خبر

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از رویترز، یوان چین روز دوشنبه از سطح 7 به ازای هر دلار عبور کرد و به بالاترین حد خود از اواسط سپتامبر رسید، علت این افزایش می‌تواند کاهش برخی از محدودیت‌های سختگیرانه کووید 19 توسط پکن باشد که به طور بالقوه جریان‌های خارجی جدید را جذب کرد.

هفته‌ی گذشته، یوان حدود 1.6 درصد جهش کرد که در بحبوحه‌ی انتظارات مقامات برای کاهش محدودیت‌های سختگیرانه کوویدی، بزرگترین افزایش هفتگی آن از سال 2005 به حساب می‌آید.

ارز چین همچنین با انتظارات افزایش آهسته‌تر نرخ بهره آمریکا تقویت شد که شاخص دلار را به پایین‌ترین حد در پنج ماه اخیر رساند.

اما با تمام این‌ها، برخی هشدار می‌دهند که راه چین برای بهبود اقتصادی ممکن است پر از دست‌انداز باشد و در این مسیر قطعأ یوان بی‌ثبات باقی خواهد ماند.

می‌بانک در یادداشتی خطاب به مشتریان خاطرنشان کرد: «تغییرات بالقوه سیاست‌گذاری یا بدترشدن عفونت‌ها می‌تواند به عنوان فرصتی برای پوزیشن شورت ارز تلقی شود.»

این بانک همچنین قدرت یوان را به «کاهش بیشتر ارزش دلار آمریکا» نسبت داد. گفتنی است که شاخص دلار نسبت به اوج خود در 28 سپتامبر نزدیک به 9 درصد کاهش یافته است.

یوان در برابر دلار

یوان خشکی در صبح روز دوشنبه تقریباً 1.4 درصد جهش کرد و به 6.9507 رسید که در واقع، قوی‌ترین جهش آن از 13 سپتامبر بوده است.

در بازار فراساحلی، یوان پس از ثبت رکورد افزایش هفتگی، 1.1 درصد افزایش یافت و به بالاترین حد دو ماهه 6.9438 رسید.

شهرهای بیشتری، از جمله مرکز مالی شانگهای و ارومچی در غرب دور، کاهش محدودیت‌ها را در آخر هفته اعلام کردند، زیرا چین تلاش می‌کند تا پس از اعتراض‌های بی‌سابقه علیه محدودیت‌ها، سیاست‌های مقابله با کووید صفر خود را هدفمندتر و البته با سخت‌گیری کمتری پیاده کند.

در بازار سهام، مورگان استنلی روز یکشنبه با استناد به «تحولات مثبت متعدد در کنار مسیر روشنی که برای بازگشایی تعیین شده است» سهام چین را به ارزش بالاتری، ارتقا داد.

علاوه بر آن، بانک وال استریت با توجه به انتظارات برای بازگشایی مجدد اقتصاد، در چرخش صعودی به سمت چین به گروهی از موسسات جهانی، از جمله UBS و گلدمن ساکس پیوست.

استاندارد چارت انتظار دارد رشد مصرف واقعی خانوارهای شهری چین از 0.2 درصد در سال 2022 به 7 درصد در سال 2023 افزایش یابد که حاکی از این پیش بینی است که چین تا سه ماهه دوم سال 2023 اکثر محدودیت‌های مربوط به کووید را حذف خواهد کرد.

(1 دلار = 7.0190 یوان چین)

یوان و دلار

notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین