را به بازار کم کرده، به کاهش قیمت‌ها و بحران نقدینگی دامن می‌زدند. و این چرخه‌ی معیوب باعث تداوم زمستان سرد و تاریک کریپتو شده است.

جاد فواز، یکی از سرمایه‌گذاران بازار ارزهای دیجیتال در شهر ابوظبی به رویترز گفته است: «من تقریبا ورشکسته شده‌ام. من فقط می‌خندم، چون افسردگی و ناامیدی دیگر هیچ دردی را از من درمان نمی‌کنند.» این مرد 45 ساله که یک سال پیش شغل خود را در املاک و مستغلات رها کرد تا بر ارزهای دیجیتال متمرکز شود، در ماه‌های اخیر بیش‌تر دارایی دیجیتال خود را از دست داده است. وی می‌گوید، از استرس یک هفته نخوابیده است. به گفته‌ی وی: «من ابتدا حدود 40 کوین داشتم، سپس دارایی‌ام به 20 کوین رسید، سپس 10 کوین، بعد به پنج کوین و اکنون فقط دو کوین دارم - بیت کوین (BTC) و ریپل (XRP). وی به شوخی می‌گوید: «این‌ها آخرین دارایی‌های دیجیتال من هستند و من قبل از فروش آن‌ها خواهم مرد.» شرایط بازار کریپتو برای بسیاری از معامله‌گران و سرمایه‌گذاران خرد واقعا غیرقابل تحمل است.

به گزارش صرافی بیت‌فینکس، موجودی بیت کوین در صرافی‌های کریپتو - که معمولا محل معامله‌ی سرمایه‌گذاران خرد هستند - از بالاترین رقم تاریخی خود در سال 2020، یعنی 3.1 میلیون، به حدود 2.3 میلیون کاهش یافته است. در عین حال، موجودی کیف‌های پول شخصی کاربران - یعنی افرادی که می‌خواهند دارایی‌های دیجیتال‌شان را نزد خودشان نگه دارند - با سرعت یکسانی رشد نکرده است. به عبارت دیگر، موجودی صرافی‌ها کم شده ولی موجودی کیف‌های پول شخصی زیاد نشده - یعنی سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال خود را از صرافی‌ها به کیف‌های پول خود منتقل نکرده‌اند، بلکه آن‌ها را فروخته‌اند.

به گفته‌ی تحلیلگران بیت‌فینکس: «بر اساس شواهد و نشانه‌های موجود در بازار کریپتو، شمار قابل توجهی از سرمایه‌گذاران خرد از بازار کریپتو دلسرد شده‌ و تقریبا از آن خارج شده‌اند.» یعنی در واقع، جاد فواز تنها سرمایه‌گذاری نیست که بیش‌تر دارایی دیجیتال خود را از دست داده و کاملا از این بازار ناامید شده است.

سال 2022 سال سرد و تاریکی برای سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال بود. قیمت بیت کوین در طول این سال 63 درصد کاهش یافته و کل بازار ارزهای دیجیتال نیز 1.63 تریلیون دلار از ارزش خود را از دست داده است. بیت کوین در روزهای اخیر تلاش می‌کند قیمت خود را بالای 17,000 دلار حفظ کند. البته، برخی از تحلیلگران بازار کریپتو، به آینده‌ی این بازار بسیار خوش‌بین هستند. در دو مطلب با عناوین پیش‌بینی‌ها درباره قیمت بیت‌کوین در 2023 و هدف قیمت بیت‌کوین تا پایان سال 2022 به پیش‌بینی‌های این تحلیلگران درباره‌ی آینده‌ی قیمت بیت‌ کوین اشاره کرده‌ایم.

هم‌اکنون، در لحظه‌ی نگارش این مطلب - در حوالی ساعت 9:45 روز چهارشنبه 16 آذر - بیت کوین با 0.14 درصد افزایش نسبت به روز گذشته با قیمت 17,011.41 دلار معامله می‌شود. ارزش کل بازار پادشاه ارزهای دیجیتال نیز هم‌اکنون به 327,066,368,409 دلار رسیده است. 

نمودار قیمت بیت کوین

notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین