خبر

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از رویترز، دلار در روز دوشنبه سقوط کرد؛ زیرا پس از کاهش برخی از محدودیت‌های مربوط به کووید در شهرهای چین که امیدها برای بازگشایی مجدد دومین اقتصاد بزرگ جهان را تقویت کرد، معامله‌گران پیرامون دارایی‌های پرخطر ازدحام کردند.

مرکز مالی شانگهای و ارومچی در غرب دور، از جمله شهرهایی بودند که پس از اعتراض‌های بی‌سابقه اخیر علیه استراتژی غیرقابل سازش «کووید صفر» دولت، کاهش محدودیت‌های کرونا را در آخر هفته اعلام کردند.

کریستوفر وونگ، استراتژیست ارزی در OCBC در سنگاپور، در این مورد ابراز داشت: «ممکن است به نظر برسد که این بازگشایی‌ها گام‌های کوچکی هستند، اما با این وجود نشانه‌ای کاملاً قوی از برداشتن گام‌های اصلی مدنظر چین به منظور بازگشایی کامل، تلقی می‌شوند.»

افراد آشنا به این موضوع هفته‌ی گذشته به رویترز گفتند که چین به زودی قرار است تسهیل آزمایشی شرایط را در سراسر کشور اعلام کند و همچنین اجازه می‌دهد موارد مثبت و افراد نزدیک آنها، تحت شرایط خاصی در خانه قرنطینه شوند.

شاخص دلار که ارز را در برابر شش همتای اصلی از جمله ین و یورو اندازه‌گیری می‌کند، با 0.268 درصد کاهش به 104.19 رسید که پایین‌ترین سطح از 28 ژوئن است.

قدر مسلم اینکه شاخص در هفته‌ی گذشته 1.4 درصد و در نوامبر 5 درصد کاهش یافت که بدترین ماه خود از سال 2010 را رقم زد. روند نزولی اخیر دلار تا حد زیادی ناشی از این انتظار بود که فدرال رزرو قرار است سرعت افزایش نرخ بهره خود را پس از چهار افزایش 75 واحد پایه متوالی، کاهش دهد.

دلار در تجارت فراساحلی به زیر 7.0 یوان تضعیف شد، در حالی که یوان خشکی تقریباً 1.4 درصد جهش کرد و در صبح روز دوشنبه به 6.9507 رسید که قوی‌ترین آن از 13 سپتامبر بود.

تمرکز سرمایه‌گذاران روی داده‌های تورم قیمت مصرف‌کننده ایالات متحده خواهد بود که قرار است در 13 دسامبر، یک روز قبل از پایان نشست سیاست دو روزه فدرال رزرو، منتشر شود.

داده‌های تورمی

انتظار می‌رود بانک مرکزی ایالات متحده در این نشست نرخ‌های سیاستی را 50 واحد پایه دیگر افزایش دهد. معامله‌گران آتی صندوق‌های فدرال در حال حاضر افزایش نرخ‌های معیار فدرال رزرو و رسیدن آن‌ها به اوج 4.92 درصدی در ماه مه را پیش‌بینی می‌کنند.

وونگ از OCBC بر این باور است که از آنجا که فدرال رزرو هنوز انقباض اصلی را اعمال نکرده است، هنوز درجاتی از احتیاط لازم است.

در چشم‌انداز ارز کشور آفتاب تابان، ین ژاپن 0.20 درصد در مقابل دلار آمریکا تضعیف شد و به 134.59 در هر دلار رسید، در حالی که هفته‌ی گذشته 3.5 درصد افزایش یافت که از پایین‌ترین سطح اکتبر یعنی 151.94 بسیار دور بود.

طبق اظهارات نائوکی تامورا، عضو هیئت مدیره روزنامه آساهی، بانک مرکزی ژاپن (BOJ) باید چارچوب سیاست پولی را بررسی کند و برنامه‌ی محرک عظیم خود را بسته به نتیجه تغییر دهد.

وونگ خاطرنشان می‌کند: «شما دو نیروی محرکه دارید: یکی اینکه فدرال رزرو سرعت سیاست‌های سختگیرانه خود را کاهش داده است و دیگر اینکه بانک مرکزی ژاپن شاید در مراحل اولیه، برخی از سیاست‌های بسیار سازگارانه خود را گره‌گشایی کرده است؛ این دو نیرویی که از هر دو طرف می‌آیند می‌توانند ارزش دلار/ین را اندکی کاهش دهند... البته هنوز فضا برای کاهش ارزش دلار/ین وجود دارد.»

یورو با 0.32 درصد افزایش به 1.0572 دلار رسید که در هفته‌ی گذشته 1.3 درصد افزایش یافت. ناگفته نماند که پیش از این، به بالاترین رقم بیش از پنج ماهه 1.05835 دلار رسیده بود.

پوند به 1.23450 دلار رسید که بالاترین قیمت از 17 ژوئن بود و در آخرین معامله با 0.33 درصد افزایش، در روز به 1.2327 دلار رسید.

و در نهایت، دلار استرالیا با 0.59 درصد افزایش به 0.683 دلار رسید، در حالی که کیوی با 0.31 درصد افزایش به 0.643 دلار رسید.

دلار استرالیا

notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین