خبر

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از اینوستینگ، دلار آمریکا روز پنج‌شنبه در اوایل تجارت اروپا کاهش یافت؛ این کاهش زمانی اتفاق افتاد که جروم پاول، رئیس فدرال رزرو به افزایش کمتر نرخ بهره اشاره کرد و بدین ترتیب تمایل به ریسک را افزایش داد که به ضرر این پناهگاه امن بود.

در ساعت 03:05 به وقت شرقی (08:05 به وقت گرینویچ)، شاخص دلار که ارزش دلار را در برابر سبدی از شش ارز دیگر دنبال می‌کند، 0.2 درصد کاهش یافت و به 105.705 رسید و افت بیش از 1 درصدی روز چهارشنبه را افزایش داد.

این شاخص در نوامبر بیش از 5 درصد سقوط کرد که در واقع، بدترین نمایش ماهانه‌ی آن از سپتامبر 2010 است.

پاول روز چهارشنبه در یک سخنرانی در موسسه بروکینگز در واشنگتن تأکید کرد: «تعدیل سرعت افزایش نرخ ممکن است به محض اتمام جلسه دسامبر اعمال شود.»

بانک مرکزی ایالات متحده در هر یک از چهار جلسه‌ی اخیر خود، نرخ بهره را 75 واحد پایه افزایش داده است. داده‌های تورمی ضعیف‌تر از حد انتظار، این باور را القاء کرده بود که سیاست‌گذاران با کاهش میزان تشدید نرخ بهره موافقت خواهند کرد، اما اظهارات پاول بیش از آنچه انتظار می‌رفت، بدبینانه‌ تلقی شد.

افزایش نرخ بهره

دلار/ین (USD/JPY) 1.1% کاهش یافت و به 136.50 رسید و بدین ترتیب با کاهش بازدهی ایالات متحده در واکنش به اظهارات پاول، پایین‌ترین سطح سه ماهه‌ی خود را ثبت کرد؛ از سوی دیگر، بازدهی معیار 10 ساله به پایین‌ترین حد در دو ماه گذشته یعنی 3.6% رسید. این جفت در ماه نوامبر بیش از 7 درصد سقوط کرد که بدترین ماه در 14 سال گذشته بود.

یورو/دلار (EUR/USD) با 0.1% افزایش به 1.0417 رسید که فاصله‌ی چندانی با بالاترین سطح پنج ماهه 1.0497 مشاهده‌شده در ابتدای این هفته ندارد.

با این حال، رشد یورو با کاهش 2.8 درصدی خرده‌فروشی در آلمان در ماه اکتبر کاهش یافته است و لحن نامیمونی را برای سه ماهه‌ی چهارم ایجاد کرده که انتظار می‌رود بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا در آن زمان منقبض شود.

قیمت‌های مصرف‌کننده‌ی منطقه یورو در روز چهارشنبه پایین‌تر از حد انتظار بود که به طور بالقوه، رسیدن به اوج تورم در این منطقه را به تصویر می‌کشید و همین امر باعث کاهش شرط‌های افزایش نرخ برای بانک مرکزی اروپا شد.

پوند/دلار (GBP/USD) با 0.2% افزایش به 1.2081 رسید و به سمت اوج سه ماهه‌ی هفته گذشته 1.2153 حرکت کرد، در حالی که دلار استرالیا/دلار آمریکا (AUD/USD) که حساس به ریسک است، با 0.3% صعود به 0.6805 رسید.

پوند/دلار

دلار/یوان (USD/CNY) با 0.2% کاهش به 7.0709 رسید که در سایه‌ی خوش‌بینی فزاینده مبنی بر اینکه چین برای برداشتن محدودیت‌های سختگیرانه کووید 19 اقدام خواهد کرد، به دستاوردهای قوی جلسه‌ی قبل ادامه داد.

با افزایش ناامیدی نسبت به سیاست «صفر کووید» دولت، دو شهر بزرگ چین در این هفته برخی از محدودیت‌های مربوط به کووید را کاهش دادند.

این خوش‌بینی به یوان اجازه داد تا علیرغم شاخص PMI تولید Caixin که حاکی از کاهش تولید مهم این کشور برای سومین ماه متوالی در نوامبر است، بالاتر رود.

notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین